Overgang naar 1 slaapje

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door MirjamGoossens, 16 jan 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MirjamGoossens

28 nov 2022
    68
    11
    8
    Vrouw
    Pfoe wat vind ik die overgang pittig! 1 slaapje is soms te weinig, maar 2 net te veel. Ook hebben we een vroeg vogeltje dus in de ochtend is ze altijd langer wakker dan in de middag als ze maar 1 slaapje doet.

Het slapen in de ochtend lukt 9 vd 10 keer wel als ik haar in bed leg, vanmorgen was ze 5.45 uur al wakker en ze ligt er nu (09.30 uur) net in. Meestal laat ik haar een halfuurtje slapen en maak ik haar wakker om vervolgens tussen 13.00 uur en 13.30 uur het tweede slaapje te starten. Maaarrrr dat is altijd de vraag of die lukt... we zijn ons ritme even helemaal kwijt en dat vind ik heel lastig! Op de opvang slaapt ze wel altijd maar één keer, maar daar is ook genoeg afleiding natuurlijk ;)

Iemand nog tips en tricks om deze fase wat gemakkelijker door te komen? :)

2. PerfectChaos

PerfectChaos Actief lid

14 jan 2022
    434
    314
    63
    Vrouw
    Helpende +
    Waarom maak je haar wakker, laat haar lekker slapen. Klinkt als oververmoeidheid, en een half uur is geen volledige slaapycyclus.

En dan lukt zo middag of avond slaap ook slechter,

MirjamGoossens vindt dit leuk.
  3. Soof1992

Soof1992 Fanatiek lid

2 jan 2022
    2.577
    3.077
    113
    Vrouw
    Ik moet ons eerste kleine meid nog krijgen, maar van wat ik weet is dat een slaapcyclus ongeveer 50 minuten duurt. Dus zou zeker in ieder geval één cyclus laten slapen. Dus wat later wakker maken.

4. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.159
    23.239
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ik zou niet wakker maken, maar laten slapen. Evt wat rekken in de ochtend door lekker naar buiten te gaan ofzo.

5. MirjamGoossens

28 nov 2022
    68
    11
    8
    Vrouw
    Tot nu toe al bedankt voor de reacties. Ik maak haar wakker, want als ik dat niet doe, slaapt ze in de middag sowieso niet meer. De dag is eigenlijk te kort voor 2 slaapjes. Maar misschien moet ik dan het middagslaapje naar voren halen en haar gewoon laten slapen, bijv om 11 uur al. Ze gaat al rond 18.30 uur naar bed en maakt meestal een goede nacht van 11 a 11,5 uur. Ze is nooit een uitslaper geweest, tenzij ze enorm spookt in de nacht. Maar het is voor haar eigenlijk wel normaal om rond 6 uur wakker te worden. Alleen vind ik dat nu een beetje lastig omdat de ochtend dan zo lang is.

6. Mammavantwee

Mammavantwee Niet meer actief

Ze is bijna 16 maanden? Zou ik toch proberen op 1 slaapje over te gaan. Desnoods leg je ze nog wat vroeger neer, rond 11.30. Dat dan echt even proberen vast te houden. Dus niet steeds de ene dag wel laten slapen ‘s ochtends en de andere dag weer niet.
    Kijken of dat het slapen verbetert, en wie weet slaapt ze ‘s ochtends dan ook wel wat langer ;).

Alhoewel alle 3 onze kids altijd zulke vroege vogels zijn geweest. Nu ze wat ouder worden gaat het steeds beter

7. San1320

San1320 Lid

27 nov 2021
    64
    33
    18
    Vrouw
    Wij hadden hetzelfde probleem rond de 13 maanden. Was een hele vermoeiende periode. Toen zijn we de 2 slaapjes samen gaan voegen. Dus eerst rond 11 uur naar bed, en dan steeds een stukje opschuiven. In die periode hebben we echt vanalles gedaan om de tijd te rekken. Dus vaker naar buiten, af en toe wat meer tv kijken. Misschien niet altijd goed, maar het hielp hem wel om dan langer wakker te blijven zodat hij steeds iets later naar bed kon.

Hij is nu 19 maand en zijn middagdutje is al een aantal maand van 13.00 uur tot 15.00 uur ongeveer. En dan rond 19.00 uur weer naar bed, meestal slaapt hij zo rond 19.30. Toen we naar 1 keer slapen gingen, sliep hij 's ochtends ook langer. Nu wordt hij ergens tussen half 8 en 8 wakker.

8. MirjamGoossens

28 nov 2022
    68
    11
    8
    Vrouw
    Ja ik ga nu even doorzetten met het overgaan op 1 slaapje, want 2 lukt echt niet meer. En ze maakt in de nacht al een flinke ruk dus voor oververmoeidheid ben ik niet zo bang. Bedankt voor jullie tips!

Mammavantwee vindt dit leuk.
  9. Achterkantvandemaan

31 dec 2020
    7.886
    8.055
    113
    Hier wil het ook niet lukken om over te gaan naar 1 slaapje. Hij is 19 maanden. Soms is het ook gewoon te vroeg, het verschilt zo per kindje.
    Als hij hier één slaapje doet is hij na 30 min weer wakker. Dat is natuurlijk onmogelijk volhouden de rest van de dag. Maargoed, ik heb dan ook al 19 maanden de slechtste slaper ever dus maak me nergens meer druk om en laat het lekker gebeuren. Hij slaapt al weken snachts tussen ons in, zo hebben we allemaal de meeste slaap :thumup:

10. Achterkantvandemaan

31 dec 2020
    7.886
    8.055
    113
    Oh en een slaapcyclus is ook erg verschillend, hier is het altijd 30 min geweest!

Deel Deze Pagina