Dag dames. Ik heb even jullie advies / tips nodig voor mijn dochter van bijna 10 maanden. Ze slaapt nog steeds in de wieg naast ons. Ze is te groot geworden voor de wieg en nu ze kan zitten is het ook niet echt verantwoord meer. Volgende week vrijdag willen we volledig overgaan op het ledikant op haar eigen kamer. Omdat de slaapjes overdag pas nogal moeizaam gingen hebben we haar overdag ook in de wieg gelegd (voorheen sliep ze in het ledikant overdag) Vanmorgen heb ik haar in het ledikant gelegd. Ze draaide direct op haar buik. Ik heb ons overdag slaapritueel gedaan en ben daarna naar beneden gegaan. Na een minuut of 10 begon ze wat te huilen. Heb haar getroost en weer naar beneden gegaan. Eigenlijk zelfde manier als ze huilt in de wieg. Na 30 minuten totaal was ze helemaal overstuur. Heb haar toen maar in de wieg gelegd waar ze direct in slaap is gevallen. Naar mijn idee is het probleem dat ze teveel bewegingsvrijheid in het ledikant heeft waardoor ze niet de rust krijgt om in slaap te vallen. Ze slaapt altijd in haar slaapzak zonder dekentje. Het slapen in de wieg verder gaat eigenlijk altijd goed. Eventuele uitzonderingen dmv tandpijn ofzo daargelaten. Het ledikant bij ons op de kamer zetten wil ik liever niet. Ik wil na bijna 10 maanden onze slaapkamer wel weer eens terug Ik ben op zoek naar tips hoe ik het het beste aan kan gaan pakken. Volgende week gewoon de wieg opruimen en even doorzetten om in het ledikant te laten slapen? Of juist langzaam laten wennen aan het ledikant? Of iets anders? Wat zouden jullie doen?
Misschien is de stap naar en ledikant en van jullie kamer af te groot voor haar. Omdat het wiegje niet meer kan ivm veiligheid zou ik er persoonlijk voor kiezen om het ledikantje toch om je slaapkamer te zetten en haar eerst daar in te laten wennen. Zodra het ledikantje geaccepteerd is deze naar haar eigen kamer te verplaatsen. Een weekje meer op jullie kamer zal voor jullie misschien niet zo veel uitmaken, maar voor haar wel. Verder denk ik zeker de slaapjes overdag doorzetten, eventueel stevig instoppen met een laken voor extra geborgenheid.
Ik zou het steeds weer proberen op dezelfde tijdstippen, bijvoorbeeld het slaapje s morgens in het ledikant leggen. Gaat het niet, wordt ze overstuur weer naar de wieg en de volgende dag weer proberen, of als je dat wilt s middags weer. En ik zou dan een lakentje overdwars instoppen, zodat ze wat vaster ligt en wat minder ruimte heeft in het ledikant. Als dat lakentje overdwars nog past tenminste maar dat denk ik wel, zo lang is een kindje van 10 maanden nog niet toch?
Ik zou de wieg echt opruimen, want als ze kan zitten, is het niet verantwoord meer, echt doen hoor! Kindjes zijn zo onvoorspelbaar . Maar ja, dan moet ze dus wennen aan het ledikantje... Maar je zult zien, dit gaat vast snel, maar wel echt even doorzetten. Zelfde ritueel doen, laten merken dat het ledikantje echt leuk/goed is, niet laten huilen, maar wel steeds haar in het ledikantje leggen. Je kan er ook bij blijven zitten als dat niet te gezellig is . Als het niet gaat, eruit halen en later weer proberen. Zullen even een paar zware dagen worden, maar komt echt goed! En omdat ze eigenlijk altijd goed slaapt, moet het echt wel lukken. Succes!
Dit is natuurlijk ook echt een moeilijk moment om haar te laten wennen aan een nieuwe slaapplek. Anderzijds: die wieg is echt niet veilig meer. Mijn dochter had het zelfs nooit zo lang kunnen trekken daarin. Dus je moet echt wel overschakelen. Probeer haar eens bovenin het ledikant te leggen, dus met haar hoofdje echt pal tegen de bovenste rand. Zo slaapt mijn dochter altijd, ze heeft echt die geborgenheid nodig. In het midden van haar bed slaapt ze niet.
Het is denk ik vooral een kwestie van wennen voor haar. Ook moet ze een positieve associatie krijgen met het ledikant (het moet fijn zijn om te gaan slapen in het ledikant). Ik zou haar daarom niet te lang laten huilen en vooral in de buurt zijn als ze wakker zou worden. Bij mijn zoontje heeft dit wel een paar dagen geduurd voordat hij eraan gewend was maar het ging al snel veel beter.
De wieg gaat er vandaag nog uit! (Nou ja, dl gaat er niet meer in ) Dank jullie wel voor alle tips. De wieg is inderdaad niet veilig meer. Ik wist dat het eraan zat te komen maar ze sliep er nog zo lekker in. Weer een fase om af te sluiten. Naar aanleiding van jullie (en andere) tips ben ik van plan om het als volgt aan te pakken: Ik ga zo met dl haar kamertje opruimen en schoonmaken. Ook haar bedje gaan we mooi opmaken. Ondertussen wil ik haar vertellen dat ze vanavond daar gaat slapen. (Ik denk niet dat ze dit echt snapt maar ik probeer er een zo positief mogelijk iets van te maken. En wat ze ervan me krijgt is mooi meegenomen) Het bedritueel wat we hebben blijft hetzelfde. Ik ga haar bovenin het ledikantje leggen. De deur laat ik op een kier zodat ik makkelijk even bij haar kan kijken zonder dat ze wakker wordt. En verder hopen dat het snel went en ze lekker kan slapen. .. Nog wel even een vraagje. Ze slaapt nu in een zomerslaapzakje waarbij ze makkelijk kan bewegen. Zal ik haar vannacht een winterslaapzak aan doen(en dan geen pyama aan) zodat ze een meer geborgen gevoel ervaart en ze lastiger kan bewegen? Of zit dat weinig uitmaken?
Stoer hoor van je! Maar wel goed inderdaad denk ik.. Mijn dochtertje heb ik na 6 weken al verbannen naar haar ledikantje en eigen kamertje Mijn dochtertje momenteel in een romper met lange mouwen, een zomerslaapzak zonder mouwen en dan onder een lakentje en een dekentje.. Waar ze 9 van de 10 keer onderuit kruipt want net als hierboven al omschreven, ze ligt het liefst met haar hoofd tegen de bovenkant van haar ledikantje Denk dat je even door moet zetten en zou zeker adviseren lakentje/dekentje strak over haar heen te leggen.. Dat geeft meer geborgenheid dan een winterslaapzak.. Succes!
Oké Dank je wel voor je reactie. Dan probeer ik haar zo strak mogelijk in te stoppen met een lakentje.
Zo, tot nu toe valt het mee vanmiddag samen met dl haar kamer opgeruimd + gepoetst. Verder nog even een nieuwe pyama + slaapzak gehaald. Uit de vorige was ze bijna uitgegroeid dus het mocht ook wel. 19.00 in haar ledikant gelegd met haar hele avondritueel. Babyfoon met camera op het ledikant gericht en naar beneden gegaan. Uiteindelijk heeft ze ongeveer 20 minuten gehuild. Ben om de 5 minuten naar boven gelopen. Erna heeft ze nog een kwartiertje rustig gelegen en toen is ze in slaap gevallen Het enige wat mijn niet lukte was om haar onder een laken te leggen. Ze wurmt zich er alweer uit voordat ik het laken goed ingestopt heb Dus nu maar zonder laken laten slapen. ze Ligt nu met haar hoofd tegen de bovenkant aan. Hopelijk slaapt ze de nacht door en gaat het morgen ook nog goed. Het is wel raar hoor dat ze nu niet naast me ligt. Het is nu zo leeg naast mijn bed. . Dank jullie wel alvast voor alle tips en een fijne nacht!
Goedemorgen dames. Dl heeft tot vanmorgen 6.45 geslapen! Normaal wordt ze ook rond tijd wakker dus ik heb even een vreugdedansje gedaan ze is vannacht niet wakker geworden. (Ik wel een stuk of 5 keer ) dus ze heeft prima geslapen! Dank jullie wel voor alle tips en ideeën.. Altijd fijn als er mensen met je meedenken
Wauw fijn zeg!! Kan me zeker voorstellen dat het raar leeg is naast je bed, ik moet er ook nog niet aan denken dat mn zoontje s nachts ook in zn ledikant gaat slapen. Slaapt er nu overdag altijd al. Nou, hopen dat het vanavond nog beter gaat, zonder huilen misschien!
@lauwra; geniet er nog lekker van dat hij naast je ligt! Ml zei vandaag dat weer het ledikant ook naast ons bed kunnen zetten. Ja, dat past prima maar dan ligt ze er over een jaar of 2 nog en dat is niet de bedoeling heb het hem uit zijn hoofd kunnen praten en het is goed zo Vanmorgen is ze zonder te gaan huilen gaan slapen . Ze heeft 3 uur achter elkaar geslapen! Dat was alweer een tijd geleden vanavond was het wel weer even huilen maar na 10 minuten was het goed en is ze lekker in slaap gevallen.
Wat goed zeg ! Wel.herkenbaar idd. Onze dochter sliep tot een maand of 4-5 bij ons en toen naar t ledikant dat was echt drama. Ik heb nachten naast haar bed gezeten op een krukje na 4 nachten was t over en sliep ze als een roosje ! Maar de eerste twee nachten dacht ik : hoe gaat dit ooit goed komen haha