Mijn dochter zit nu dikwijls op 2 flessen van 180+6 op een dag. Op de verpakking van Nutrilon staat aangegeven dat 2 flessen prima is voor een kindje van 10 maanden. Alleen op een stencil over eten van het Cb staat dat een kindje dat minder dan 500 ml flesvoeding krijgt, extra vitamine D zou moeten krijgen. Nu zei de spreekuurverpleegkundige op het CB laatst, dat het om 300 ml gaat. Wat is het nu?
hoi mijn dochter is nu 3 weekjes dus heb de art van het bureau net bij me gehad die zei bij 300 cc dat je geen vitamine d extra hoefde te geven groetjes jolanda
Het advies verschilt idd sterk, daarom zet ik er mijn vraagtekens bij, ga op onderzoek uit en dat heeft opgeleverd dat ik helemaal geen vitamine D geef. Ik zorg dat hij er genoeg binnenkrijgt uit natuurlijke producten. Mijn CB zegt bij minder dan 300 cc vitamine D. Op de doos van Nutrilon staat er dat in NL het advies is bij minder dan 300 cc en in Belgie is het advies bij minder dan 500 cc. Tjah, verder zoeken we het maar uit, blijkbaar.
Ik hanteer ook minder dan 300 ml. Had daar zelf laatst ook een vraag over op het forum... grappig dat we allemaal toch met dezelfde dingen zitten....
Yelena heeft dus nu 400 ml melk op een dag. Stel dat ik toch vitamine D extra geef, dan is dat toch niet schadelijk? Overbodige vitamines worden volgens mij automatisch door het lichaam afgevoerd.
Er zijn grofweg 2 soorten adviezen 1) Bij 300cc of minder moet je 10 druppels VitD geven (donker kindje dubbel) 2) Bij 500cc geen, bij 400cc 2 druppels, bij 300cc 4 druppen, bij 200cc 6 druppen, bij 100cc 8 druppen, en bij 0cc opvolgmelk 10 druppels.. Hier hebben we ook die 300cc grens aangehouden, dat was het advies van ons CB destijds.
Hmm dus die kan ik ook niet zomaar ff geven. Weet dus nu nog niks. Tegendradige adviezen weer van CB en fabrikanten. 400 ml, dan zal ik maar geen druppels geven?
Mijn zoontje heeft al maanden minder dan 400cc melk vandaar dat ik hem vit. D bij geef.. Overigens is vit. D niet schadelijk... een teveel ervan..
Ik denk dat niemand anders dan alleen jullie (papa en mama) die beslissing kunnen nemen. Jullie moeten doen wat voor jullie goed voelt! Wat zijn de gevolgen van een teveel aan vitamine D? Een langdurige te hoge inneming van vitamine D kan schade aan hart, nieren en bloedvaten veroorzaken. Verder veroorzaakt een hoge inneming van vitamine D misselijkheid, slaperigheid, verminderde eetlust en obstipatie. Nadelige effecten als gevolg van een overmaat aan vitamine D zijn echter zeer zeldzaam. bron: Vitamine D - Vitamine Informatie Bureau Dus ja is het wel of niet schadelijk als je te veel aan je kindje geeft ! Wij geven zelf overigens geen vitamine d, gewoon omdat we het niet nodig vinden, gezien dit ook in genoeg andere voeding zit en ze het ook zelf aan maken.
Het advies is bijgeven bij minder dan 500cc zuigelingenmelk of 300 cc opvolgmelk of wanneer je gewone melk gaat geven.
Ja het advies weet ik inmiddels wel. Mijn vraag was nu meer of het kwaad kon alsnog extra vit. D te geven. Maar ik denk dat ik er vanaf zie en me wat meer ga verdiepen in de voeding.