nog een klein tipje: Hier gingen 'schepjes - pasta' er een stuk beter in dan macaroni. Dan kon ze gemakkelijker pakken en makkelijker wegkrijgen dan macaroni. En misschien kun je nog zelf wat groente pureren (met wat tomaten) en dan er als saus bij doen? Zeker met de schelpjes word er dan nog wel wat meegeschept ook al zijn het maar kleine beetjes hoor
Bedankt Athina voor je reactie. Is idd een goede tip. Wordt wel een hele smeerboel als ze macaroni met de handjes eten, maar ja.... dat maken we weer gewoon schoon. Met zulk eten gaan bij hem de kleren uit aan tafel en zit hij alleen in romper met slab... spaart de kleding nog een beetje... hahaha
Mijn dochter is nu ruim 11 maanden. Als avondeten krijgt ze 8 maanden potjes die ik dan nog steeds iets meer moet pureren, anders eet ze het niet. Ze is aan de kleine/lichte kant dus ik vind het moeilijk om haar dan maar niks te laten eten. Ook fruit wil ze graag goed gepureerd. Brood eet ze wel goed en ook pastawokkels (fusilli) kan ze prima eten. Ik wil eigenlijk van dat gepureer af. Wat zal ik dan doen. Gewoon ons eten aanbieden? En laten jullie dat dan zelf eten of voeren jullie met een vork/lepel? En wat te doen met het toetje. Ik ben eigenlijk van mening dat ze dat altijd krijgt. Mee eens?
Zo te horen is je kindje nog gewend om gevoerd te worden en dat is ook prima. Dat betekent dat je haar ook stukjes prima kan voeren. Bijvoorbeeld gewoon met een vorkje of lepeltje. Laat haar maar lekker mee eten (even opletten met zout). Ook al is ze klein, wees niet te bang dat ze te weinig binnenkrijgt. Ze moet misschien even wennen maar dat zal ze waarschijnlijk snel doen. Maar als je haar niet laat wennen, kan ze ook niet leren om stukjes te eten! Als ze het nog accepteert om gevoerd te worden! Prima, lekker zo laten. Er komt vanzelf een moment dat ze alles zelluf wil doen Als je kindje goed brood en fusille kan en wil eten, is pureren echt niet meer nodig.. ze vindt het gewoon makkelijk!! Een toetje is op deze leeftijd geen beloning maar een manier om noodzakelijke voedingstoffen binnen te krijgen. Dat betekent dus niet van die mierzoete Danoontjes maar gewoon yoghurt of kwark. Dat kun je gewoon altijd geven! IJs of vla is een beloning, dat kun je koppelen aan goed eten!
@ Hummelke.... Jij en ik kunnen elkaar de hand schudden qua eetgewoonte van onze kids. Toch heb ik voor mezelf de hele week niet toegegeven aan gemak van potje geven en hem dan mogelijk wel laten eten. Hij heeft idd minder gegeten dan anders, maar eens moet hij het toch leren en ik vind dat je met 1 jr toch echt wel wat stukjes mag leren eten..... hoe langer ik het uitstel hoe moeilijker het zal worden ( ik heb me nu al voorgenomen dat als er ooit nog een tweede komt ik die dan toch maar meteen aan de verse hap wil doen en eerder aan stukjes wil laten wennen). Potjes zijn toch vrij glad ondanks dat de 8 maanden potjes al kleine stukjes bevatten. Toetje geef ik ook gewoon. Ik ga hem niet afstraffen door geen toetje te geven omdat hij minder eet, alleen gebeurt het hier ook wel dat hij toch geen toetje wil... dan krijgt hij het dus ook niet en eet mama zijn toetje op.... hihihi
@ Zwaantje, je hebt ook gelijk. Nu nog mannetje overtuigen...En als toetje krijgt ze eigenlijk altijd kwark of yoghurt met een mini scheutje diksap om het zure eraf te halen. Ik ben helemaal niet van al die suiker... @Inez, in het begin maakte ik al haar hapjes zelf, maar opeens wilde ze dat niet meer en een potje wel. tja gemak dient de mens. Maar inderdaad langzamerhand wordt het tijd om mee te eten. En ik denk dat ze het inderdaad prima kan, maar beetje lui is Vanmiddag heb ik haar met de vorm stukjes banaan gegeven. Kleine stukjes duwde ze er meteen weer uit, maar op de grotere stukken was ze lekker aan het kauwen. We gaan dus langzamerhand maar eens aan de slag.
@ Hummelke: Succes met de aanpassingen. @ Zwaantje: De eerste week van geen potje is redelijk moeilijk verlopen, maar ik kan met trots zeggen dat hij vanavond van een verse groentehap van mama toch 100 gr heeft weggegeten. Prakje mocht ik hem zelf geven ( was wel zo dat het niet in 1x door te slikken was) en zelf heeft hij wat wortels en zalm van bordje gesnoept. Met fruit gaat het nog niet zo hard, hoewel hij blijft proberen, maar het vervolgens toch allemaal zijn mond uitwerkt. Vandaag wel een combi gemaakt met een potje fruit.... dat ging goed. Anders een hele week geen fruit is ook niet helemaal goed.
Ik lees wel eens meer topics over eten. Nu vraag ik mij af...is er nou niemand die het eten prakt? Ik heb nog nooit probleem-eters gehad. Aardappelen/groenten/vlees etc. in de mixer en klaar is klara. Ik mixte het steeds korter (bij jongste zoon duurde het lang totdat hij niet meer kokte bij stukjes), en nu is het zo dat ik het vluchtig prak met een vork en smullen maar. Fruit ook, ik maak nog steeds heerlijke smoothies. Nu kunnen ze wel zelf appel etc. eten hoor, maar als ik haast heb, dan rasp ik de appels bv. of dan een smoothie van verschillende fruitsoorten. Smoothie maken doe ik ook als ze de appel door de huiskamer smijten/of laten liggen , zo weet ik zeker dat ze fruit binnen krijgen. Ik wil er eigenlijk mee zeggen...wat maakt het nou uit dat de 1 langer stukjesvrij eet dan de ander. Zoontje deed er ook langer over, er is daar nu niks meer van te merken.
En wederom gegeten van mijn warme maaltijd. Ik denk zo'n beetje 100 gram bij elkaar. Ik had bruine bonen met aardappelen ( wel geprakt maar het was geen hele gladde prut a la potje) De knakworstjes waren wel favoriet. Fruit wederom vandaag alleen vers aangeboden, maar hij heeft er niets van op. Hij heeft het alleen uitgespuugd. Dit was een fruitcombi die hij uit de potjestijd toch echt lekker vond.... zou hij misschien vers fruit gewoon echt niet lekker vinden en dit alleen uit potje willen.... is toch vreemd.....