wanneer zijn jullie begonnen met bijvoeden?

Discussie in 'Voeding' gestart door 11oktober, 7 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 11oktober

11oktober Actief lid

28 jul 2011
    266
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn zoon is nu 3,5 maand dus ik moet nog even wachten... Maar ik krijg al allemaal reclame door de brievenbus dat ik binnenkort toch echt kan beginnen met papflesjes, etc, etc.
    Dan lees ik weer dat een hoop moeders op dit forum het echt 'not done' vinden om voor 6 maanden ook maar iets van bijvoeding te geven... Dan lees ik weer mensen die er met 4/5 maanden mee begonnen...
    En nu is er een forum gestart over 'vroeger', waar er mensen met 6 weken al liga met sinaasappelsap kregen.. En die zijn toch ook allemaal (gezond) groot geworden...

Wanneer zijn jullie begonnen en waarom zo vroeg/laat?
    Mijn zoon is met alles best snel (hoofd rechthouden, speelgoed vastpakken, leergierig) dus voor mijn gevoel moet ik ook eerder beginnen met bijvoeden omdat hij in mijn ogen best voorloopt op de standaard... Maarja, verder baseer ik dat op niets natuurlijk...

2. adi

adi Niet meer actief

Dat hij snel is met ontwikkeling heeft echt niks met de rijpheid van de darmen ye maken. Die zijn net zo ou als ze zijn, en hebben tijd nodig om te rijpen. Hoe snel het kindje is maakt dan verder niks uit.

Wij zijn gestart met 5,5 maanden, omdat ik het eerder nergens voor nodig vond. Een baby groeit tot 6mnd alleen op melk, het zuigreflex verdwijnt ook pas rond de 5 maanden. dat waren voor mij redenen genoeg om het overbodig te vinden om eerder te starten.

Overigens wil ik je echt adviseren om niet af te gaan op reclame, het gaat om de maag en darmen van je kind. Lees je in over de zin en onzin van bijvoeding (en dan in betrouwbare bronnen) en maak een bewuste keuze.

3. Purk

Purk Niet meer actief

Tja het is natuurlijk niet alleen een gevoel, maar het advies van de WHO is beginnen bij 6 maanden, dit is niet uit de lucht gegrepen, maar gebaseerd op onderzoekene etc Als jij eerder wil beginnen, moet je dat lekker zelf weten, je moet er dan wel rekening mee houden dat hij sneller ergens last van kan krijgen, omdat hij nog zo jong is. Voorlijk zijn, of snel met alles zegt helemaal niks over wanneer je moet beginnen met bijvoeden, dat zijn 2 op zichzelf staande zaken. Ons mannetje was ook erg sterk en wijs, maar wij zijn toch pas bij 6 maanden begonnen ivm het WHO advies en omdat ons zoontje kma heeft.

4. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Ook gewoon met 6 maanden (of eigenlijk 3 dagen eerder :))
    Hier ook alle reclame gehad en zelf van mijn zorgverzekering lepeltjes met 3 maanden. Die zouden toch beter moeten weten ;)

5. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

Tja, mensen kunnen het wel raar vinden voor 6 mnd maar soms vraagt je kindje erom. Ik zou 6 maanden bv geven, uiteindelijk 5 mnd gedaan en toen overgegaan op fv. Sam vroeg meer en meer en ik moest gaan bijvoeden omdat er aan fv een grens zit. Dus ik ben met 5 maanden begonnen. Nu is Sam wel een reus voor zijn leeftijd.

6. Mayon

Mayon Niet meer actief

bijna 6 maanden.

7. Superjollie

Superjollie Fanatiek lid

13 feb 2011
    1.821
    72
    48
    Groningen
    Hier ook gewacht tot 6 maanden.
    Onze zoon deed het prima op alleen melk (eerst bv, daarna fv) en ze kunnen de rest van hun leven nog 'vast' voedsel eten.
    Ik zag de noodzaak van eerder beginnen niet.
    Het is wel wonderlijk hoor: mijn zoontje is nu bijna 15 maanden en als je ziet wat hij in die 9 maanden dat hij vast voedsel krijgt heeft leren eten...
    Momenteel kan ik hem geen groter plezier doen dan met een mandarijntje of met verse gekookte sperzieboontjes!

8. Snoopy82

Snoopy82 Fanatiek lid

23 mrt 2009
    3.755
    0
    36
    Met 5,5/6 mnd en met 6,5 mnd kreeg ie echt door hoe te eten vd lepel en hoe t eten in zijn mond weg te krijgen. Vind dat vroeg genoeg ;)

9. fafje

fafje Niet meer actief

2 dgn voordat hij 6 mnd werd

reden; om kansen op allergieen te verkleinen...en omdat mn bv meer dan genoeg was...ook al lijken soms dignen er op te wijzen dat een kind er aan toe is...zoals sabbalen of eten uit je mond kijken...ik ga bij de 2e ook pas met 6 mnd beginnen..

10. Jente2010

Jente2010 Fanatiek lid

21 okt 2010
    1.430
    0
    0
    hoi,

ik ben op 3,5 maand begonnen met groenten, dit omdat ze heel slecht melk drinkt, 2 zh opnames gehad voor reflux en melk weigeren. en dus om toch iets binnen te krijgen dan maar groenten.
    nu pas op bijna 7 maand begint ze iets beter van melk te drinken, maar nog ni super , ze haalt nu soms haar 500 cc die ze moet halen per dag.
    fruitpap geef ik , maar lust ze niet echt. groenten eet ze super graag

succes

11. nijntje1984

nijntje1984 VIP lid

15 sep 2008
    15.693
    1
    0
    Ik ging wachten tot 6m ivm risico op allergie omdat ik een allergie heb. Maar op 3m was hij z'n melk beu (zowel de bv als de kv). Dus op aanraden van de kinderarts op 4m begonnen. At onmiddellijk erg goed groenten en bleef toen ook terug mooi op gewicht. Melk is hij aan een minimum blijven zitten.
    Op 5m begonnen met fruit, dat ging van dag 1 nog beter dan groenten :D

12. babyproject

babyproject Niet meer actief

Wij zijn met 4 maanden begonnen met een rijstebloem papfles en met 5 maanden met fruit en groente. Vers gepureerd en dan steeds 3 dagen hetzelfde.

We wilden graag wat eerder laten wennen aan de smaken en oefenen met een lepel, zodat ze met 6 maanden wat meer zou binnenkrijgen dan 2/3 hapjes per dag.

Onderzoeken spreken elkaar tegen. Het enige wat ze allemaal bevestigen is: "absoluut niet beginnen voor 4 maanden" en "tot 6 maanden hebben baby's genoeg aan alleen melk".

13. Purk

Purk Niet meer actief

Ja zo lees ik dat ook en nog een: bij 6 maanden echt beginnen met bijvoeden

14. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    M kreeg met ruim 6 maanden voor het eerst een wortel in handen (wel gekookt hoor :D).

T kreeg met 5,5 maanden een fles poedermelk om te kijken of hij daar wel op doorsliep (nee). En iets voor 6 maanden eerste keer groenten.

15. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.842
    3.630
    113
    Wij zijn met 4 1/2 maand begonnen met een paar hapjes fruit en groente. Hij kreeg er nog niet veel van binnen, was meer om een beetje te gaan wennen aan andere smaken en texturen. Inmiddels smult hij er van.

Ons cb heeft als richtlijn dat je vanaf 4 maanden kunt beginnen, maar bij bv of allergieën bij voorkeur bij 6 maanden. Ik heb daarom besloten gewoon eens te kijken hoe het zou gaan. Had hij niet gewild of er niet goed op gereageerd, dan was ik er weer mee gestopt. Maar hij vond het gelijk reuze interessant en inmiddels dus ook heerlijk.

16. LiLaa

LiLaa VIP lid

9 feb 2011
    6.120
    0
    36
    Genieten van mijn mooie gezinnetje
    Op de roze wolk :-)
    Met 5 maanden;)

17. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Hier bij alle drie de kinderen rond de 6,5 maanden begonnen met bijvoeding. Niet eerder omdat wij eeder absoluut niet nodig vonden, ze hadden dan immers voldoende aan enkel melkvoeding (borstvoeding met soms kunstvoeding als aanvulling).

18. Partyrocker

Partyrocker Niet meer actief

Hier 4, hij was er ook echt aan toe, maar bij hem had het eerder te maken met dat hij aan de max fv zat. En tot nu toe een succes, geen last en hij vind het heerlijk:D

19. Linn84

Linn84 Fanatiek lid

2 nov 2010
    3.489
    1
    38
    Heb hier eigenlijk niets aan toe te voegen :D Ook hier met 5,5 maanden begonnen. Werd ook doodgegooid met reclame en ging daardoor twijfelen of ik niet eerder zou beginnen. Maarja, dat is toch ook precies wat die fabrikanten willen? Kunnen ze mooi verkopen :)

20. Linn84

Linn84 Fanatiek lid

2 nov 2010
    3.489
    1
    38
    Heb dit bericht maar verwijderd, had verkeerd gelezen
    Sorry :)

Deel Deze Pagina