Ons zoontje woog afgelopen donderdag 3880 gram. Nu krijgt hij per fles 120/4 en we komen op 6 a 7 flessen per dag uit. Volgens het CB was dat geen probleem maar we merken dat ie hier niet genoeg aan heeft. Gisteravond de laatste fles was om 00.30 en we hadden uiteindelijk nog 30/1 bij gegeven omdat ie nog niet genoeg had! Het is echt geen zuigbehoefte want de speen wil ie dan echt niet.Vannacht kwam ie weer om 4.30 en vanochtend om 9.00. Nu denken we eraan om voeding voor hongerige baby's te halen. Is dat verstandig of kan ik beter het CB afwachten? Daar moet ik as woensdag heen,maar dat duurt nog best lang met zo'n hongerige baby! Ow vorige week vrijdag woog ie nog 3500 gram en afgelopen donderdag dus 3880 gram! In nog geen week tijd 380 gram aangekomen! Das veel of niet?
Als hij met de speen niet tevreden is lijkt het inderdaad honger. Heeft hij geen reflux-klachten? Als je voeding voor hongerige baby's haalt, let er wel op dat het wat zwaarder op de maag ligt.
Je zou ook eerst wat kunnen mengen om te zien hoe hij daar op reageer. . Hebben wij ook zo gedaan en hij zit nu volledig op friso extra.
Wij hadden ook als ons meisje 2 weken was voeding voor hongerige baby's gaan halen. Dit had kind en gezin ons aangeraden. Omdat ze soms na 1.5uur ook al constant wou eten. Met een speen was ze ook niet te troosten. Met deze voeding beterde het wel wat, maar het was nog niet helemaal over. Als ons meisje 4-5 weken was is er verborgen reflux vastgesteld. Hierdoor wou ze dus constant eten. Niet door de honger dus... Ik zou het dus even laten nakijken of het zeker van de honger is en inderdaad ook geen reflux... Wij hebben nu onze derde pap (NAN AR + Zantac). En hier is het voortdurend eten vragen eindelijk afgelopen. Maar wij zijn dus terug naar een andere voeding moeten gaan. Nu is hier alles terug goed! Ik zou nooit meer zo maar een pap nemen om nadien toch weer te moeten veranderen omdat de pap voor de verkeerde redenen is genomen... Ons meisje heeft er serieuze last van gehad om weer naar een andere pap over te stappen. Succes! En hopelijk is het probleem snel achterhaalt en opgelost!
De meeste baby's met (verborgen) reflux geven vaak het signaal af dat zij een 'hongerige' baby zijn. Drinken verzacht de pijn, omdat er dan geen maagzuur meer in de slokdarm staat. Dus drinken = geen pijn. Een pasgeborene heeft een maagklep die niet goed afsluit, in combinatie met liggen zorgt dit ervoor dat de maagzuur constant in de slokdarm komt. Echter het ene kindje heeft er meer last van dan een ander kindje. Doorgaans groeien bijna alle kindjes hier voor hun eerste levensjaar overheen. Kindjes kunnen dan zitten/staan en liggen minder en de maagklep doet beter zijn werk. Daarnaast krijgen dreumissen doorgaans minder grote hoeveelheden drinken in 1 keer. En is hun maagje groter geworden. Het advies van het cb is tegenwoordig zo groot mogelijke flessen en zo weinig migelijk voedingsmomenten. Dit verergert de reflux, zeker omdat de maagjes van baby's erg klein zijn. Voordat je dus overstapt kun je beter onderzoek of je kindje onder 'hongerige baby's' valt of een 'reflux baby' is.
Veel kindjes met reflux spugen, dus 'mondjes' terug, zelfs na 3 uur na een voeding. Kindjes met verborgen reflux kun je vaker zien slikken of 'herkauwen'. Daarnaast, voor beide; - vaak de hik - zuur ruiken uit de mond - onrustig drinken - onrustig in het algemeen - vaak willen drinken - verslikken (ook buiten de voedingsmomenten) - slechter slapen - overstrekken - overmatig huilen. Niet alle symptomen hoeven aanwezig te zijn.
Bedankt! Maar nee, ik herken alleen het vaak willen drinken, dus het lijkt me niet dat ie dan last heeft van verborgen reflux. Hikken ongeveer 2 keer per dag, dat is niet veel toch?
Onze zoon zat bij 3,5 maand al op 5 x 180+6. Hij dronk elke fles helemaal leeg en bleef huiliger na de fles. Toen hij 4 maanden was heb ik dat besproken met het CB en de verpleegster heeft toen nutricia forte voor hongerige baby's aangeraden en het gaat super nu. Ook deze 180+6 flessen drinkt hij helemaal leeg. Nu is hij tevreden na de voedingen
Zie nu net dat je baby nog heel jong is. Misschien beter om de hoeveelheid iets aan te passen en kijken hoe dat gaat. Even overleggen met cb. Of misschien huilt hij vanwege een andere reden (krampjes bijv. daar kunnen ze heel veel last van hebben de eerste 3 mnd). Hier heeft daarvoor inflacol voor de voeding, dr. brown fles en boeken aan 1 kant onder ledikant, zodat hij iets schuin ligt, geholpen.
Nou vandaag bij het CB geweest, en de arts vond niet dat hij nu teveel krijgt: 6 x 120 cc en soms een nachtvoeding. Ik was afgelopen zaterdag op eigen initiatief overgestapt op forte en dat vond ze een slimme zet. Wel vermengd met standaard nog. Vanavond, de laatste fles krijgt ie volledig forte.