Ziektewet en zwangerschapsverlof

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Suusjeee, 13 jul 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Suusjeee

Suusjeee Actief lid

16 jan 2013
    238
    24
    18
    Beste UWV,

Ik ben op dit moment 25 weken zwanger en zit al vanaf week 11 volledig in de ziektewet, ik werk alleen nog een paar uurtjes therapeutisch om binding met het werk te houden. Nu had ik vandaag contact met een medewerker van jullie en deze vroeg wanneer ik met verlof wilde 4 of 6 weken van te voren. Ik heb altijd begrepen dat als je in de ziektewet zit dit altijd 6 weken van te voren is volgens die medewerker was dit echt niet zo was, dit klinkt voor mij te mooi om waar te zijn.
    Mijn vraag is dan ook klopt dit wel?

Groetjes Susanne

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Susanne,

Je bent ziek ten gevolge van je zwangerschap. Je wilt weten of het klopt dat je zwangerschapsverlof toch 4 weken voor de uitgerekende datum kan ingaan, zoals de medewerker van UWV die je aan de lijn had vertelde.

Het klopt dat je de keuze hebt wanneer je het verlof in wilt laten gaan, dit kan tussen 6 en 4 weken voor de uitgerekende datum. Dit heet de flexibiliseringsperiode. Als je ziek bent in deze periode dan wordt het aantal ziektedagen van het zwangerschapsverlof afgetrokken. Je verlof zal dus eerder eindigen.

Het bevallingsverlof duurt nog minimaal 10 weken en niet zoals je misschien zou verwachten 12 weken. De werkelijke einddatum van het verlof hangt af van de werkelijke bevallingsdatum. Dus dan ga je eigenlijk toch gewoon 6 weken van te voren met verlof.

Actuele informatie over ziek zijn tijdens de flexibiliseringsperiode vind je hier.

Ik wens je veel sterkte en hoop dat je de rest van je zwangerschap zo goed mogelijk doorkomt.

Met vriendelijke groet,

Yvonne
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina