Beste Heidi, Mijn zoontje heeft overgeefneiging linkerborst. Als hij rechts drinkt en hij heeft voldoende, dan laat hij altijd gewoon los. Links echter maakt hij na een 10/15 minuten kokneigingen. Soms wil hij dan toch nog even rechts drinken. Vind dit raar, want mijn linkerborst is juist mijn mindere kan. Heb jij enig idee waarom hij dit doet?
Hmmm, kunnen verschillende dingen zijn. Het kan zijn dat hij na het eerste binnenhalen heel minimaal gaat verliggen. Zijn hoofdje net wat anders legt, tepel iets anders in de mond. Wanneer de melk weer gaat stromen, kan het zijn dat de tepel of melkstraal (wanneer deze krachtig genoeg is) zijn kokhalsreflex trigger, omdat het net anders ligt in het mondje. Je zou hier eens naar kunnen kijken. Mogelijk is ook je tepel van de ene borst kleiner of groter, of steviger van weefsel. De tepel rekt natuurlijk uit naar voren, en bij een kleiner mondje kan dit lastig zijn in het begin. Wanneer dit aan de hand is, groeien ze daar allemaal over heen op den duur: immers, het mondje wordt ook groter Ik zou dus vooral opletten met aanleggen: goed dicht tegen je aan, laat geen ruimte tot speling voor je kindje. En kijk wanneer het gebeurt: gaat hij verliggen, ligt hij anders dan aan de andere borst? Misschien kun je daar iets uit afleiden. Soms kom je er ook niet achter.... Het is in ieder geval niet ernstig, alleen even naar voor hem. Succes!