Overgehouden van pre en hellep

Discussie in 'Prematuur' gestart door M@r10e, 29 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. M@r10e

M@r10e Actief lid

16 nov 2009
    111
    0
    0
    Beste iedereen,

IK zou graag willen weten of er meerdere mensen wat overgehouden hebben aan hun hellep?

Ik heb pas geleden bloed laten prikken en mijn lever waarden zijn nu 60 dus nog niet erg goed.

Ik vraag me af of iemand dit ook heeft gehad.

Groetjes

2. ciaransmummy

ciaransmummy Actief lid

1 dec 2009
    348
    0
    0
    NULL
    NULL
    die van mij zijn pas sinds 2wk goed en ben 5maanden geleden bevallen.
    bloeddruk is nog steeds veels te hoog (waarschijnlijk andere reden) maar kan ook binnen 10 zo laag worden dat het voelt of ik flauw val..

verder hb is nog steeds niet goed (zonder pillen).

dus ja je bent helaas niet de enige :(

en dan ook nog eens het psychische gedeelte maar ook daar werk ik aan

3. M@r10e

M@r10e Actief lid

16 nov 2009
    111
    0
    0
    Beste Ciaransmummy,

Ja je hoort er zo weinig over.
    Jeetje maar 2 maanden te vroeg hoe is het verder in het begin gegaan met jou en je kleintje?

Ik heb een acute hellep gekregen in 3 dagen met 35 weken zwangerschap ontwikkeld.
    2 dagen in kritieke toestand geleeft mijn waarde van mijn lever was toen 1600. Maar al snel mocht ik naar huis 1 week in het ziekenhuis.
    Het geluk dat ik had was dat mijn dochter een fors meisje zou worden dus haar geboorte gewicht was 2900 gram.
    Ik zou graag jou verhaal willen horen.

4. ciaransmummy

ciaransmummy Actief lid

1 dec 2009
    348
    0
    0
    NULL
    NULL
    hallo martine

als je even hebt :) ik heb echt een mega lang verhaal hoor...
    het begon al met 22weken bloeddruk van 150/95 maar men wilde me nog niet aan de medicatie zetten.. een aantal weken later kreeg ik ook nog zwangerschaps diabetes erbij ik zat toen in week 28.
    mijn bloeddruk bleef maar stijgen en zelfs met mediactie ging het niet naar beneden..
    in wk 28 werd ik opgnomen voor complete bedrust daar heb ik 1wk gelegen en werd toen met spoed naar het AMC overgebracht omdat mijn zwangerschapsvergiftiging slechter werd..
    in het amc kreeg ik dagelijks tussen de 10 en 20 tabletten en had 2 infusen met bloeddruk verlagende medicatie (+ maagt abletten plas tabletten ect ect. (ook magnesium gehad echt vreselijk was dat)
    lag aan de monitoren voor mijn hart/bloeddruk

mijn bloeddruk bleef gemiddeld schommelen tussen de 92 en 120 onder druk en 140-180 bovendruk..
    alles ging nog goed met de baby tot wk 31 toen kregen we te horen dat hij niet meer groeide
    op 31.6 was in de ochtend het ctg niet goed ze gingen den ctg van de middag afwachten .. maar toen die ook niet best was zeiden ze dat ik het weekend zou bevallen.. dit was om 1430 op een vrijdag.
    om 1700 kregen ze mijn bloedresultaten terug .. daar was op te zien dat zowel mijn lever als mijn nieren het niet meer aankonden en mijn lever zich aan het uitschakelen was... ik had geen stolling meer (had ook bloedneuzen en bloedproppen in mijn mond en als men mij bloed afnam spoot het er uit en duurde het wel 1uur voordat het mini gaatje dicht was.

om 1715 werd ik klaar gestoomd voor een keizersnee maar deze zou pas om 2100 plaatsvinden onder algehele verdoving (omdat ik nog gegeten had)... er moesten 2 zakken bloedplaatjes besteld worden en zakken bloed.
    om 1815 1 uur later dus kwamen ze met 5 man sterk aan mijn bed ik moest binnen 5min naar het ok er was een plek zeiden ze (later hoorde ik omdat het zo dringend was omdat ze bang waren dat het anders verkeerd af zou lopen).
    ciaran is om 1859 geboren binnen 6min was hij eruit gehaald.
    op de ok was het 1 bloederige benden toen ze de infusen er in ramden (ik was al zoveel geprikt overal dat ik bont en blauw was) ik voelde het bloed over mijn armen lopen.. en toen ik het kapje opkreeg raakte ik in paniek.. ze hebben mijn armen en benen vast moeten houde zo tekeer ging ik..

door de adrenaline ben ik zelfs nog bij gekomen vlak voordat het mes erin ging (heb ik in mijn operatie rapport gelezen).
    Ciaran ademde niet toen hij eruit was gehaald maar ondanks zijn 1305gram is het zo'n sterk mannetje bde volgende ochtend was hij er vanaf had hij een snorketje deze mocht er zondag ochten af (2dagen later) binnen 1wk was hij van het amc naar een gewoon ziekenhuis gebracht.

na de geboorte op de recovery ging het nog steeds erg slech ik had een bloeddruk van 120 onder 205 boven.. de ic was al ingelicht er stond al een bed klaar dokters in en uit en mijn virend mocht zelfs blijven slapen (dat gebeurd bijna nooit alleen in hele ernstige gevallen).. ik kan me niks herinneren alleen dat mijn kussen niet goed was en ik dorst had..
    het heeft nog 4 dagen geduurd voordat ik van de monitor af was (op medium care) daa rna naar de kraamafdeling terwijl de kleine op neo unit lag..
    de donderdag mocht hij met de babylance naar een ziekenhuis bij ons in de buurt en ik naar huis.. ik voelde me kut,leeg,moe en ziek maar elke dag 3x per dag naar het ziekenhuis om maar een uurtje bij hem te zijn.
    binnen 1 maand mocht hij naar huis hij heeft maar 2.5wk in de couveuse gelegen daarna in een open wiegje toen moest hij gewoon aankomen met 2300gr heb ik hem mee gekregen met 10 voedingen..
    binnen 1 wk naar 9 maar de 8x heeft een hele tijd geduurd..

ik weet niet wat mijn lever functie was maar laag genoeg om zich uit te schakelen...
    het was een bloedhete zomer dat helpt natuurlijk ook niet en net voor de ziekenhuis opnamen waren we verhuisd toen ik thuis kwam had ik geen eigen plek. dus alle stress was ook zeker niet goed...
    net voordat de kleine thuis kwam hebben we ook nog onze hond van 10jr moeten inslapen het was 1 hectische en nare periode ben blij dat 2009 is afgesloten ;)

5. ciaransmummy

ciaransmummy Actief lid

1 dec 2009
    348
    0
    0
    NULL
    NULL
    oja dan vergeet ik nog te melden dat ik 13kg in 2 dagen was aangekomen vocht!! dus mijn hart kon het ook niet meer handelen

dus het is niet zo gek dat mijn lichaam nog kuren heef tik val ook totaal niet af.. had altijd maatje 36/38 nu 40 booehoo ga ook vanaf morgne naar de sportschool misschien dat dat helpt maar moet het rustig aan doen vanwege de bloeddruk die nog steeds schommeld..
    en mijn buikspieren waren geraakt (had een inwendige bloeding ad linkerkant) en ze zijn daarom erg slap .

denk dat ik nu alles wel gemeld heb :)

6. M@r10e

M@r10e Actief lid

16 nov 2009
    111
    0
    0
    Ik lees je bericht nu pas.
    Jeetje ik ben je verhaal aan het lezen en de tranen stromen over mijn wangen jeetje wat heb jij meegemaakt zeg ik ben er helemaal stil van.
    Dat had je van tevoren niet kunnen bedenken he. Ben je er nu ander tegen aan gaan kijken?
    Loop je nu al bij een psychiater?

Mischien stel ik een stomme vraag maar hoe denk je na over de toekomst zal je bijv. nog een keer zwanger willen raken?
    Ik ga nu eten maar zal je vast nog wel schrijven.
    Succes met alles.

7. ciaransmummy

ciaransmummy Actief lid

1 dec 2009
    348
    0
    0
    NULL
    NULL
    oh het gaat stukken beter ik gelukkig een positief mens..al zouden sommige dat niet zeggen haha

nee hoor geen psych volg wel therapie emdr en ik ga met grote sprongen vooruit..heb nu meer goede dagen dan minder goede maar als ik een mindere heb is het wel goed mis..
    voor ons geen 2e.. ik ben zelf ook enig kind en heb er nooit problemen mee gehad..
    aangezien men niet mijn bloeddruk goed krijgt is de kans heel groot dat het weer mis gaat alhoewel men zegt dat het nooit zo erg kan zijn kunnen ze het me niet garanderen.. dus liever 1 gezond kind met een redelijk gezonde mama dan 2 kids waar het mis kan gaan...

er zijn nog ergere gevallen het is zo ge dat in deze tijd men nog vaak in het duister tast..

en als het met het kind goed gaat gaat het met de mama ook veel beter,,
    gekke is wel als ik na therapie thuis kom helemaal op,leeg en verdrietig is 9 vd 10x ciaran ook niet echt te genieten..\
    zie heel erg op om weer te gaan werken dat wel kan totaal geen stress hebben want dan gaat het mis.

hoe gaat het met jou nu??

8. M@r10e

M@r10e Actief lid

16 nov 2009
    111
    0
    0
    Met mij gaat het wel goed ben het alleen zat om telkens terug te moeten naar het ziekenhuis.
    Met mijn dochter gaat het momenteel iets minder ze is alleen ziek. Vorige week woensdag moesten we opeens naar het ziekenhuis omdat ze allemaal bloed poepte bleek het een virus te zijn. Maar ze is nog steeds aan de diaree en weigert groente en fruit te eten.

1 kind is toch ook genoeg kan je al je liefde aan hem geven.
    Zelf weet ik niet of wij nog een kind willen en kunnen krijgen maar daar ga ik me over een paar jaar wel druk maken.

Ja gesprekken met de psycholoog heb ik ook gehad ik herken dat dat je erna zo verdrietig ben en ik was er ook nog moe bij.

Over je werk moet je je niet te druk maken. Ik zat er ook tegenop maar na de eerste dag vond ik het ook wel weer leuk.
    Maar onthoud dat gezondheid het belangrijkste is en als het niet lukt moet je het gewoon aangeven.
    Merk je nog aan je zoon dat hij tevroeg is geboren? Trouwens mooie naam hoe kwam je daar zo op?

Groetjes

9. ciaransmummy

ciaransmummy Actief lid

1 dec 2009
    348
    0
    0
    NULL
    NULL
    mijn vriend is half schots half iers maar ik heb de naam verzonnen hihi vind het al jaren een mooie naam en in nederland hoor je hem niet en al helemaal niet op de manier dat het gespelt is (celtic gealic)

het enige waar je het aan kan zien is dat hij nog best klein is alhoewel hij een groeistuip heeft gehad als ik hem meet is hij nu 64cm maar het cm zal er wel weer 3cm afhalen want ze mogen de benen niet strekken (wat een onzin maar goed) qua lengte en gewicht is hij echt 4 maanden maar qua sterkte en in zijn hoofd is hij een heel stuk verder hij zet zich vanuit zit tot staan op als hij op je schoot zit dit doet hij al 5 weken (mag natuurlijk weer niet maar ik laat het af en toe toe...

hoe oud is jouw dochtertje??
    oh een virus dat klinkt niet al te goed duurt atijd zolang voordat dat over is.. ik hoop dat ze snel wat wil eten mag ze al brood en rijst?

heel veel sterkte ik hoop dat ze snel weer de oude is
    groetjes

Deel Deze Pagina