Overgenomen worden na uitzendcontract

Discussion in 'De lounge' started by Lief of Stoer, Apr 14, 2023.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

Apr 25, 2011
    6,028
    2,894
    113
    't Gezellige Brabant
    Vandaag sprak ik mijn contactpersoon bij het uitzendbureau en zij wist te vertellen dat personeelszaken van het bedrijf waar ik werk heeft geïnformeerd of ze mij al over kunnen nemen. Het afgesproken aantal uren is nog niet bereikt, maar daar gingen ze toch over nadenken.
    Goed nieuws natuurlijk. Straks zullen ze een aanbod gaan doen. Er is mij al eens verteld door menigeen dat een bedrijf veel betaald aan een uitzendbureau en dat dat voor mij een mooie onderhandelingspositie is. Mijn collega's die wel in dienst zijn van het bedrijf, hebben in januari een cao verhoging gekregen van ik geloof 8%. Ik niet, omdat ik op uitzendbasis werk en dus niet onder die cao val. Wat zou ik nu kunnen vragen? Ik denk zelf aan 10% er op, maar moet ik dan bv bij 12 beginnen? Of prijs ik mezelf de markt dan uit? Er zijn hier vast dames die hier ervaring mee hebben.

2. MariekeRox

MariekeRox Fanatiek lid

Nov 6, 2015
    1,675
    807
    113
    Weet je of ze bij het cao ook een functie huis hebben met een loonhuis.
    Ik zou anders daar even kijken wat je nu verdient en dan 1 of 2 tredes daar boven gaan zitten?

3. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

Apr 25, 2011
    6,028
    2,894
    113
    't Gezellige Brabant
    Er zijn loonschalen van A t/m F meen ik. Ik zou dan even moeten vragen in welke schaal ik zou vallen.

4. meisjemetdeparel

meisjemetdeparel Bekend lid

Feb 16, 2023
    594
    1,550
    93
    Maar is er nu geen sprake van een inlenersboning dan?

5. Lies1611

Lies1611 VIP lid

Jun 3, 2013
    7,147
    3,174
    113
    Hier ook zo'n situatie. Echter heeft het detacheringbureau wel de cao verhoging door moeten voeren.
    Ik zou gewoon jouw salaris + de verhoging als minimum houden.
    Echter heb ik zelf wel wat moeten inleveren. Zo'n flexibele schil (uitzend/detachering/tijdelijke krachten) zijn ook wel waardevol voor zo'n bedrijf. Maar het oog op eindejaarsverhoging en bonus én een vast contract voor onbepaalde tijd was me dat wel waard..

Lief of Stoer likes this.
  6. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

Apr 25, 2011
    6,028
    2,894
    113
    't Gezellige Brabant
    Geen idee, ik ben echt niet thuis in de uitzendwereld. Ik weet wat mijn uurloon is, daar houd het wel op :D

7. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

Apr 25, 2011
    6,028
    2,894
    113
    't Gezellige Brabant
    Wellicht moet ik eerst het aanbod eens afwachten. Een vast contract is natuurlijk ook wel wat waard al weet ik nog niet of ik die aangeboden krijg.

Lies1611 likes this.
  8. meisjemetdeparel

Feb 16, 2023
    594
    1,550
    93
    Gelijk werk = gelijk loon. Dat je als externe medewerker dus het zelfde salaris ontvangt als interne medewerkers. Niet alle looncomponenten vallen overigens onder de inlenersbeloning (eindejaarsuitkering bijvoorbeeld niet).

9. meisjemetdeparel

Feb 16, 2023
    594
    1,550
    93
    Dat ligt aan je uitzendperiode. Als jij voor dezelfde functie in dienst komt als die je nu vervult als externe medewerker is er sprake van opvolgend werkgeverschap. Ook je uitzendperiode telt dan mee voor de ketenbepaling.

10. Lies1611

Lies1611 VIP lid

Jun 3, 2013
    7,147
    3,174
    113
    Precies. Wat voor mij ook meespeelt is dat je niet voor altijd gedetacheerd mag blijven op dezelfde plek. En ik zit wel prima. :rolleyes: doorgroeien binnen t bedrijf is makkelijker als je al intern bent.

11. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

Apr 25, 2011
    6,028
    2,894
    113
    't Gezellige Brabant
    Goed om te weten. Werk jij als intercedent toevallig?

12. meisjemetdeparel

Feb 16, 2023
    594
    1,550
    93
    Nee, HR adviseur

13. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

May 18, 2013
    13,073
    12,030
    113
    Ik zou dat zeker doen (onderhandelen kan daarna altijd nog) en vragen naar de secundaire arbeidsvoorwaarden. Leuk dat ze je een aanbod gaan doen!

14. Juul75

Juul75 VIP lid

Apr 8, 2010
    12,091
    7,843
    113
    Bij ons schalen we een functie in, de uitzendkracht krijgt het uurtarief gebaseerd op die inschaling, en bij overname gewoon geconverteerd naar het salaris in die schaal. Daar ga je dan niet op vooruit. Maar wel de secundaire arbeidsvoorwaarden en het vaste contract.

Het feit dat de werkgever een hogere premie betaalt aan het uitzendbureau is geen argument voor een hoger salaris voor jou, want ze nemen dan ook alle premiebetaling en het risico over.

15. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

Apr 25, 2011
    6,028
    2,894
    113
    't Gezellige Brabant
    Daar zou ik nooit bij stil gestaan hebben, dat klopt natuurlijk helemaal. Ik zal me nog eens verdiepen in de secundaire voorwaarden, al denk ik dat die vast staan voor iedereen. Maar ik ga zeker wel voor de CAO verhoging die er in januari is geweest. Ik heb het even opgezocht, deze bedraagd 7,5%, ook hebben ze een eenmalige uitkering gehad van 250 euro in januari. Daar kan ik nog eens naar vragen. De aanpassing in de reiskosten heb ik wel gekregen en volgens mij betaald onze werkgever 50 euro bruto per maand meer als compensatie voor alle duurder geworden levensonderhoud.

16. Iertje81

Iertje81 VIP lid

Dec 31, 2015
    17,947
    33,614
    113
    Ik kwam bij de instelling waar ik nu werk ook via een uitzendbureau binnen.
    Daarna bij de instelling in dienst maar zij boden me minder dan het uitzendbureau. Ik kreeg via het bureau geen pensioen dus mijn salaris was hoger en uiteindelijk verdien ik nu (paar jaar later) stukken meer dan via het bureau.
    Ook wij hebben 8% erbij gekregen, maarrrr, niet iedereen. Voor die 8% moest je vanaf een bepaald jaar in dienst zijn van de instelling, anders kreeg je die verhoging niet. Ik zou dat ook even navragen voor je je op die 8% vastpint.

17. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

Apr 25, 2011
    6,028
    2,894
    113
    't Gezellige Brabant
    Inmiddels ruim 2 weken verder. Nog geen aanbod (ik heb nu toevallig ook vakantie), maar wel ontwikkelingen. Ik blijk al vanaf september recht te hebben op ploegentoeslag op de dagen dat ik aan de receptie werk. Die heb ik nooit gehad en ik draai deze dienst 1x per week voor vast en extra bij ziekte/vakantie van collega's. Die wordt deze week samen met de eenmalige uitkering van januari en een loonsverhoging van 7,5% per 1 januari met terugwerkende kracht uitbetaald. Eigenlijk alles waar ik op in wilde zetten bij overname. Ik kan niet anders zeggen als dat ik er erg blij mee ben natuurlijk. Voor de overname zou ik dan in willen zetten op een vast contract, is dat gebruikelijk?

18. meisjemetdeparel

Feb 16, 2023
    594
    1,550
    93
    Dat ligt een beetje aan de periode dat je als uitzendkracht voor ze hebt gewerkt. Het zou zelfs kunnen zijn dat je recht hebt op een vast contract bij overname, ivm opvolgend werkgeverschap. Maar dat ligt wel aan je contracthistorie natuurlijk.

19. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

Apr 25, 2011
    6,028
    2,894
    113
    't Gezellige Brabant
    Dat zal nog niet. Ik heb een 2 fasen contract met minimaal 1300 uur. Ik zit nu rond de 1000.

20. Imyselfandi

Imyselfandi Bekend lid

Mar 23, 2022
    721
    697
    93
    Female
    Sinds 1 januari valt de eindejaarsuitkering daar ook onder

Share This Page