Ovulatie met Mirena

Discussie in 'Anticonceptie' gestart door Puck, 10 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Puck

Puck Actief lid

23 jun 2010
    236
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo dames,

Ik wil heel graag een Mirena (ivm minder hormonen dan de pil), maar de abortieve werking staat me tegen. Wij geloven dat het leven begint bij de bevruchting en niet pas bij de innesteling. Probleem is dus dat ik niet duidelijk kan krijgen of de Mirena nu de ovulatie remt. Ik lees op internet van niet, maar van een (christelijke) huisarts hoorde ik dat de ovulatie wel geremd wordt.

Nu had ik bedacht dat we tijdens mijn vruchtbare dagen extra bescherming konden gebruiken of het gewoon niet doen. De periode dat ik niet aan de pil was en dus niets gebruikte, kon ik heel goed mijn vruchtbare dagen herkennen. Libido +++, pijn, slijm enzo.

Nu las ik dat de eerste maanden na plaatsing van een Mirena je menstruatie een rommeltje is. Mijn vraag is dus: wordt dat weer normaal regelmatig, kun je dan je vruchtbare dagen weer voelen?

Oftewel: wie van jullie heeft een Mirena en voelt duidelijk haar ovulatie? (en als je die dus altijd voelde en met de Mirena niet meer, betekent dat dan dat er geen ovulatie meer is??)

Zucht... ik kom er maar niet uit...

2. Anouk89

Anouk89 Actief lid

15 jun 2014
    172
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb 2x de Mirena gehad. Allebei de keren heb ik geen eisprong meer gevoeld en heb ik ook niet meer gemenstrueerd. Na het verwijderen van de laatste Mirena voelde ik m'n eisprong wel elke maand

3. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.496
    2.948
    113
    Volgens mij zorgen de hormonen er juist voor dat je geen ovulatie hebt. Je bent dus nooit vruchtbaar.

4. caat

caat Fanatiek lid

5 sep 2012
    1.195
    1
    36
    Ik ben gewoon elke maand ongesteld en voel ook precies wanneer ik ovulatie heb, ik krijg dan namelijk migraine;) Ik denk echt dat het per persoon anders werkt, het leek me ook ideaal dat het allemaal on hold ging, maar helaas hier...

5. Lovelymommy84

Lovelymommy84 Fanatiek lid

27 dec 2014
    2.069
    1
    0
    Gelderland
    Elk lichaam reageert anders op de mirena.
    Ik zelf heb in de laatste 12 jaar 3x over de mirena gehad.

Eerste keer met mirena werd ik niet meer ongesteld.
    Tweede keer met mirena was wisselend, en is er toen uitgehaald ivm bm en bm hals ontsteking.
    Derde keer mirena, waren de eerste maanden bagger qua bloedverlies. daarna netjes weer mn eisprong gevoeld en ongesteld geworden.
    Mirena houd de eisprong niet echt weg maar zorgt ervoor dat de eicellen niet meer bevrucht kunnen worden.

Echter zijn er wel vrouwen die tijdens de mirena zwanger zijn geraakt, maar vaak zat dan het spiraaltje niet goed, of was hij zelfs geheel verdwenen terwijl zij dit niet in de gaten hebben gehad.

6. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.496
    2.948
    113
    Maar werkt het dan wel voor jou als anticonceptie?

7. Puck

Puck Actief lid

23 jun 2010
    236
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo! Super bedankt voor de reacties! Ik ben op dit moment toch maar weer aan de pil gegaan. Zonder iets is helemaal waardeloos, aangezien ik niet alleen als anticonceptie iets gebruik. Poeiers bloedverlies, krampen, zwaar gevoel van onder, hoofdpijn voor die tijd. In combinatie met flinke verkoudheid nu, geen pretje.

Vervelend is dat ik het niet even uit kan proberen.. Zat ook nog aan de Nuvaring te denken, niet vanwege minder hormonen, want dat schijnt een fabeltje te zijn, maar wel vanwege het feit dat je er maar twee keer per maand aan moet denken. En ik vergeet nog wel eens een pil en bij migraine of ziekzijn moet ik ook altijd direct overgeven.
    Maar daar hoor ik weer rare verhalen over wat betreft trombose.....

Zucht..... Bah!

8. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Ik heb mirena en gewoon een cyclus met ovulatie. Kan echt aan klachten merken (slijm, buikpijn, misselijk, gevoelige tepels) en dan 13-14 dgn later begin ik te bloeden.

Heeft wel even geduurd, maar dat zal ook te maken hebben bij de langdurige BV die ik nog steeds geef.

Omdat ik altijd veel pms klachten heb, had ik gehoopt dat ik bij de vrouwen behoorde die geen eisprong meer zou hebben met mirena, maar helaas. Heb ook al eens gevoel gehad een 'vroege miskraam' te hebben gehad (erg veel klachten voor menstruatie, extreem veel bloedverlies en totaal 11 dagen en daarna opeens een lange cyclus... Zal het nooit zeker weten natuurlijk, heb geen testjes gedaan en geen HCG aangetoond. ;)).

De werking zit hem dan vooral in zeer moeilijke innestelling (baarmoederslijmvlies is heel dun) en ook zou het baarmoederhalsslijm ongunstig cq slecht doordringbaar zijn voor zaadcellen. Ik vraag me dat wel af overigens, als ik weer eens flinke 'eggwhite' helder slijm vind in de dagen rondom eisprong ;)...

9. skimms

skimms Actief lid

25 apr 2012
    247
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het is toch juist koperspiraal waardoor bevrucht eitje niet kan nestelen...?
    Mirena is hormoon spiraaltje waardoor je naar mijn weten ook geen ovalutie hebt.
    Heb 'm vandaag laten zetten en daarom voor Mirena gekozen ipv koperspiraaltje.

10. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Dan ben je niet goed voorgelicht. Mirena werkt op verschillende manieren, en onderdrukt slechts bij een gedeelte van vrouwen de ovulatie.

http://db.cbg-meb.nl/Bijsluiters/h16681.pdf

Overigens is voornaamste werking van koperspiraal niet het voorkomen van innestelling, maar koper maakt het slijm in baarmoederhals slecht doorgankelijk en is giftig voor spermacellen. Het werkt vooral als 'barriere', voorkomt dat zaadcellen bij eicel aankomen. En voor het geval er toch een bevruchting plaats vindt, dan wordt de innestelling idd verstoord.

11. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Een groot deel van de betrouwbaarheid komt toch ook echt van het voorkomen van innesteling en dus de abortieve werking. Een mirena werkt niet alleen bevruchtingen-voorkomend!

12. skimms

skimms Actief lid

25 apr 2012
    247
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hmmmm....dat vind ik wel minder! Ken toch veel verhalen van vrouwen die niet meer ongesteld worden en dan heb je toch geen eisprong... Maar goed, zal wel zien welke kant het bij mij op gaat.
    Gezien de frequentie van ons sexleven momenteel zal een bevruchting eerder een wonder zijn ;)
    Geef ook nog borstvoeding, wel minimaal, en gebruikte de Cerazette hiervoor dus had geen cyclus...ben benieuwd of dat zo blijft!

13. Sunshine1988

Sunshine1988 Actief lid

9 feb 2012
    330
    0
    0
    NULL
    NULL
    #13 Sunshine1988, 12 feb 2015
    Laatst bewerkt: 12 feb 2015
    vrouwen met een mirena die niet ongesteld worden is niet omdat er geen eisprong is maat omdat er amper opbouw van baarmoederslijmvlies is.

14. Theeleutje

Theeleutje Fanatiek lid

5 apr 2011
    2.221
    3
    38
    NULL
    @Home
    ik heb ook de myrena en ik word niet meer ongesteld, voel ook geen eisprong. Toen ik geen anticonceptie gebruikte voelde ik juist mijn eisprong heel goed. (Het eitje waaruit onze dochter is ontstaan komt uit mijn rechter eileider. Heel apart om die 'golvende bewegingen' te voelen!)
    Maar nu dus niks, nakkes, nada. Moet zeggen dat ik het wel heerlijk vind!

Deel Deze Pagina