Schema thuis en op creche

Discussion in 'Oppas en kinderopvang' started by Nadia77, Sep 21, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Nadia77

Nadia77 Actief lid

Dec 24, 2007
    286
    0
    0
    #1 Nadia77, Sep 21, 2009
    Last edited by a moderator: Sep 22, 2009
    Ik ben benieuwd naar jullie mening over het onderstaande:

Timo heeft thuis het volgende schema:
    07.00 h wakker en flesje pap
    08.30 h slapen
    10.30 h wakker en fruithapje
    12.00 h flesje melk
    12.30 h slapen
    14.30 h wakker
    15.00 h liga en water
    17.00 h warme maaltijd (aardappel, vlees, groenten)
    19.00 h flesje
    20.00 h naar bed

Dit gaat eigenlijk altijd zo en werkt prima, maar op de creche hebben ze besloten alle kinderen (dus ook de kleintjes) om 9.15 h al een fruithap te geven en daarna in bed te doen. Dat is toch raar? Daardoor loopt de hele schema helemaal raar waardoor Timo niet meer goed slaapt en helemaal onrustig is als hij thuis komt... hebben jullie dezelfde ervaring op de creche?

2. annetske

annetske VIP lid

Sep 14, 2007
    5,112
    1
    0
    Friesland
    Nee heb deze ervaring niet. Bij mij houden ze echt het ritme van mij aan op de creche. Alleen worden fruit en een ander tussedoortje wel eens omgedraaid maar daar heb ik geen problemen mee. Bij mij vragen ze ook elke week naar de bijzonderheden, en nu mijn zoon overgaat van 2 naar 1 slaapjes overdag doen zij dit nu ook op de creche. En zien ze dat hij toch nog 2 slaapjes nodig heeft, dan leggen ze hem 2x op bed. Nee hier luisteren ze echt naar mij. Kan je het niet aangeven dat je er problemen mee hebt? ik hoor van een vriendin van mij die haar zoon op een andere creche zit dat daar ook niet echt naar het ritme wordt geluisterd... komt vaker voor dus.

3. poema

poema Fanatiek lid

Jul 27, 2007
    4,036
    453
    83
    Female
    Tja hier ook thuis een ander ritme dan op de crèche. Maar ze heeft er geen last van gelukkig. Anders zou ik er wel wat van zeggen en toch vragen of ze meer aan jouw schema kunnen houden. Of hij dan meer slaapt is nog maar de vraag. Hier slaapt ze uren achter elkaar en daar soms maar drie keer een kwartier. Ook toen ze alleen nog flessen dronk op mijn tijden.

4. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,809
    3,339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    in principe houden ze bij ons tot 1 jaar het schema van je kindje aan. Maar aangezien m'n dochter toch slecht sliep, ging ze al snel mee in het schema op het kinderdagverblijf. En eigenlijk deed ze het daar prima op. Ik ben het eigenlijk gaan overnemen.
    Maar zeker in het begin sliep ze op het kdv beter dan thuis.

Vreemd dat de hele kleintjes niet in het schema van thuis mee gaan?! Is dat pas veranderd (omdat je schrijft: hebben ze besloten). Ik zou toch even aangeven, dat je kleintje het helemaal niet zo goed doet als hij thuis komt na een dagje kdv.

Dat is op zich niet zo raar, er zijn natuurlijk een hoop kindjes en een hoop indrukken. Maar hetzelfde schema als thuis -zeker als ze nog klein zijn- is dan wel prettig!

5. Taby

Taby Fanatiek lid

Mar 7, 2007
    4,366
    140
    63
    Hier op het KDV het zelfde schema als thuis.
    Kan je niet overleggen of dat ze het schema van thuis aan willen houden, omdat je anders een ontevreden kindje hebt 's avonds thuis?
    Waarom moeten daar alles kindjes hetzelfde ritme hebben?

6. Nadia77

Nadia77 Actief lid

Dec 24, 2007
    286
    0
    0
    We kregen een brief thuis en werden geattendeerd op de huisregels, maar die waren mij nooit op deze wijze verteld, volgens mij zijn ze nieuw en ingevoerd omdat de leidsters het niet aankunnen (ze staan met 2 op 9 kinderen van 0 to 2, volgens mij is het net iets teveel). Ik ga er zeker wat van zeggen, was met name benieuwd of dit normaal is...

7. poema

poema Fanatiek lid

Jul 27, 2007
    4,036
    453
    83
    Female
    Volgens mij is 2 leidsters op 9 kids heel normaal. Althans dat is hier ook zo. Geen reden om alle kinderen in hetzelfde schema te proppen. Rare huisregels ook. Hoe doen ze dat dan met de hele klei tjes die alleen nog flessen drinken? Ieder kindje is toch anders. Als je er last van hebt zou ik er zeker wat van zeggen. Je betaalt er goed voor op zo'n KDV.

8. Druif78

Druif78 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,724
    1
    36
    Ons KDV houdt het specifieke schema van elk kind aan. Maar bij ons wordt het fruithapje meestal na het slaapje gegeven (11 uur) en daar geven ze het ook weleens ervoor (9 uur inderdaad met de overige oudere kindjes, verticale groep van 0-4) Dit vind ik geen probleem, ze hebben het wel overlegd met me.
    Verder is zijn slaapschema wel heel anders dan thuis omdat hij daar veel meer indrukken op doet en dan ineens langer slaapt of juist helemaal niet wil slapen, maar dat kun je niet voorkomen...

9. Minke24

Minke24 Fanatiek lid

Aug 18, 2007
    1,383
    24
    38
    Hier wist ik vooraf hoe het ritme op het KDV was en daar ben ik in meegegaan. M'n dochter ging vanaf 4,5 maand naar het KDV dus toen ze vanaf 6 maanden fruit kreeg, was ze er al aan gewend dat ze dat 's middags kreeg omdat ik dat zo ingevoerd had met oog op het KDV.

Eerlijk gezegd heb ik niet zoveel met schema's, ik vind 't wel makkelijk dat ze zich aan kan passen naar de omstandigheden (is ze erg makkelijk van geworden) en ik snap wel dat 't op zo'n groep makkelijker is om een gezamelijk momentje te hebben, ipv de hele dag achter kindjes aan te hobbelen met eten en drinken. Flessen werden trouwens wel gewoon volgens eigen schema gegeven, maar dat was bij ons meer op verzoek dan op tijd.

Hier trouwens ook een groep met 9 kindjes en 2 leidsters. Ik heb daar nog nooit m'n twijfels bij gehad, 4,5 kindje per leidster lijkt me niet teveel.

10. Nadia77

Nadia77 Actief lid

Dec 24, 2007
    286
    0
    0
    Op zich maakt het mij ook niet veel uit hoe laat hij fruit krijgt of iets anders, waar het mij om gaat is dat hij thuis altijd stipt om half 9 's ochtends gaat huilen omdat hij moe is, dan gaat ie lekker naar bed. Dit doet hij ook als hij bij opa en oma logeert en tot het moment dat hij met fruit begon ging hij op de creche ook altijd om half negen naar bed... ik vind het dus vervelend dat ze hem wakker houden omdat ie dan fruit moet, terwijl hij dan doodop is, dat vind ik raar...

11. poema

poema Fanatiek lid

Jul 27, 2007
    4,036
    453
    83
    Female
    Maar je weet wel zeker dat hij daar ook doodop is? Mijn dochter slaapt hier ook altijd stipt van 9 uur tot 10.30 en bij opa en oma ook. Maar op de crèche ho maar. Ligt ze gewoon wakker en daar slaapt ze van 10 tot 11 als ik geluk heb. Het kan best zijn dus dat hij daar anders is dan thuis. Heb je dat wel eens nagevraagd?

12. Nadia77

Nadia77 Actief lid

Dec 24, 2007
    286
    0
    0
    Ja, dat heb ik ook wel eens bedacht en daar gaat het denk ik ook om, de leidsters kunnen ons niet duidelijk maken hoe ze omgaan met het "naar bed brengen"... wij leggen Timo al in bed bij de eerste tekenen van vermoeidheid, zij kunnen dat natuurlijk niet in de gaten houden, maar het is ons nog steeds niet helemaal duidelijk wanneer hij dan wel naar bed wordt gebracht, is dat als hij helemaal overstuur is of als hij op het speelkleed in slaap valt? Op die vragen krijgen we geen antwoorden en nu ik dit aan het typen ben snap ik ineens dat het probleem daar zit...

13. Merijn

Merijn Niet meer actief

Mijn zoontje volgt op het KDV een wat ander schema. Ik heb ons eetschema aangepast aan die van het KDV. Daar geven ze de kleintjes om half 10 hun fruithap en om half 12 krijgen alle kinderen een boterham. Dus ik ben dit thuis ook op die tijden gaan geven. Dat vond ik een kleine moeite en ik begrijp dat het voor hun fijn is als alle kinderen hetzelfde eetschema volgen.

Qua slapen doet hij het ook wat anders dan thuis. Hij gaat na zijn fruithap naar bed en laat in de middag slaap hij daar nog 1,5 uur. Thuis slaapt ie korter en 3 keer ipv 2 keer. Maar he, het werkt voor hem, dus waarom zou ik er moeilijk over doen?

Ik vind het sneu om de leidsters te zeggen dat mijn kind op dit en dit tijdstip naar bed MOET. Zij hebben daar ook baad bij een vrolijk kind dus ze leggen hem echt wel op bed wanneer hij dit nodig heeft. Ik vertrouw er dus op dat ze dat ook doen en dat doen ze ook.

Zijn flessenschema is wel hetzelfde als thuis. Al krijgt hij op moment geen flessen meer overdags dus het is niet meer aan de orde.

Vanaf het moment dat de kinderen 1 slaapje hebben, gaan ze allemaal op hetzelfde tijdstip naar bed. Namelijk na de boterham van half 12. Ook dat vind ik logisch.

14. Bij ons was het schema van Jelle thuis ook anders dan op het KDV. En dat was wel te merken, liep gewoon niet helemaal lekker.
    Toen heb ik een gesprekje gehad met het kinderdagverblijf (zelf aangevraagd) om te zoeken naar een oplossing, en toen hebben zij het schema aangepast aan ons thuis-schema. Jelle gaat ook maar 1 dag daar naartoe, dus andersom zou niet logisch zijn, als ik 6 dagen mijn schema aan moet passen voor die ene dag daar.
    Dat ging dus heel goed, met dat aangepaste schema ging het super.

Maar vanaf 1 jaar houden ze wel hun eigen schema aan voor ieder kindje; dus toen Jelle 1 werd moest hij wel mee met de rest. Qua eten dan, de slaapjes blijven wel naar behoefte van het kind. Maar ach, als ze een jaar zijn gaat dat ook alweer een stuk makkelijker.

Dus, misschien kun je eens een gesprekje aanvragen met 1 van de leidsters, en daarin je problemen bespreken. Wie weet komt er een oplossing uit.

15. mamalijntje

mamalijntje VIP lid

Feb 11, 2009
    6,050
    0
    0
    zoekende
    Den Helder
    Bij ons KDV hebben ze ook bepaalde tijden voor dingen maar als ik het anders wil hebben dan passen zij zich aan. Maar ik heb bewust Jamie zijn schema aangepast zodat het op het KDV geen verschil maakt

16. Nadia77

Nadia77 Actief lid

Dec 24, 2007
    286
    0
    0
    Heb vanochtend een gesprekje gehad en mijn twijfels uitgelegd, gelukkig werd er begripvol gereageerd en heb er weer een beter gevoel over. Het is gewoon een beetje lastig omdat de leidsters het altijd zo druk hebben en dus moeilijk even aan te spreken zijn als je ergens mee zit, maar als het goed is moet het nu goed gaan. Bedankt voor het meedenken allemaal!

17. Ladylola

Ladylola Fanatiek lid

Sep 19, 2009
    4,832
    1,234
    113
    Naarbij Amsterdam ;)
    Als leidster kan ik je uitleggen waarom wij niet volledig volgens behoeften en wensen van kind en ouder kunnen werken.
    Ook al zouden wij het graag willen en ieder kind als individu willen zien, is dat niet geheel mogelijk. Op een babygroep werken wij met 9 baby's in de leeftijd van 0 t/m 2 jaar. Wij mogen 5 zuigelingen hebben op de groep, ofwel 5 kinderen van onder een 1 jaar. Als al deze 5 baby's een eigen ritme hebben dan moet 1; leidsters de hele dag checken of wanneer welk kind wat moet hebben, 2; we hebben maar 2 paar handen en 9 kinderen 3; komen kinderen aandacht tekort, omdat we te druk zijn met de schema's en het afwerken hiervan, 4; wordt het onrustig in zowel de groep als de slaapkamer, 5; uit ervaring is gebleken dat kinderen het goed doen in deze algemene routine.
    Ook thuis kan je er profijt van hebben. Maar kan me voorstellen dat het lastig is voor jou en je kindje, maar gelukkig zijn kinderen flexibel en ontwikkelen ze continu.

Natuurlijk komt het voor dat een kindje een bijzonder dieet heeft of moeilijker slaapt, drinkt of eet en daar vloei je in mee, maar als je dat met 5 baby's moet doen op een dag dan wordt het chaos. En zoals grote leiders beamen is er orde en structuur nodig om een land te leiden:D Dit geldt ook in kleine groepen zo...

Overigens naast die 9 kids op een dag, zijn er op andere dagen weer andere kinderen. Een babygroep telt soms 14 tot 18 kinderen in een week.

Wij begrijpen dat moeders het beste willen voor hun kind. Daar streven leidster ook naar. Overleg en praat met een leidster dan kan en willen ze een hoop met jou doen.;)

Share This Page