overgeven baby

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door AnnaC78, 20 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. AnnaC78

AnnaC78 Actief lid

12 jul 2012
    192
    0
    16
    Vrouw
    Overijssel
    Beste dames, daar ben ik weer met een vraag.

Onze dochter is nu 9 maanden geweest en nog steeds geef ik veel borstvoeding, vaak rond deze tijden: 04.00 - 07.00 -10.30 -14.30 -19.00 -23.00. Wel om 04.00 07.00 en 23.00 uur 1 borst.

Op de dagen dat ik werk valt de voeding van 10.30 en 14.30 weg en aangezien ze een beetje een flesweigeraar is, drinkt ze ook weinig. Vandaag overdag maar 85 cc melk en verder een half bekertje rooibosthee. Bij thuiskomst rond 17.45 krijgt ze direct een borst. Ze duikt ook altijd direct mn decolleté in, zo van hehe, ik krijg weer drinken. Daarna gaan we eten en krijgt zij ook eten, meestal gepureerd en stukjes waar ze op kan knabbelen. Vanavond had ze zo'n avant bakje tot boven de helft vol. Die heeft ze ook opgegeten. Ze is om 19.30 naar bed gegaan en heeft ze de andere borst gekregen (op mijn werk kolf ik 1x tussen de middag beide borsten en heb ik tussen de 230 a 270 ml)

Tegen 20.30 begint ze heel erg te huilen, de huil herkennen we al, maar het is de vraag 'komt er alleen een boertje of weer meer'. Nu is ze ook verkouden, maar met een boog kwam het hele avondeten er weer uit. Gisteravond ook al, maar toen rond 24.00 uur, nadat ze om 22.45 1 borst gehad heeft.

Soms spuugt ze de ochtendvoeding er ook helemaal uit. Volgens het CB is ze dan misschien nog niet goed wakker voordat ik de voeding geef.

Al vanaf baby spuugt ze heel veel, kan het zijn dat ik teveel melk heb?

Zelf hebben we bedacht dat we misschien moeten proberen om haar avondeten in de middag te geven ipv brood. Wat vinden jullie daarvan? Ik denk dat ze teveel binnenkrijgt in de avond. Kan het zijn dat ze zich overeet en teveel drinkt omdat ze dat gemist heeft de hele dag?

Verder wil ik eigenlijk wel voedingen afbouwen, dat ik in de ochtend, avond en nacht nog wel voedingen doe, maar overdag niet. Is dat mogelijk of loopt het dan snel terug? Ik wil eigenlijk niet overstappen op kunstvoeding. Hoelang geef je een baby eigenlijk extra voeding, vanaf wanneer kan ik stoppen met borstvoeding zonder dat zij kunstvoeding nodig heeft? Nu geef ik voor haar slaapje borstvoeding en valt ze vaak in slaap. Hoe pak ik dit aan als ik een voeding wil afbouwen, gaat ze dat accepteren van mij?

Onze dochter is trouwens een tenger gebouwd meisje en ligt onder de groeicurve, maar is niet mager en heeft (ook volgens het CB) genoeg vet op haar armpjes en beentjes.

Ik hoop dat jullie mij weer kunnen helpen

2. AnnaC78

AnnaC78 Actief lid

12 jul 2012
    192
    0
    16
    Vrouw
    Overijssel
    Even een vervolg hierop. We hebben gisteren het warm eten om half 1 gegeven en 's avonds de broodmaaltijd. En ons meisje heeft voor het eerst doorgeslapen van 19.30 tot 06.00 uur :) :) Wel heeft ze vanochtend de eerste voeding weer uitgespuugd (of gedeeltelijk) Ik heb maar 1 borst gegeven..

3. AnnaC78

AnnaC78 Actief lid

12 jul 2012
    192
    0
    16
    Vrouw
    Overijssel
    Ik denk dat bovenstaand een toevalstreffer was.. Vannacht weer wakker geworden, kokhalsen (maar er kwam gelukkig niets mee). Even wat gedronken, maar daarna nog een uur wakker geweest, dat ze haar draai niet kan vinden in haar bedje. Ik durfde haar niet de andere borst aan te bieden, omdat ik bang was dat dan alles er weer uit zou komen

4. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Het kan zijn dat je kindje veel melk ineens binnen krijgt. Los daarvan is het natuurlijk mogelijk om haar overdag haar warme hap te geven: zeker wanneer je werkt kan dit een mooie oplossing zijn.

Over het spugen: kindjes die borstvoeding krijgen, nemen heel snel al voedingsstoffen op: het is heel licht verteerbaar en veel makkelijker verwerken dan kunstvoeding. Dit maakt ook dat ook al spuugt je kindje al na een kwartier, dat ze dan al een heel deel van de voedingsstoffen op heeft kunnen nemen. Blijft dat het spugen vervelend of lastig kan zijn, maar voor haar voeding zal het wel loslopen.

Wanneer je wilt afbouwen, dan kan dat vanaf dit moment. Ik zou je willen aanraden om eerst 1 voeding te minderen: en dat dan echt een week aankijken hoe dat gaat en of je voeding niet in 1 keer inzakt. Kijk ook wat ze 's nachts doet.
    Gaat dat goed dan kun je kijken of je een andere voeding laat vallen. Maak een mooie verdeling tussen wat je wil afbouwen, zodat het niet te snel gaat.

Een mooi verloop is wennen aan vaste voeding tussen 6-9 maanden. en de periode van 9 maanden tot een jaar benut je om langzaam over te gaan naar 3 maaltijden per dag, zodat je kindje rond haar eerste verjaardag met de pot mee kan eten. Tot een maand of 10, 11 geef je kunstvoeding wanneer je kindje niet voldoende moedermelk meer krijgt. Ik zou zeggen: daar ben je bijna! Met langzaam afbouwen kom je dan een heel eind. Hoe lang je nog borstvoeding geeft is aan jullie: veel vrouwen geven borstvoeding ook nog na het eerste jaar: niet meer als hoofdvoeding, wel gezellig, voor comfort en je kindje kan nog steeds alle stoffen van borstvoeding heel goed gebruiken! Gewoon lekker een of twee voedingen blijven geven: ochtend, avond, of juist de nacht?

Of ze accepteert dat ze niet meer in slaap wordt gevoed, kan ik natuurlijk niet voorspellen ;) Experimenteer met het in bed leggen met een boekje lezen, spelletje met de knuffeltjes, liedje zingen, muziekdoosje....wat je dan ook verzint.

Hoop dat je hier mee verder kunt?
    Groetjes,
    Heidi

5. AnnaC78

AnnaC78 Actief lid

12 jul 2012
    192
    0
    16
    Vrouw
    Overijssel
    Hallo Heidi, bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik ga dan mooi nog even door tot 10 a 11 maanden ipv kunstvoeding. We hebben wel een blik gekocht, om mee te oefenen met uit een beker drinken en voor pap. Ik vond het zo zonde om zoveel borstvoeding te verspillen. Ik ga proberen er een voeding af te halen. Maakt het nog uit of ik die van 11 uur of die van 15.00 uur doe? Ik denk niet dat mijn voeding gaat afzwakken. Op de dagen dat ik werk kolf ik alleen tussen de middag en dat gaat ook goed.

Is het mogelijk om op de dagen dat ik werk, maandag, woensdag en donderdag niet meer te kolven of alleen de spanning eraf. En dan op de dagen dat ik thuis ben nog wel een voeding overdag? Of is dat niet goed voor je borsten, wanneer ze wisselend geleegd worden overdag?

6. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Afwachten of je stuwt wanneer je op je werk bent. En wat het doet voor je productie wanneer je ook een pap gaat geven en een voeding vervangt. Wanneer je alles in 1 keer gaat proberen kan het zijn dat je productie het niet meer snapt en keldert. 1 voor 1 iets introduceren zou ik zeggen.

Welke voeding je vervangt door pap maakt niet zo veel uit, kijk hoe het jou uitkomt!

Deel Deze Pagina