Hopelijk kunt u mij helpen, ik heb drie vragen over borstvoeding. Ik geef mijn zoontje nu 8 maanden nagenoeg probleemloos borstvoeding. Al vanaf het begin heeft hij eigenlijk altijd 1 borst per keer gedronken. Maar het is er de laatste een beetje ingeslopen dat hij liever links drinkt (misschien omdat ik ook liever links aanleg of dat toch onbewust per ongeluk vaker heb gedaan). De rechterborst is kleiner (hij was altijd al wel een beetje kleiner) en produceert nu ook minder melk. Mijn zoontje drinkt de afgelopen week/weken sowieso wat moeilijker (veel loslaten en afgeleid) en hij lijkt nu de rechterborst iedere keer te weigeren. Volgens mij is de productie wel teruggelopen, maar de borst produceert nog steeds redelijk wat. (merk ik ook met kolven). Ik probeer nu steeds rechts als eerst aan te leggen maar na een paar slokken en een hoop gegein van zijn kant en gehannes van mijn kant leg ik hem dan maar weer links aan, hij moet toch wat drinken. Heeft u tips hoe ik dit kan veranderen? Ik vind het ook erg vervelend dat er nu zo'n 2 cupmaten verschil tussen de linker en de rechterborst zit. Zou dit nog overgaan na de borstvoedingsperiode? Ik ben erg bang dat die rechterborst nu zo klein blijft. En hoe lang duurt het voordat je borsten weer een beetje hersteld zijn als je gestopt bent met borstvoeding? Hartelijk bedankt voor uw antwoord!
Ik wil er nog aan toevoegen dat ik sinds vanochtend echt denk dat de rechterborst toch nagenoeg 'opgedroogd' is. Zoontje kon er vanochtend niks uitkrijgen en hield het snel voor gezien. Ik zelf met kolven maar 10 ml. Ik probeer nu iedere twee uur te kolven rechts, om de productie weer op gang te krijgen. Maar tegelijkertijd was ik de voeding juist aan het afbouwen.. beetje tegenstrijdig dus. Ik zit nu op dit schema: 6.00 borst 10.00 borst 14.00 borst 15.30 fles kv 18.30 borst 23.00 fles kv Hopelijk heeft iemand tips...
Hoi, Fijn dat je zo lang zonder problemen hebt kunnen voeden! Veel vrouwen hebben verschil in maat en productie. Er zijn ook voldoende vrouwen die de keus maken om op 1 borst verder te gaan, om verschillende redenen. Blijft het een gehannes kun je dat nog overwegen als links wel goed gaat. Heb je andere klachten rechts? Is er sprake van een verstopping, blokkade, plekken, zie je iets bijzonders aan huid? Even kritisch kijken naar je lichaam! Wat je aanvankelijk deed is prima: beide kanten aanbieden. Ik ben even benieuwd hoe het nu is: we zijn een paar dagen verder sinds je je berichtje schreef?> Groetjes Heidi
bedankt voor uw antwoord. Het gaat weer een stuk beter, hoewel rechts evengoed nog wel minder blijft produceren en mijn zoontje hem een stuk sneller leegdrinkt. Er waren geen rode plekken, verstoppingen o.i.d. Ik ben een paar dagen rechts extra gaan en daardoor ging de productie weer een beetje omhoog en wilde mijn zoontje er ook wel weer uit drinken. Ik leg nu iedere keer eerst rechts aan en daarna links. Dat accepteert hij nu wel weer. Er is nu ook niet meer zo'n groot verschil in formaat. Al met al is het probleem dus wel opgelost! Ik geef nu ongeveer drie borstvoedingen (beide kanten) en een kunstvoeding per dag. Ben wel benieuwd of de rechterborst het aan kan als ik binnenkort naar 2 borstvoedingen per dag wil. Maar dat zien we dan wel weer!
Ik bedoelde dus: "ik ben een paar dagen rechts extra gaan KOLVEN...." Sorry, er was een woordje weggevallen!