Overgeven bij eerste groentehapje...

Discussie in 'Voeding' gestart door Elfje81, 11 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Elfje81

Elfje81 Bekend lid

3 jan 2009
    509
    3
    0
    Tja... Zoals velen me van te voren al gezegd hadden gaan de eerste (groente) hapjes er nou eenmaal niet vanzelf in! Ik had me er dan ook op voorbereid dat dit wel een paar dagen zou gaan duren én ik wist dat Jara mogelijk kon gaan kokhalzen. Kortom ik was er helemaal klaar voor... ;)

En het zal ook best goed komen en ik neem aan dat ook Jara over een paar weken / maanden gewoon groente- en fruithapjes kan eten, maar op dit moment lijkt het nog helemaal nergens op!

Gisteren begonnen met de eerste hapjes wortel. Hoop vieze gezichten, tong uitsteken, paar keer beetje kokhalzen en uiteindelijk werd ze boos, omdat ze honger had en duidelijk niet tevreden was met wat oranje prut!! :)

Vandaag dacht ik dus slim te zijn en het andersom te doen. Eerst borstvoeding en een half uurtje later wortel. Eigenlijk ging het precies hetzelfde als gisteren, al hadden we wel het idee dat ze er iets van binnen kreeg vandaag. Tot ze na een paar hapjes weer begon te kokhalzen en vervolgens de halve borstvoeding er uit golfde! Echt heel sneu... Dat verbaasde en beteuterde koppie!

Voel me daar nu toch een beetje rot over en ben benieuwd hoe het nou verder moet... Dat klinkt een beetje zwaar, maar eigenlijk bedoel ik er gewoon mee dat ik niet goed weet hoe ik het morgen aan moet pakken. Toch weer eerst BV en dan groente? Of misschien nog langer (dan een half uur) er tussen laten? En zal ik dan weer worteltjes proberen (i.v.m. wennen aan de smaak)? Of deze keer iets anders?

Hopelijk hebben julie tips!! Alvast bedankt...

2. fiona1987

fiona1987 Fanatiek lid

16 mrt 2009
    1.074
    0
    0
    renkum
    babys hebben tot een bepaalde leeftijd een kokhalsreflex de ene baby heeft het langer dan de ander ik denk dat je dochtertje daar nog last van heeft weet niet precies wat je er aan kan doen want mijn dochter heeft het al lang niet meer mischien kan je het cb bellen voor advies

suc6

3. Peppie01

Peppie01 Actief lid

24 jan 2008
    124
    0
    0
    Ik ben ook begonnen met wortel, dat ging er bij die van mij wel in.

Maar toen dacht ik ik geef hem eens iets anders, en probeerde dus bloemkool. NOU dat was een drama dat kwam er ook uit.

Toen broccoli geprobeerd en dat ging er ook goed in.

Ik wil dus adviseren probeer een beetje van alles. Net zoals jij iets niet lust, kan een baby dat ook hebben.

4. tjessia

tjessia Fanatiek lid

1 feb 2009
    2.889
    0
    0
    Hier afgelopen maandag ook begonnen (ja nog geen 4 maanden, ik weet het! maar dat heeft zijn redenen). Worteltjes geprobeerd, nou dat vond ie hartstikke vies! Gisteren boontjes en vandaag weer, moet zeggen dat ie vandaag echt meer op had dan gisteren al ging het wel met wat gejammer samen. Ik doe eerst bv en dan na 2 a 3 uur het potje en dan na 1 uur weer bv. Het leek mij nl. het beste om te wachten tot ie weer een beetje trek zou krijgen. Het ging vandaag iig best redelijk.

5. Daan78

Daan78 VIP lid

25 jun 2008
    8.202
    1
    0
    Apeldoorn
    Hoi Elfje,

ik herken me wel in je verhaal. Hoe naar en sneu ik het ook vond, ik ben gewoon doorgegaan met aanbieden en na anderhalve week of zo begon ze aan het lepeltje te zuigen, toen werden het een paar hapjes en niet snel daarna smikkelde ze zo een heel potje groente leeg.

Dus als je het aandurft, gewoon blijven aanbieden. Geen strijd maken. Laat haar maar ontdekken en het op haar tijd doen. Het gaat vast snel beter.

Ik ben eigenlijk wel gelijk gaan variëren. Dus niet 3 dagen wortel, 3 dagen bloemkool of i.d. En ik ben een week voor haar 6e maand begonnen met hapjes proberen en vanaf de 6e maand standaard gaan aanbieden.

Oh ja, eerst de bv en dan de hapjes vind ik wel goed hoor. Zo loop je niet het risico dat ze niet meer wil drinken. Maar wat langer de tijd tussen de bv en de hapjes is misschien niet zo gek idee.
    (ik meende van de week ook hier ergens gelezen te hebben dat ze anders niet genoeg voedingsstoffen uit de melk halen, maar dat weet ik niet zeker).

Heb je een soort van schema in je gedachten? Hoe ziet het er nu uit?

6. Elfje81

Elfje81 Bekend lid

3 jan 2009
    509
    3
    0
    Bedankt voor jullie reacties! Ik ga vanavond in ieder geval maar eens iets anders dan worteltjes proberen. Dan weet ik in ieder geval zeker dat het niet gewoon de worteltjes zijn die ze heel vies vindt! ;)

Bedankt voor je uitgebreide reactie! Grappig, je loopt precies een maandje ´voor´ op mij. Mijn dochter is van 09-09-09! Ik ga inderdaad maar gewoon door met proberen en hoop dat Jara net als jouw dochter 'ineens' het kunstje door heeft. Vanavond in ieder geval maar eens wat anders proberen. Misschien dat bloemkool meer succes heeft!

Ik voed nog op verzoek, dus heb geen heel strak schema, maar het ziet er ongeveer als volgt uit:

09.00 uur BV
    12.00 uur BV
    15.00 uur BV
    18.00 uur BV
    22.00 uur BV

En dan nog één nachtvoeding wanneer ze komt. Als ik zelf vrij ben zou ik het groentehapje ook vóór de voeding van 18.00 uur kunnen doen. Bijvoorbeeld om 17.00 uur. Alleen is dat wat lastiger op de dagen dat ik werk. Als ik dan thuis kom wil Jara altijd eerst bij mij drinken (is meestal tussen 17.30 en 18.00 uur). Daarna is ze dan best moe dus kan ik niet heel lang meer wachten met het groentehapje, omdat ze rond 18.30 / 19.00 uur naar bed gaat.

Nou ja, het zal zich vanzelf wel gaan wijzen als ze straks meer groente lust en later ook nog fruit krijgt. Dan zal het schema toch wel weer wat gaan veranderen!

7. Elfje81

Elfje81 Bekend lid

3 jan 2009
    509
    3
    0
    Even een update van mij en nogmaals bedankt voor de tips, want... bloemkool ging er super in!! Ze vond het helemaal lekker en heeft al twee keer een half potje op, zonder kokhalzen! Ben wel benieuwd of ze de wortel nou echt niet lekker vond of dat ze gewoon nog moest wennen. Van de week nog maar weer eens een keer wortel proberen!

8. tjessia

tjessia Fanatiek lid

1 feb 2009
    2.889
    0
    0
    Hoi,
    Hier bruine bonen geprobeerd nou dat vond ie super!!!!
    Hij kan eigenlijk nog niet echt van een lepeltje eten, steekt steeds z'n tong uit, maar genieten doet ie wel!

Deel Deze Pagina