Ik besteed de laatste tijd meer tijd aan het koken en probeer meerdere/andere gerechten uit. Wij zijn thuis dol op draadjesvlees, maar het lukt me maar niet om het vlees zo zacht te krijgen totdat het uit elkaar valt. Wat doe ik verkeerd? Ik braad het vlees eerst aan, doe er bouillon en kruiden bij en laat het dan min 2 uur stoven. Ik doe dit meestal in een hapjespan. Ligt het aan de pan of aan te kort stoven of wat? Alvast bedankt!
Bij mij gaat het te hard, ik moet eigenlijk zo'n pitje voor er boven op halen. En het lukt het beste met sukade lappen. Het mag best nog langer als 2 uur op staan.
Welk vlees gebruik je? Als je echt zacht vlees wil, zou ik bieflappen gebruiken. Verder heb ik geen tips helaas.
Te kort inderdaad, en je moet er iets 'bijtends' bij doen. Bijvoorbeeld het vlees marineren in mosterd of kiwi en dat laten intrekken, of een scheut bier/wijn/wijnazijn in de pan doen (niet te zuinig). Verder moet je zorgen dat je eerst de bouillon warm laat worden voor je het vlees teruglegt. En een half uurtje voor je opdient, vuur uit en met deksel op de pan laten staan. De enzymen in het vlees 'ontbinden' op een lagere temperatuur en daar wordt het vlees zachter van. Als het teveel is afgekoeld, weer een minuutje op het vuur en voilá En lekker vlees nemen met veel vet! Dus geen magere lappen.
Ik laat het altijd 2,5-3 uur sudderen (maar meer omdat ik het vergeet...). Op heel zachtjes vuur, zodat het nét kookt en in ruim water/bouillon.
Ik had soms ook dat ik in ene heel droog vlees had. Dit bleek bij mij aan het deksel te liggen, dat sloot niet goed af.
Een scheutje azijn zal wonderen doen... Vlees met vet eraan... En op een laag pitje( met eventueel een plaatje er tussen) lekker laten sudderen!! Hier gaat het rond 12.00 aan.... En we eten rond 18.00.... Meestal rond 16.00 gooi ik het uit (proef) en rond 17.30 weer aan.....
Ik gebruik altijd magere runderlappen. Ik zie ook van die riblappen liggen waar best veel vet doorheen zit. Kan ik die dan dus beter gebruiken? Azijn erbij gebruiken heb ik al meer gelezen, maar levert dat dan geen problemen voor de smaak op van bv de saus?
Ik denk dat ik er al een heel stuk verder mee ga komen, lager pitje, goed afsluiten, vetter vlees, langer laten sudderen en iets van azijn erbij. Ooohh ik ben heel benieuwd!! Vind dat echt zo mega lekker
Phoe nou ik kruid het vlees, braad het aan beide kanten aan. (kort) dan gooi ik er water bij, (tot het er half onder zit)en laurierblad en dan direct twee uren met gesloten deksel op laag vuurtje. Later maak ik jus/of saus oid
Hoe ik het altijd doe is het vlees lekker kruiden Aan beide kanten bakken en dan kokend water erbij tot het vlees net niet "koppie" onder is en dat 4 à 5 uurtjes laten sudderen Echt heerlijk en het valt zo uit elkaar
Hier mijn succes recept. Ik gebruik altijd doorregen runderlappen, want juist het vet zorgt voor zachter vlees. Paar uien in stukken, aanbakken, vlees erbij, eerst kruiden met vleeskruiden, paar stukken tomaat en een flesje oud bruin, en dan zeker drie uur sudderen. Als laatst nog wat ontbijt koek om de saus te binden, voila. Echt heerlijk!
Inderdaad minimaal 3-3,5 uur sudderen. En sukadelappen gebruiken. (eventueel idd met een beetje azijn, maar niet echt nodig)
Hier ook of doorregen hachee of riblappen (sucadelappen zijn ook lekker maar vind ik een ander soort smaak) peper en zout erop. Ui in ringen. Vlees voor het aanbakken al een kwartiertje uit de koelkast leggen. Boter bruin laten worden vlees aan bakken uien erbij. Dan warm water tot het vlees ongeveer onder staat een paar laurier blaadjes erbij. Ook nog 2 boullion blokjes toevoegen. Dit zet ik op als ik s avonds het eten klaar ga maken (17.30) en blijft op staan tot ik ga slapen (22.00) En dan zet ik het de volgende dag ook nog ongeveer een uurtje op. laatste half uur zonder deksel zodat het vocht wat kan inkoken. Jammie Jammie
Heb je een snelkook pan? Dat vind ik echt het beste, en het makkelijkste. Voorheen lukte het mij nl ook nooit. Het stond uren op en bleef altijd hard. Nu is het binnen 45 min heeeeerlijk zacht.
Sucadelappen zijn goed!verder moet er iets zuurs in.zitten want dat maakt het mals, zoals balsamicoazijn,sinaasappel, tomatenpuree enz. en ik laat het minstens 3.5 uur opstaan. Daarnaast las ik pas iets dat het niet boven de 180 gr. moet zijn dus heel zachtjes pruttelen. succes
Helemaal mee eens! Geduld is het toverwoord. Op het sudderpitje en lang laten sudderen. NIET inwrijven met zout, dat ontrekt de sappen en dus wordt het vlees droog. Goed op heet vuur aanbraden in de boter, dan op de achterpit en na een scheutje rode wijnazijn (bijv.) afblussen met rundvleesbouillon. Ik doe altijd iets meer water dan ze adviseren anders wordt het zo zout. Dan gooi ik er een twee laurierblaadjes, veel kruidnageltjes en een pijpje kaneel! Zet het vlees ruim onder het vocht en draai vaak, anders krijg je van die droge donkere lappen. Het vlees is goed als het van je vork valt.