Moet ik me zorgen maken? Mijn zoontje is sinds een maand over van BV naar kunstvoeding. Gaat supergoed. Misschien wat te goed? Hij drinkt namelijk nog steeds op dezelfde momenten als hij eerst de borst kreeg. 6 keer op een dag. Als het aan hem ligt, zouden dat ook nog eens 6 flessen van 200cc zijn, dus meer dan toegestaan. Nu geef ik dus 6 flessen van 150cc. Hij krijgt er ook nog fruit, een boterham en groente bij. We oefenen met slappe thee. Hij is 8 maanden. Zijn er meer kinderen die zoveel drinken, op die leeftijd? Want ik lees veel vaker dat hoe ouder de kindjes worden, hoe minder ze gaan drinken, flessen niet leeg meer drinken, voedingen laten vallen e.d. Op de pakken voeding staat dat hij nog maar 3 flessen per dag nodig heeft!!!! Oh ja, die pap-dingen hoeft hij niet. Meerdere keren geprobeerd, de kaken gaan stevig op elkaar. Bedankt!
Zes flessen is echt heel veel (teveel) op die leeftijd. Een kindje van 8 maanden dat bijvoeding krijgt, heeft drie flessen op een dag nodig. Ik zou de flessen afbouwen, probeer in elk geval twee-drie flessen weg te laten en bouw zonodig de bijvoeding op. Als je kindje meer wil drinken zou je thee of water kunnen geven. Ik zou drie flessen van 200 cc geven, meer niet. Als je zoveel flessen blijft geven of pap erbij, dan heb je kans dat je kindje enorm gaat aankomen. Dan krijgt het gewoon teveel voedingsstoffen binnen, dat kan zo'n lijfje allemaal niet verwerken. Dus daar zou ik wel een beetje voorzichtig mee zijn. Succes!
Geef je ook opvolgmelk nr 2? Daar MAG je niet meer dan 800cc per dag van geven!!! Want dan krijgt je kindje meer eiwitten binnen dan zijn darmen kunnen verwerken. En op welke manier bied je al die flessen aan? Als drinken tussendoor? Dan zou ik gewoon iets anders geven als ie dorst heeft. Met kv werkt het namelijk anders dan bij bv. Die is niet afgestemd op de behoeften van kindjes en bevat al die hoeveelheid kv te veel voedingsstoffen, met kans op overgewicht. Misschien dat je de fles voor fles kunt vervangen door bijvoeding en gezonde tussendoortjes met ander drinken erbij, zodat je uitkomt op ong 3flessen. Met 8 maanden is naast bijvoeding 500cc kv voldoende.
Hallo! Ik voel me nu vreselijk dom. Ik vraag hier om advies, en ik vind het fijn dat jullie meedenken, maar opmerkingen als: Ja dat zou je toch moeten weten, daar word ik echt heel heel onzeker van. Ik wist dat dus niet!!! Ik ben altijd borstvoeding gewend, dus ik ben op gebied van poedermelk een groentje. Je zult het zo wel niet bedoelen, maar het komt niet erg vriendelijk over. Ik ga in ieder geval proberen meer ander drinken aan te bieden. Hopelijk komt het snel goed. Ik wil, net als iedere moeder, het beste voor mijn kindje.
Sorry voor de hard aangekomen adviezen, ik snap dat de overstap van grenzeloze bv naar beperkte kv heel moeilijk kan zijn. Maar ik denk dat Yukl het niet zo bedoelt, want van die 800cc staat gewoon op de verpakking van de kunstvoeding. Maar gewoon proberen af te bouwen en melk niet meer aanbieden voor de dorst maar nog alleen maar als maaltijd (dus ong 4x per dag een kleiner flesje -> is denk ik voor jouw kindje prettiger dan 3x per dag een grote fles)