Voorliggende placenta

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door EnBee, 25 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. EnBee

EnBee Fanatiek lid

20 aug 2009
    1.147
    9
    38
    Ik heb 2 weekjes geleden tijdens mijn pretecho gehoord dat ik een voorliggende placenta heb. Ze had me toen niet verteld wat de gevolgen daarvan zijn of kunnen zijn, maar ik las in het boek over zwangerschap dat het ook nare gevolgen kan hebben.
    Omdat mijn boek niet al te duidelijk is, en internet mij ook niet echt helpt, wil ik graag van jullie weten wat de gevolgen van een voorliggende placenta zijn (dus zoiezo) en wat ze kunnen zijn (dus misschien).
    Willen jullie dit asjeblieft duidelijk neerzetten, want ik lees op internet tegenstrijdige verhalen, en af en toe begrijp ik niet of het zo is, of zo kan zijn.
    Alvast bedankt!

2. wendelaa

wendelaa VIP lid

30 nov 2008
    8.641
    0
    36
    Noord Brabant
    Bedoelde ze dat je placenta aan de voorkant ligt of voor de baarmoedermond?
    Wat dat is een groot verschil....in het laatste geval zou je w.s toch wel meer hebben verteld.
    Bij mijn schoonzus is dat n.l ook gezien met de 20 weken echo en die krijg gelijk een hoop info.
    Die krijgt nu rond de 30 weken weer een echo, om te zien of de placenta met het groeien van de baarmoeder netjes omhoog getrokken is.
    Zo niet dan wordt evt bekeken of ze niet via een ks moet bevallen.

Ikzelf heb een placenta die aan de voorkant ligt, dus tegen mijn buik aan. Dat maakt totaal niets uit!

3. Zomerjurk

Zomerjurk Actief lid

20 mei 2008
    261
    0
    0
    Bij mij lag hij tijdens de 20 weken echo aan de voorkant en deels voor de uitgang. Nu krijg ik volgende week een extra echo om te kijken of hij voldoende meegegroeid is met de baarmoeder. Zolang hij niet meer voor de uitgang ligt heeft het geen ernstige gevolgen. Dat je placenta voor ligt kan het zijn dat je je kindje later en minder voelt.
    Ik heb er geen last van gehad. Misschien ook wel maar ik heb gewoon altijd gedacht dat ik een rustig kindje heb. Nu voel ik de baby veel harder schoppen, nu de ruimte wat krapper wordt.

Succes ermee en laat je niet gek maken.

4. Tese

Tese Niet meer actief

Ik heb zowel een voor als laagliggende placenta gehad. En een voorliggende placenta heeft maar 1 gevolg: Je zal je kindje minder snel voelen! Dus maak je geen zorgen, alles komt goed.

Ik had ook nog een laagliggende placenta en daar doen ze rond 30 weken nog een echo voor en 9 van de 10 keer is het dan bijgetrokken. En zo niet dan krijg je waarschijnlijk een keizersnede

5. EnBee

EnBee Fanatiek lid

20 aug 2009
    1.147
    9
    38
    #5 EnBee, 25 aug 2009
    Laatst bewerkt: 25 aug 2009
    Dankjewel voor de reacties!!

Voor zover ik weet, ligt mijn placenta tegen mijn buikwand aan. Ik heb inderdaad gelezen dat je je kindje dan pas later voelt, en dat merk ik... Ik heb volgens mij nog nooit iets gevoeld, helaas.

Ik heb 7 september mijn 20 weken echo, en zal dan vragen hoe de placenta precies ligt.
    Ik heb het namelijk tijdens een pretecho te horen gekregen, en daar vertelde ze alleen dat we niet te lang moeten wachten met een 3D echo, omdat ze anders met haar hoofdje in de placenta kan gaan liggen, wat tot mindere foto's kan leiden.

Ik heb overmogen (donderdag) weer een pretecho (dit maal 3D), maar ik denk niet dat dat een goede gelegenheid is om vragen te stellen over mijn placenta. Ik weet dit liever zelf als eerste, en mijn schoonouders gaan dan ook mee.

6. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Voorliggend is NIET hetzelfde als de zgn. placenta praevia! Bij jou, (en bij mij ook, dat was met 9w4d op de echo ook al te zien), ligt de placenta aan de buikwand. Bij placenta praevia ligt hij voor de baarmoedermond, en dat kan idd nare gevolgen hebben. Vaak kan dat tot bloedingen leiden. Mijn moeder had dat bij mijn zusje en heeft weken in het ziekenhuis gelegen. Maar dat hoeft ook niet. Bovendien hoef je je daar dus echt geen zorgen om te maken, want je hebt het niet ;) Anders had de vk je echt wel ingelicht hoor!

7. Angela27

Angela27 Actief lid

29 jun 2006
    204
    0
    0
    Planner
    Ergens in zonnig Gelderland
  8. EnBee

EnBee Fanatiek lid

20 aug 2009
    1.147
    9
    38
    Dankjewel voor de reacties!

Ik hoop dat er voor de rest niks aan de hand is, en dat mijn placenta gewoon aan de buikwand ligt.
    Ik heb een echo gehad met 10 weken, en daarna eentje met 12/13 weken (prenataal onderzoek) en toen hebben ze er beide keren niks van gezegt.
    Ik wacht 7 september even af. Ik vraag iig even of ze ernaar willen kijken, dat geeft mij een geruststelling, want dan weet ik ook waar ik aan toe ben. Het is niet zo dat ik me er steeds druk over maak hoor, maar het speelt wel een beetje in mn gedachten.

9. Princi

Princi Fanatiek lid

30 dec 2008
    2.377
    0
    0
    Trainster/Muziektherapeute
    Oss
    Als de placenta tegen je buikwand aanligt (dat is bij mij ook het geval) voel je wel iets minder naar het schijnt. Maar ik voelde ons meisje bij 19 weken en mijn man bij 20 weken. Best op tijd dus. Zeker als ik het vergelijk met anderen in mijn bevallingsforum. Ik heb wel het idee dat haar minder heftig voel.
    Dus ook dat valt dan wel mee toch met een placenta tegen de buikwand aan?

10. penelopea

penelopea Bekend lid

31 jul 2008
    993
    1
    0
    twente
    Mijn placenta ligt ook tegen de buikwand aan, ik voel ook nog niets helaas, maar verder maakt het niets uit!!

11. Tantan

Tantan Fanatiek lid

25 feb 2009
    1.103
    0
    0
    Roosendaal
    Bij mijn 1e zwangerschap lag mijn placenta ook tegen de buikwand aan. Ik voelde Ruben voor het eerst met 16 weken. Voorliggende placenta heeft verder geen nadelen. Behalve als je kindje in een stuit ligt, dan doen ze geen draaipoging.

Toendertijd heb ik een pretecho laten maken met 27 weken en 31 weken, beide keren was de voorliggende placenta geen probleem!

12. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    De placenta van Eva lag ook tegen de buikwand. Ik voelde haar met 19 weken, mijn vriend met 20 weken. Ik heb haar de hele zwangerschap heel erg goed gevoeld, maar ze was/is dan ook erg druk en sterk.

Wij hebben met 28 weken een 3d/4d pretecho gehad en die is niet heel erg goed gelukt, omdat Eva constant met haar gezicht in de placenta zat :).

13. Dragonfly

Dragonfly Niet meer actief

Mijn placenta lag ook laag voor. Bij de twintig weken echo werd me dit verteld. Ik heb met dertig weken hiervoor nog een keer een echo gehad. Toen was hij mooi mee omhoog getrokken.
    Mijn vk vertelde me dat wanneer je dus idd de placenta voor de baarmoedermond hebt liggen (gedeeltelijk of helemaal) of er tegenaan, dat je dan vaak tussentijdse bloedingen hebt. Zo rond 16 tot 18 weken.
    Ik heb me daar nooit zorgen om gemaakt omdat ik bij de twintig weken echo gewoon te horen kreeg dat ik een laag voorliggende placenta had. En zoals ze dat vertelde was dat heel normaal en zeker niet iets om je druk over te maken. Dus dat heb ik ook niet gedaan.

14. meintje

meintje Fanatiek lid

9 jul 2008
    2.610
    928
    113
    Mijn placenta ligt ook voor, maar gelukkig wel hoog. Ik voelde ons kindje toch met 17 weken al en mijn man voelt het nu sinds een paar dagen.
    Wel ligt ons kleintje nu nog in stuit, maar nog tijd genoeg dat dat gaat draaien en anders zien we wel weer verder.
    Over de eventuele nadelen hiervan ben ik nog niet voorgelicht, maar dat ga ik zeker met 24 weken vragen aan de gyn.

15. bertha01

bertha01 Nieuw lid

27 aug 2009
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb ook een voorliggende placenta en daarnaast voel ik mijn baby nog steeds niet. Ik ben inmiddels 28 weken zwanger. Wie heeft daar ervaring mee. begin me erg zorgen te maken gelet het feit dat ik al 15 jaar bezig ben om zwanger te raken.
    Ik zie jullie reactie dan ook graag met spoed tegemoet.
    Groet, Bertha

16. Mecha

Mecha Niet meer actief

mijn placenta blijjkt ook aan de voorkant te liggen .. maar ik voel de baby soms al ... het voelt echt anders dan je darmen.. wel voel ik dr heel weinig dus het is wel eng :S vooral smorgens als ik nog op me rug lig dan voel ik soms dat ze verplaatst :D ben ook niet zo spekkig dus het is echt huid, placenta en baby .. als ik lig kan ik zo voelen waar het lichaam van de baby ligt heel appart want iedereen die ik het vertel geloofd me niet totdat ze zelf een hand op me buik leggen hihi

maar volgens de mvr van de echo kon het inderdaad geen kwaad :D

17. flip

flip Actief lid

10 jun 2009
    174
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik zou gewoon de verloskundige bellen, die kan je vertellen wat normaal is en wat niet, en naar het hartje luisteren.

Ik neem aan dat je wel een goede termijn- en 20-wekenecho hebt gehad? Dan is de kans dat er nu iets mis is behoorlijk klein. Maar echt, bel je VK, daar is ze voor!

18. Puck1

Puck1 Bekend lid

3 feb 2009
    979
    9
    18
    Mijn placenta ligt ook voor tegen de buikwand aan, kan verder geen kwaad, je voelt alleen je kindje vrij laat of niet zo goed. Tot op heden heb ik nog steeds niets gevoeld, het kan dus wel even duren.

19. Sunlight

Sunlight Fanatiek lid

7 nov 2007
    2.717
    0
    36
    beveiliger
    friesland
    ik voelde de baby met 16 weken ongeveer en mijn man kon de baby voelen met ongeveer 23 weken aan de buitenkant.
    maar ik heb het gevoeld met 21 weken aan de buiten kant.
    en ook ik heb de placenta voor liggen.
    maar zoals iedereen al zegt het kan geen kwaad.

20. MissACEEB

MissACEEB Bekend lid

26 feb 2009
    508
    0
    0
    DIt klopt echt allemaal.. Ik zelf heb ook een placenta aan de buikwand liggen, ik voelde mijn kleintje pas met ruim 25 weken echt bewegen.. maakt het vor mij nog specialer... op de pretecho hadden wij dus ook het probleem dat de kleine steeds tegen de placenta ging liggen wat inderdaad mindere fotootjes gaf, maar mochten nog een paar keer extra terug komen, waardoor we toch wat leuke fotootjes hebben.. verder heb ik vorige week maandag nog een gesprek met de vk hierover gehad, het heeft geen enkel effect op de bevalling oid.. het kan geen kwaad, tenzij het voor de baarmoeder mond ligt, maar dat is dus niet het geval?!
    Maak je echt niet gerust! Je zult alleen nog wat langer geduld moeten hebben voor je je kleintje echt goed kan gaan voelen... en geloof me, dan is het nog veel specialer!!!

Deel Deze Pagina