Overgeven peuter

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Mirte94, 24 nov 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mirte94

Mirte94 Niet meer actief

Mijn peuter van ruim 2,5 geeft regelmatig over. Periodes gaat het ook beter, maar nu in de afgelopen week weer bijna elke dag. Vaak is het bij het wakker worden na het middagslaapje. Als hij zich verslikt, geeft hij ook 9 van de 10x gelijk over. Ook als hij moet hoesten, gaat het vaak over in overgeven.
    Hij lijkt dan niet misselijk, hij wil dan daarna gelijk weer eten.

Ik dacht zelf aan reflux, maar kan dat nog hij een peuter? Als baby wel gespuugd maar niet overmatig.
    Of (voedsel)allergie? Of zit zijn spuugreflex gewoon hoog en kan dit erbij horen?
    Ik ga maar eens een afspraak bij de huisarts maken, maar ook benieuwd of meer kinderen dit hebben en of jullie tips hebben?

2. Mirte94

Mirte94 Niet meer actief

Hij is nu overigens ook verkouden. Spugen begon weer tegelijkertijd ongeveer..

3. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.815
    2.674
    113
    Ik zou hier inderdaad mee naar een huisarts gaan. Mijn kinderen zijn 7 en 12 en hebben beide hooguit 3x in hun leven gespuugd, bij flink buikgriep. Bij hoesten of verslikken nooit.

4. Bijna

Bijna Lid

4 jan 2021
    21
    3
    3
    Ik vind het wel opvallend dat het samengaat met hoesten en verkoudheid. Mijn zoontje heeft vaak meer last van reflux en echt kokhalzen als hij erg verkouden is. Vorige week toevallig ook weer. Hij heeft dan veel slijm in zijn keel (postnasal drip heet dat geloof ik). Ik heb toen hij jonger weleens gedacht: hij stikt bijna. Ook meestal bij het wakker worden. Ik verhoogde zijn bed dan altijd aan een kant, zodat het slijm beter wegliep tijdens het slapen.

Maar het ging bij hem niet over in overgeven. Ik zou zeker even naar de huisarts gaan.

5. Marlena

Marlena Fanatiek lid

27 mrt 2015
    1.675
    1.787
    113
    Mijn zoontje heeft heel erg veel overgegeven tot hij anderhalf was. Precies wat jij omschrijft: bij elke verkoudheid, hoesten, verslikken. Alles resulteerde in overgeven. Soms wel 4x op een dag zonder dat hij verder ziek was. Ik merkte bij hem dat hoe vaker hij over gaf, hoe makkelijker het ook ging. Als hij een paar weken niet had overgegeven dan ging het iets minder snel.
    Bij hem is ernstige bronchomalacie en tracheomalacie geconstateerd. Ondanks dat de artsen zeggen dat overgeven hier niet iets mee te maken heeft, merken we een heel groot verschil nu hij dagelijks een onderhoudsdosering antibiotica krijgt. Hij heeft bijna nooit meer overgegeven sindsdien.
    Heeft jouw zoontje ook nog andere klachten dan overgeven? Misschien is er toch iets onderliggende of een chronische infectie of iets... Het zal vast niks ernstigs zijn maar een bezoekje aan de huisarts kan denk ik geen kwaad:)

6. Mirte94

Mirte94 Niet meer actief

Bedankt voor jullie reacties!
    Bij de huisarts geweest. Hij heeft zijn buik gevoeld maar niks geks.
    Verder ziet de huisarts geen alarmsymptomen. Hij adviseert te experimenteren met 2 weken geen lactose om te zien of het verbetering geeft. En evt ook met gluten. Maar dat is lastig want hij heeft het sowieso periodes niet. Kan maar zo paar maanden niet en dan weer een week elke dag...
    Zijn kokhalsreflex is sterk dus het lijkt erop dat dat het dan toch is...

Deel Deze Pagina