Ik heb een hele erge braakfobie en ben al 2 keer met spoed opgenomen omdat ik niet meer durfde te eten. Nu met de bevalling in zicht die ieder moment kan beginnen speelt deze angst enorm mee. Lig er wakker van, durf amper wat te eten en bij ieder krampje schrik ik en ben ik bang. Ik weet dat overgeven tijdens de bevalling kan gebeuren maar vraag me dan af of het komt door de pijn of door het ruimte maken. Bij mijn dochters heb ik net niet overgegeven maar wel heel erg diarree gehad. Bij de eerste was ik tijdens het persen heel misselijk en bij de tweede tijdens de weeënstorm. Is die misselijkheid en overgeven bijvoorbeeld minder bij vrouwen die een ruggenprik hebben? Als ik zou moeten overgeven gaat dat rampzalige gevolgen hebben. Ik weet het nog zeer goed van de vorige dat ik misselijk was en was meer daarmee bezig dan met de pijn. Het was wel op de top van de wee dat ik me echt het slechtste voelde. Is licht eten en niet meer eten vanaf dat de bevalling zich aandient een optie om het te voorkomen of maakt het niet uit? Avond eten valt helemaal niet lekker dus dat laat ik met alle liefde staan. Op dit moment beheerst het mijn dagen en loop ik echt op het puntje van mijn tenen om niet gek te worden! Wat kan ik doen om niet over te geven tijdens de bevalling?
Hoi, Ik denk dat het verstandig is om een goed bevalplan te maken en een uitgebreid gesprek moet hebben met je verloskundige. Het braken tijdens de bevalling komt door de heftigheid van de weeën die een prikkeling geven aan het buikvlies waardoor je moet overgeven. Dit kan op ieder moment van de bevalling gebeuren maar is meestal in de actieve fase, vanaf 4-6cm ontsluiting, omdat de ween dan heftiger worden. Als je echt een serieuze fobie hebt is het denk ik verstandig om hier met een professional over te hebben die verstand heeft van angsten. Daarnaast evt ook met een gynaecoloog om te kijken wat ze voor je kunnen doen tijdens de bevalling om de kans op braken te verkleinen. Mogelijk is dit een ruggenprik maar weet dat niet zeker. Ik ken het niet als een bekende bijwerking hierbij namelijk. Je verloskundige kan dit navragen voor je. Groeten Evelien