volgende keer

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by elba, Sep 15, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. elba

elba Fanatiek lid

Jun 29, 2007
    2,016
    0
    0
    lerares
    #1 elba, Sep 15, 2009
    Last edited by a moderator: Sep 15, 2009
    Hallo Mirjam, Brigitte of Imke,
    Ik heb een vraagje. Ik heb namelijk bij mijn eerste zwangerschap een nare bevalling gehad (met 42.5 wk ingeleid, 32 uur weeen, en op het laatst ks. Was hier erg teleurgesteld over. Had zo mijn best gedaan. En ik baalde dat ik pas na 24 uur een ruggeprik kon krijgen, vooral de laatste uren snachts wachten op een ruggeprik was verschrikkelijk, en tijdens de ks was ik helemaal kappot en zeer angstig geworden. Ik kon echt niet meer. Toen mijn kindje geboren was, was ik even blij hem te zien en daarna zei ik laat mij maar liggen. Ik kon niets meer. Elke vinger die mij aanraakte was een te veel en dan viel ik bijna flauw. In het begin waren ze ook niet zo aardig geweest tijdens de bevalling, toen zeiden ze nee hoor dat zijn geen weeen, stel je niet aan, terwijl ik veel pijn had.). Daarna heb ik last gekregen van een post natale depressie. Dat was heel zwaar, maar ik ben wel goed aan het herstellen. Ben weer aan het werk en voel me ook veel beter. Heb geen AD's gekregen omdat ze vonden dat ik het op eigen kracht moest doen en dat is dus gelukt. Heb wel kalmerings middelen gehad maar ben daarvan na 3 maanden afgebouwd. Slik ze dus al heel lang niet meer. Met mijn zoontje gaat het super, daar heeft het nooit aan gelegen. Het is nu meer dan 8 maanden geleden.
    Nu is mijn vraag. Misschien dat we over een half jaar ofzo (als ik weer een tijdje helemaal goed in mijn vel zit) wel weer willen gaan proberen. Maar ik zou niet graag willen dat het weer zo gaat. De bevalling niet en ook de tijd daarna liever niet.
    Hebben jullie tips, zodat ik er voor kan zorgen dat de kans dat het weer gebeurt zo klein mogelijk is.
    Is het te doen om gewoon te bevallen, ook al raak je weer overtijd en heb je een ks gehad? (Want mijn moeder was ook altijd overtijd en ingeleid en ik dus ook dus dat vergroot de kans op herhaling).
    Hoe is het om na een ks te bevallen. Is dat als een eerste keer?
    En wat kan ik doen om de kans op een pnd te verkleinen?

Trouwens, heeft het nog zin om aan de pil te gaan voor zo'n korte tijd. Of is met condoom dan gewoon beter (we gaan daar overigens heel secuur mee om). Hoef je niet te ontpillen daarna. Of geeft een pil weer wat hormoonlast?

Alvast heel erg bedankt voor jullie antwoord,

Liefs Elba

2. Immie

Immie Verloskundige

Dec 17, 2006
    7,813
    0
    0
    Verpleegkundige en Verloskundige
    HOi Elba,

Wat een verhaal! Jeetje niet gek dat je daar voor een volgende zwangerschap zorgen over maakt.
    De kans is wel iets verhoogd dat het wederom gebeurt maar:
    Je bent er zelf nu heel oplettend op, je partner ook. het staat ook allemaal in je papieren. Dus ze zullen je meer in de gaten houden.
    Je kan prima 'gewoon' bevallen na een keizersnede.
    Het is heel belangrijk om al je angsten uit te spreken naar je behandelende arsten als je straks weer zwanger bent.
    Ik zou gewoon met condooms door gaan. Om voor een half jaar aan de pil te gaan....Maar het is je eigen keus! waar jij je het prettigst bij voelt.

Imke

Share This Page