hoe voorbereiden/starten zindelijkheid?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door douglas84, 29 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. douglas84

douglas84 Fanatiek lid

17 jun 2008
    1.677
    0
    0
    Drenthe
    Onze dochter van bijna anderhalf jaar geeft sinds 2 weken ongeveer 8 van de 10x aan dat ze heeft gepoept. Ze roept dan bah of slaat op haar kruisje/bips. Waarschijnlijk voelt de poep in de luier niet lekker en is ze er zich bewust van.

Moet ik nu voorzichtig starten met zindelijkheid? Ik wou ene potje en wcbril verkleiner kopen. Maar hoe ga je starten? wil het wel speels doen en niet met druk. Zijner ook voorleesboekje voor kindjes hiervoor en boekjes met tips voor mama&papa?

2. douglas84

douglas84 Fanatiek lid

17 jun 2008
    1.677
    0
    0
    Drenthe
    niemand?

3. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.812
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Je kan in elk geval een potje eens in de kamer zetten. Om even kennis te maken en te laten zien, dat het een gewoon ding is. En niet iets engs. Daarna kan je haar er eens op zetten, als je toch haar luier verschoont...

Onze dochter komt altijd gezellig op schoot zitten als ze gepoept heeft :p heeeerlijk hihi.

en oja; rustig aan ;) het is kinderbedtijd dus misschien wel eventjes wat rustiger met mama's achter de computer dus dan krijg je misschien niet gelijk een reactie...maar het komt wel ;)

4. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik heb met mijn zoon even gewacht tot zijn zusje geboren was plus een paar maanden (hij was 22 maanden) en toen in één week zindelijkheid er ingebracht. Hij was er helemaal klaar voor (kon benoemen als hij geplast/ gepoept had, vooraf, kende het verschil tussen nat en droog en kon dit benoemen, kon zijn eigen broek naar beneden doen en kon kleine gerichte opdrachten uitvoeren). Met het boekje 'Zindelijk in één week' (G. Ford, nu ook in het NL verkrijgbaar) was het zo gepiept. Zoonlief was inderdaad goed zindelijk na 1 week en na ongeveer 3-4 weken durfde ik er helemaal op te vertrouwen. Ik had niet zoveel zin om maanden bezig te zijn.

Dochter is geïnteresseerd in het potje maar kan nog onvoldoende praten dus ik wacht nog even. Pas als zij het duidelijk kan aangeven ga ik weer het boekje van stal halen.

5. douglas84

douglas84 Fanatiek lid

17 jun 2008
    1.677
    0
    0
    Drenthe
    klinkt goed dat boekje en het zelf benoemen van dingen en opdrachtjes uitvoeren klinkt ook erg nuttig. Mijn dochter kan dat nu nog niet. Ze is natuurlijk ook nog erg jong, maar om ons beide vast licht voor te bereiden kan vast geen kwaad. laat mama zich eerst maar eens gaan in lezen en de spulletjes gaan kopen!

6. september08

september08 Fanatiek lid

20 okt 2008
    3.356
    4
    38
    Mijn zoontje had dit ook voor zijn 2e verjaardag..
    Maar helaas is het weer weg geebt...
    Heb er geen druk achter gezet, maar toch wil hij minder vaak op het potje etc..
    Hoop dat ik van de zomer kan oefenen, net iets makkelijker. Hij is dan 2,5jaar..

7. dina88

dina88 Fanatiek lid

7 nov 2008
    2.360
    235
    63
    Vrouw
    Arnhem
    Ik heb al een potje in huis (jaja lekker vroeg) en af en toe met verschonen er even opzetten, 1x heeft hij er zelfs in gepoept ;) maar meer voor het wennen, voor de rest willen wij in de zomer beginnen, omdat hij dan in z'n blootje/ of alleen broekje kan lopen

8. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.998
    6.747
    113
    zuid-holland zuid
    oh kan dat zo vroeg al dan? Ik dacht dat je pas rond 2,5 moest beginnen met zindelijkheid, omdat ze dan pas die spieren goed onder controle hebben. Mijn zoontje kan ookal zelf zeggen dat hij gepoept heeft, maar ik denk dat het de bedoeling is dat hij het van tevoren kan zeggen en niet achteraf he :)

Wij hebben trouwens het boekje van de kleine mol die wil weten wie er op zijn kop gepoept heeft. Dat gaat uitgebreid over poep en welke dieren allemaal poepen. Erg leuk om de basisbegrippen te leren zeg maar.

9. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Ik lees mee. Wij willen ook beginnen. Dochterlief gaat sinds een paar weken de kamer uit om te poepen, en sinds dit weekend zelfs op de wc. Niet op de pot, maar in het kamertje zeg maar. Daarna gaat ze zelf liggen om verschoond te worden. Mijn gevoel zegt dat ze er klaar voor is, maar hoe te beginnen...

10. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

13 dec 2009
    3.378
    2
    0
    ook ik dacht pas na 2 jaar!!! gewoon omdat de sluitspieren nog niet sterk genoeg zijn...dus wij gaan niet eerder beginnen, ook al roept ons mannetje al een maand echt gericht "kaka" wat poep betekent in het Grieks :p wel leuk om tips te horen/lezen en alvast te orienteren. kan nooit kwaad dacht ik :D idee van verschonen en even op potje zetten is opzich wel goed. maar ik twijfel of het niet al te vroeg is, want met te vroeg kan je een hoop overhoop gooien...kindertjes die gefrustreerd raken of gewoon opstandig worden en helemaal niet meer willen...ik ken de voorbeelden nl!

zal ook wel weer per kind verschillend zijn...ons mannetje is in de zomer 2 jaar en dat is altijd een prettig moment!

11. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

13 dec 2009
    3.378
    2
    0
    ow ja! ik hoorde ook dat je je kind gewoon in de wc kan laten als jij erop zit (als je dat niet onprettig vindt) zodat hij kan zien wat het is en niet bang is voor het doortrekken enz.

12. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Het hangt natuurlijk erg van het kind af maar inderdaad 2 - 2,5 is meestal een goeie leeftijd om te beginnen. Het gaat vooral om de controle van de spieren. De spieren zelf zijn vaak wel sterk genoeg maar je moet als kind ook het besef hebben dat je daar iets mee kan. Vroeger werden we al heel vroeg 'zindelijk'... dat had niets met controle over de spieren te maken maar alles met 'op tijd opvangen' :)

Sommige kinderen zijn gewoon eerder dan andere (zoals met elk ding wat ze kunnen leren). Te vroeg beginnen kan lijden tot grote problemen maar te laat kan ook een gemiste kans zijn. Je bewust zijn van een vieze, warme broek is nog niet de uitgelezen kans om ook zindelijk te worden. Vooraf gaan aangeven dat je GAAT poepen of plassen natuurlijk wel!

Ik vond het boekje (echt ienieminiboekje) van G. Ford heel handig en het is nu vertaald en verkrijgbaar bij de Bijenkorf of V&D.

13. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

13 dec 2009
    3.378
    2
    0
    Thanx voor de info! heel duidelijk! ik ga kijken of iemand dat boekje kan meenemen uit Nl (woon in Griekenland) en dan alvast lezen. Ik wil zeker niet te vroeg beginnen maar te laat is ook niet goed nee! ook omdat onze kleine vaak aangeeft dat hij een poepluier heeft.maar soms zegt hij ook ervoor 'kaka'...maar ik vind het echt te vroeg nog. ff orienteren en dan zien we wel aan ons kind wanneer het juiste moment is...

14. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63

haha aan geven dat ze gepoept heeft is heel wat anders dan aangeven dat ze ' moet poepen' of gaat poepen. totaal 2 verschillende zaken.
    als ze zegt ' poep' en daarna naar een hoekje gaan of hurken om te poepen dat is de bedoeling met ' aangeven' . vieze luier aangeven kan heel erg vroeg beginnen. dat doen babies ook door hard huilen om verschoond te worden.

je hoeft nu dus nog niks te beginnen. je kunt wel altijd oefenen met po introductie en meenemen naar wc wanneer jij moet en uitleggen wat je doet stapgewijs.maar dat hoeft ook niet eens.

15. Ka85

Ka85 Fanatiek lid

14 jan 2009
    2.587
    0
    36
    Hier ook een meisje die er mee bezig is. We hebben al een tijdje een potje in de kamer staan, omdat ze er eerder ook weleens op wilde plassen. Nu pakt ze het potje, trekt haar kleren uit, romper los, luier uit en gaat dan plassen! Super! Volgens mij is ze er wel aan toe. Ze kan ook een hele ochtend droog zijn. Alleen als ze te druk speelt vergeet ze het.
    Ben wel erg benieuwd naar dat boekje over zindelijkheid in 1 week!!

16. blinky

blinky VIP lid

11 feb 2010
    8.249
    2
    38
    huisvrouw
    ossendrecht
    onze zoon geeft ook aan als hij heeft gepoept, maar wij beginnen er voorlopig nog niet aan. ik vind het nog te vroeg zolang hij het niet vooraf kan aangeven. is toch heel anders of hij het voelt aankomen of dat hij zijn vieze broek gewoon niet fijn vindt. van de zomer als hij lekker in zijn blote kont in de tuin loopt zetten we wel een potje in de tuin en zetten we hem er mss ook wel op, maar als ie niet geiteresseerd is gaat het over

17. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Ka, dat is hier dus ook zo. Al een hele tijd plast ze bijvoorbeeld niet tijdens het slapen. En een paar maanden terug ging ze plassen toen ik ook op de wc zat. En nu met poepen dat ze op dé wc gaat staan, of bij bezoek ofzo op de gang. Ze is zich er echt van bewust.
    Ik ga morgen eens kijken voor dat boekje.

18. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63

het is maar klein boekje met niet zoveel bijzonders er in.cb heeft een folder en info daarin is volgens mij ook afkomstig uit het boekje.
    ik heb het boekje thuis, gelezen en ben niet veel wijzer of zo.

wat er wel in staat is dat een van de voorwaarden is om het snel te laten lukken: dat het kind zijn broek zelf aan en uit kan doen.

19. Ka85

Ka85 Fanatiek lid

14 jan 2009
    2.587
    0
    36
    Haar broek zelf aan en uit doen dat kan ze. Moet 13 februari met onze jongste dochter naar het cb. Zal dan wel eens kijken of ze die folder daar ook hebben.
    Voor nu een stapel hemden en onderbroeken gekocht en maar kijken waar het schip strand. Ze was vanmorgen droog in ieder geval :)

Deel Deze Pagina