Wat ik me afvraag, tot (ongeveer) welke leeftijd krijgen kindjes eigenlijk flesvoeding? Ons meisje krijgt nu nog 4 flessen, maar we gaan dit nu rustig afbouwen naar 3. Op een gegeven moment zal het een ochtend (pap)- en avondfles gaan worden denk ik? En dan daarna?
Tot wanneer.. weet ik eigenlijk ook niet.. ik lees even mee. Ons zoontje is nu 6 maanden en hij krijgt 4 flessen van 180+6. Hij krijgt ook al groente en fruit.. Bij zijn fles van 12.00 krijgt hij wat broodkorstjes en vanaf 7 maanden willen we die fles afbouwen en meer brood geven zodat we rond 8 maanden geheel op 3 flessen zitten denk ik.. maar hoe dan verder, daar heb ik nog niet over nagedacht
Met 10/11 maanden zaten we hier nog op twee flessen maar wilde hij ineens de ochtendfles niet meer en zijn we overgegaan op een broodje met gewone melk als ontbijt, pap moet ie niet. Toen bleef de fles voor het slapen gaan nog over, was 150/5 en daar zijn we mee gestopt toen hij ff over 1 jaar...toen was de nutrilon op en sindsdien krijgt ie een klein flesje gewone warme melk voor het slapen gaan. Vaak geven ze het ook wel zelf aan....
Je kindje heeft tot 1 jaar 500cc zuivelvoeding nodig, daarvan mag een deel ook bijv yoghurt worden op gegeven moment. Zeker tot 9 mnd is de melk veel belangrijker als bijvoeding en zou ik minstens 600cc geven. Gewone koemelk mag vanaf ong 10-11 mnd.
Wij gaven de oudste tot 1 jaar flesvoeding. Daarna overgestapt op koemelk. De jongste groeit niet zo goed, is nu 13 maanden en krijgt nog 2-3 flessen, waarvan 's ochtends en 's avonds (als ze hem wil) een papfles.
Wij zitten hier nog op 4 flessen ook, ik vind brood geven zo moeilijk, ze eet een halve boterham, maar die fles wilt ze echt nog wel! Ze krijgt ook een flinke warme hap en 1 stuk fruit, maar die 4 flessen gaan er allemaal in, ik weet niet eens hoe ik het naar 3 moet doen. Ze zal het vast wel een keer aangeven misschien? Lastig!
Advies is om rond 9 maanden flessen rustig af te bouwen en te vervangen door bekers. Flesdrinken kan nl. de ontwikkeling van de kaken en de spraakontwikkeling in de weg zitten. Maar er zijn zat kinderen die nog lang daarna een fles voor het slapengaan krijgen. Kunstvoeding mag je als er geen sprake is van verhoogde allergiekans na 9 maanden rustig aan gaan vervangen door gewone dagmelk. Na een jaar is kunstvoeding onzin.
Hier tot 1 jaar 3 flessen van 180/6 en daarna 2x 150cc gewone koemelk... Dreumesmelk en peutermelk etc is onzin en pure commercie! Edit: waarvan overigens 's morgens een papfles met granen!
Hier vanaf de 10 maanden nog twee flessen per dag. Ontbijt was toen pap uit bord, bij lunch en voor het slapen gaan de fles. Vanaf 1 jaar fles bij brood vervangen door beker (ander drinken kreeg hij altijd al uit beker). Voor het ingaan van de nacht nog wel altijd een fles hier, thee met melk.
Volgens mij geven ze het vanzelf wel aan. Emma heeft nog 2 flessen nu, we zijn sinds vorige week van de poedermelk af en ze krijgt nu 1 x 150/5('s avonds) en ik probeer de 180/6 van de ochtend te verdelen in 2 keer.. dus bij het ontbijt(anderhalve boterham) 100 ml en 's middags bij de lunch(2 boterhammen) en dan nog 80/100 ml ongeveer. Als dit goed blijft gaan ga ik over op thee 's ochtends of 's middags in plaats van de melk en dan het liefst allemaal in een gewone beker
Vanaf 11,5 maand gewone melk gaan geven voor overdag. Hij drinkt bij zijn ontbijt en lunch een beker melk (ongeveer 150ml nog maar dat moet langzaam ook omlaag) en alleen in de avond krijg hij nog een fles met 150/5 opvolgmelk. Meer ook voor mezelf om nog even te genieten van dat flesje en ook fijn als hij toch wat minder goed heeft gegeten.