Overgewicht bij peuter, ja amahoela!

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by helma85, Aug 22, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Emma86

Emma86 VIP lid

Jun 25, 2012
    5,281
    2,232
    113
    Female
    Nederland
    Dat vraag ik me dus af. Zoontje was maar 44 cm bij geboorte maar wel 3070 gram. Voor zijn lengte dus te zwaar maar wat doe je daar aan bij geboorte?

2. Siepie85

Siepie85 VIP lid

Nov 8, 2013
    8,341
    8,344
    113
    Amsterdam
    De vragen met geboorte dat geld idd niet. Daarom wordt er pas naar het BMI gekeken naar het tweede jaar. Volgens onderzoek kan je dan pas lengte en gewicht ij verhouding gaan zien. En is een te hoog BMI wel een mogelijke voorspeller van overgewicht in de toekomst. Dus denk dat je het wel mee kan nemen nog niet te zwaar aan tillen maar gewoon iets om alert op te zijn. Want de verhalen van later komt het wel goed ja die zijn er ook maar helaas ook dat het toch een voorspeller is.

Kiwi25 and Fuddey like this.
  3. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

Jan 9, 2013
    9,521
    3,739
    113
    Dubbel, ongeveer zelfde reactie hierboven zie ik nu.

4. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,141
    8,873
    113
    Ik zie dat soort uitspraken altijd als iets waarmee je ergens extra op kunt letten. Overgewicht is niet meteen ‘dik’, vind ik, maar het brengt wel bepaalde risico’s met zich mee die je liever wilt voorkomen. En voor een peuter is het fijne dat het heel goed nog kan veranderen. Maar het kan ook naar de andere kant ‘doorslaan’. Ik vind het dus wel terecht dat het cb constateert dat een BMI te hoog is, ik vind het niet terecht als ze een peuter dik noemen... En wat je met de constatering van een (te) hoog BMI doet is aan jou als ouder.

tuc, Kiwi25 and Rian85 like this.
  5. zigzag

zigzag Fanatiek lid

Oct 21, 2015
    1,970
    686
    113
    Female
    Beetje off topic maar moet een beetje lachen.. ik heb écht een mini van een zoontje. Hij is ruim 4,5 en maar 2cm groter (gewicht hetzelfde) :roflmao: Ik gun hem wat centimeters erbij de komende maanden :D

6. Love1990

Love1990 Niet meer actief

Lekker laten gaan, hier het tegenovergestelde. Jongste werd bestempeld als “ondergewicht”. Ze is net 2 jaar, 89cm en 11 kilo. We moesten haar maar meer volle producten aanbieden. Ze eet goede porties, meer dan onze (bijna) 4 jarige dochter. En volgt in de curve netjes haar eigen
    Lijntje. Bij onze oudste hebben ze het nooit over ondergewicht gehad terwijl zij met 2 jaar maar 0,5 kilo zwaarder was en 1cm langer.

7. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,309
    36,172
    113
    Mijn zoontje van 2 woog destijds 19 kilo. Hij was wel ook dik hoor, maar at altijd normaal en was ook 5 kilo bij de geboorte. Gewoon doorgegaan zoals we deden en inmiddels is hij bijna 11 en heeft ie een sixpack en hij is slank en gespierd.

helma85 likes this.
  8. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,309
    36,172
    113
    Dat wordt ook zo bekeken op het cb. Mijn oudste 2 wogen 10 pond bij de geboorte. Bij zoontje had ik de eerste afspraak met 6 weken. Hij woog toen 6200 gram. Dus 200 gram per week erbij sinds geboorte ongeveer. Wat prima is. Dik commentaar van de arts. Hij was veel te zwaar en had maximaal 5 kilo mogen wegen. Eh... Hij had dus niks mogen aankomen sinds zijn geboorte? Toen bond ze wel wat in.

9. Ilsev85

Ilsev85 Bekend lid

Apr 19, 2013
    609
    17
    18
    Female
    Psychologie
    AadR
    Hier werd op cb gezegd dat we moesten gaan denken aan bijvoeden. Werd er zo moe van! Zoon heeft een jaar lang op 12 kg gezeten, soms kwam er wat bij, maar al heel snel ging dat er weer af.
    Uiteindelijk toch gaan groeien en nu is hij 5, 110 cm en 16 kg. Hij volgt redelijk zijn lijntje maar wijkt er soms wat vanaf. Ach, hij is gezond, ik vind het prima zo!

10. tuc

tuc Niet meer actief

Met de geboorte kijken ze daar niet zo naar. Bmi is sowieso pas vanaf 2 jaar. En tot die tijd (ik heb enkel ervaring met de andere kant: ondergewicht) maar keken ze naar hun eigen lijn. Dus wat ze in grammen aankomen en afvallen en niet naar het exacte cijfertje. Kan mij voorstellen dat dat met overgewicht ook zo is.

11. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,822
    19,142
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Ik vind het vooral kwalijk dat ze dit zo zeggen waar je kind bij is. Dat deden ze bij onze zoon ook. Twee jaar lang krijg je te horen dat hij ‘keurig zijn lijntjes’ volgt (lengte +1 en gewicht +2).En na de tweede verjaardag is je kind ineens te dik en dat zeggen ze gewoon recht waar je kind bij zit. Nu is onze oudste wel een beetje een aparte en vroegwijs. Maar ik zat dus prompt met een kind dat niet meer wilde eten ‘want die dokter zei dat ik te dik was’. Lekker dan.

Ik vind het ook onzin ook. Prima als ze erop wijzen dat lengte en gewicht in verhouding moeten zijn. Maar als een kind bij de geboorte en tijdens 6 maanden borstvoeding al dezelfde verhouding heeft. En je ziet bovendien twee lange, slanke ouders. Dan mag je ook eerst wel even vragen hoe de lichaamsbouw in de rest van de familie is em wat het kind eet. Zeker mijn kant van de familie, dat zijn als peuters en kleuters allemaal van die ‘propjes’. Vanaf een jaar of 5-6 zet er een groeispurt in en wordt iedereen lang en slank. Als je dat dan als cb medewerker hoort en je vraagt na wat een kind eet en drinkt en dat is gewoon goed... maak je dan niet zo druk. Je kunt ook zeggen dat ouders goed bezig zijn, eventueel kunnen letten op (verzin een verbeterpunt) en dat ze de komende jaren wel in de gaten moeten blijven houden dat het weer in verhouding komt. Zo niet, dan over een paar jaarverslag wer even verder kijken.
    Maar tegen een peuter zeggendat hij of zij te dik is, slaat natuurlijk nergens op.

helma85, suus1983 and Fristi2012 like this.
  12. Elsss

Elsss Fanatiek lid

Jul 26, 2013
    2,028
    3,285
    113
    *oeps..verkeerde topic*

13. Janna

Janna Fanatiek lid

Dat vind ik inderdaad ook kwalijk. De dochter van een vriendin heeft ook overgewicht en daar begonnen ze op het cb ook iedere keer over waar dat meisje bij was. Mijn vriendin baalde daar echt van, want het is helemaal niet goed voor een kind om dat steeds maar weer te horen. Bovendien kan mijn vriendin er ook niks aan doen, want het kind eet al helemaal niet veel, eet gezond, geen frisdrank maar water, alleen in het weekeind zoet beleg op brood, enz. Dat geloofden ze op het cb echter niet, dus dat waren geen leuke gesprekken. Toen heb ik mijn vriendin aangeraden het cb te bellen voor haar afspraak en te zeggen dat ze het niet nodig over het gewicht van haar kind wil hebben, omdat ze dat nu wel weet en ze het niet goed vindt voor haar kind om dat steeds maar te horen. Dat heeft ze gedaan en ze zijn er niet over begonnen. Dus dat kan nog wel een tip zijn.

helma85 likes this.
  14. Jenala

Jenala Fanatiek lid

Apr 16, 2010
    1,906
    60
    48
    Mijn zoontje is 104 cm en 19 kilo, ook een te hoog bmi. Dat verbaast me niet zo, hij is altijd al stevig geweest. En hij is motorisch niet sterk, waardoor het moeilijk is om hem te stimuleren om veel te bewegen. Aan zijn eetpatroon zal het niet zo liggen denk ik, al let zijn vader niet echt op gezonde voeding helaas.
    Maar bij mij zij de arts van het cb heel netjes dat zijn lijntje iets hoger ligt dan gemiddeld. Niets over te dik of te zwaar waar hij bij zit.

Ik vind het wel belangrijk om er goed op te blijven letten, gelukkig gaat hij nu met school ook zwemmen en gymmen naast de fysiotherapie die hij krijgt. En hopelijk wordt hij steeds sterker zodat hij ook liever buiten gaat spelen (als je de andere kinderen niet bij kan houden, is de lol er snel vanaf natuurlijk).
    En hij moet leren fietsen.

15. owly

owly VIP lid

Aug 19, 2013
    22,363
    10,315
    113
    Onze zoon kreeg met 2/3 ook te horen dat hij wat te zwaar was. Hier lag het aan het feit dat hij wat meer melk dronk dan voorgeschreven.

Verder at hij heel gezond en vonden we het vreemd. Ben blij dat ze er ons op wezen. We hebben de melk geminderd en daarna was het goed.

16. Lafelife

Lafelife Fanatiek lid

Apr 25, 2017
    1,604
    1,064
    113
    Female
    Ik zou mij er ook niet te druk om maken maar wel eerlijk blijven kijken. Mijn oud collega heeft ook een dochter waarbij ze altijd hebben gezegd let goed op haar gewicht, en een jaar of twee terug zeiden ze obesitas gewicht. Moeder wil het niet horen en zien. Kind heeft volgens haar alleen een babybuikje. Onderhand is ze tien en hoort ze toch geen babybuikje meer te hebben.
    Nog even een kleine opmerking. Je zei in de openingspost, ze eet weinig vet. Maar We mogen best een beetje vet hebben hoor. Van vet word je niet dik.

17. helma85

helma85 Bekend lid

Dec 3, 2013
    683
    43
    28
    Met weinig vet bedoel ik 1x in de week friet met snack ( uitgezonderd een keer extra tijdens bijzonder gelegenheden), ze krijgt boter op haar boterhammen.
    We gaan wel meer letten dat ze minder sappen drinkt, die krijgt ze wel eens bij gastouder of bij onze ouders. Die gaan we daarop aanspreken.

Zelf ben ik er nu rustiger onder en heb het achter me gelaten wat er gezegd was door Cjg. En vat het ook een beetje op als "let op". Maar de manier waarop vond ik niet kunnen. Zeker niet in het bijzijn van mn dochter.

Lafelife likes this.
  18. Fuddey

Fuddey VIP lid

Oct 6, 2015
    16,382
    12,678
    113
    Friet met snack wekelijks is precies zoiets dat ik dan zou laten, eerlijk gezegd...

Janna, Flamingooo, nizzie86 and 2 others like this.
  19. Kiwi25

Kiwi25 Niet meer actief

Ik denk ook dat het CB het bedoeld heeft als een 'let op'. Want dat je dochter overgewicht heeft is qua BMI wel een feit (en niet bij elk kind verdwijnt dat 'vanzelf' met ouder worden). Alleen hoe ze het brengen zou natuurlijk niet als een aanval op jou of je dochter moeten overkomen.
    Als je dochter minstens elke week 1x friet met snack eet en jij dat als voorbeeld ziet van weinig vet, zou ik ook wel zeggen let op. Weet je dat er een verschil is tussen onverzadigde vetten (gezond, zoals in noten of vis), verzadigde vetten (niet-gezond, koek en chips etc) en transvetten (de slechtse)? Vet zelf is helemaal niet slecht namelijk, het gaat om welk type. Patat en diepvries-frituur producten/junkfood zijn bekend om transvetten en afhankelijk hoe het gebakken is vaak ook verzadigde vetten, geen gezonde wekelijkse keuze.
    Maar het punt is, ik wil juist niet 1 keuze uit je hele eetpatroon uitlichten, want het gaat om het hele eetpatroon en waarschijnlijk doe je juist heel veel goed! Alleen zijn er misschien net wat simpele tips/aanpassingen (bijv alle dranken met suiker schrappen en alleen in weekend of feestje bijv is een goede) wat een enorm verschil kan maken op de lange termijn, als je je beter bewust bent van gezonde en ongezonde keuzes.
    Als je tips wilt lezen is het voedingscentrum een goede bron, hebben ook informatie specifiek voor kinderen. En als je je juist irriteert aan mensen die wat van je eetpatroon zeggen en vinden kan ik me ook goed voorstellen hoor, iedereen vindt weer wat ;)

nizzie86 and Lafelife like this.
  20. Grietjenb

Grietjenb Niet meer actief

Mijn zoon wordt in november 3. Hij is nu ongeveer 95/98 cm. En hij weegt 16 kilo. Hij is lekker stevig. Zo waren al mijn kinderen op die leeftijd. En nu? Mooie slanke kinderen. Ik maak me bij hem dus ook geen zorgen hoor. Dat laatste peutervet verdwijnt vanzelf.

Share This Page