Ik vind 1x per week friet met snack wel veel, zeker als iemand toch een beetje aanleg voor overgewicht lijkt te hebben. Misschien kan je hier het hele eetpatroon neerzetten zodat wij er ook naar kunnen kijken en misschien tips kunnen geven? Ik zie in mijn omgeving ook wel dingen bij kinderen met (licht) overgewicht waarvan ik denk dat ouders het echt niet doorhebben dat het beter anders kan, het gewoon niet weten. Het zijn vaak kleine beetje die uiteindelijk samen toch teveel zijn.
Ik persoonlijk eet twee keer per jaar wat uit de frituur, dus 1 keer in de week vind ik veel. Maar ik at dit als kind ook 1 keer in de week en was ook niet dik. Ik vind het niet gezond, maar dat is wat anders.
Mijn zoontje heeft met een maand of 10 ook met zijn lengte op de 0-lijn gezeten en gewicht op +2. Toen vroegen ze ook wat we hem te eten en drinken gaven. Gewoon, groente, fruit, water... geen gekke dingen en zeker geen friet nog. Dit trok later wel recht, de maand erop een groeispurt en alles zat weer op 0. Maar, als ik nu wel wekelijk friet met hem at en dagelijks snoepjes met sap dan is het wel fijn dat je daar op gewezen wordt. Wat je er mee doet is altijd aan jezelf natuurlijk, maar als ze niks tegen jou zeggen en alleen maar denken kom je daar voor niks. Elke week friet en elke dag sap zou ik minderen. Het is op zijn minst het proberen waard. Verder zie je denk ik zelf ook wel of ze stevig gebouwd is of echt wat extra spek heeft.
Mijn oudste was ook een obesitas baby volgens het cb op die leeftijd. Toen dronk ze alleen nog maar bv, ze begon pas te eten met een maand of 9. Ik schrok wel erg van de benoeming, maar de arts moest lachen en gaf gelijk aan dat dit niets uitmaakt oa omdat het van bv is. En wij zijn zelf beide slank, dat werd zeker meegenomen later. Vanaf een jaar of vier mogen ze twee kilo per jaar aankomen zeiden ze tegen mij. Ze is nu overigens 11, en erg gespierd gebouwd. In kilo’s wel 10 zwaarder dan haar zusje die 1,5 jaar jonger is. Maar ik denk als ze een vetmeting zouden krijgen de jongste het meeste vet heeft.
Zoontje heeft ook een brede schouderpartij, dat zal nooit een mager mannetje worden. Maar dat ze het in de gaten houden voor je is wel fijn. Verder gebruik ik mijn boerenverstand wel met en drinken.
Een kind hoeft ook geen overgewicht te krijgen van 1x per week friet + snack, maar een kind dat al aan de flinke kant is (of dat nu aanleg is of wat anders) zou ik niet 1x per week friet + snack geven. Dat is niet zozeer omdat die frietjes de oorzaak zijn (misschien wel, in combinatie met andere eetgewoontes), maar ze hélpen zeker ook niet. Maar ik moet zeggen dat ik 1x per week friet + snack sowieso erg vaak vind, overgewicht of niet.
Dat bedoel ik ook te zeggen. Daarom doe ik dat zeker niet met mijn gezin. Omdat ik het niet gezond vind. Je lijf heeft daarna twee dagen nodig om weer in te halen wat je die dag te kort komt.
Arm kind. Met de rest van de week gezond eten moet dit gewoon kunnen hoor. Je hoeft ook niet door te slaan naar extreem. Zaterdag is hier patatdag. Elke week eten wij dus patat met een snack op zaterdag. Ik ga echt geen prak koken op zaterdag. Een dag lekker makkelijk en de kids gaan echt in opstand als ze hun patat niet krijgen hoor
Dat is jouw keuze, maar het is geen gezonde keuze en zeker niet voor een kindje dat aanleg heeft voor overgewicht. En niet wekelijks friet is niet extreem, ik vind het eerlijk gezegd schokkend dat je dat al doorslaan naar extreem noemt...
Minder vaak patat eten dan een keer in de week vind ik nou niet bepaald ‘extreem’ te noemen... En dat je kind in opstand komt vind ik ook geen geldige reden om ergens mee door te gaan als je als ouder iets anders wil om een bepaalde reden... Jij wil dat niet, prima, dat moet ieder voor zich weten, maar met een kind met overgewicht heb ik toch dezelfde mening als Fuddey.
Doorslaan naar extreem? Kinderen die in opstand gaan als ze geen friet krijgen vind ik extreem. Lijkt me ook de minste goede reden om er mee door te gaan.
Het kwam mij als kind de neus uit 1 keer in de week patat. In het begin niet hoor, maar met een jaar of tien was ik er wel klaar mee. Je hoeft toch ook niet gelijk een “prak” te koken. Er zijn genoeg gezondere makkelijke alternatieven.
Je lijf komt toch niet perse vanalles tekort als je een keer patat eet? Je eet overdag gewoon brood fruit etc wellicht nog wat groente tussendoor. En als avondmaaltijd friet met een snack. Waar precies moet mijn lijf twee dagen van bijkomen? In de vragenlijsten en gesprekken die ik tot nu toe heb gehad/gezien wordt altijd gevraagd of je maximaal 1x per week iets van patat ofzo eet ipv een maaltijd. Lijkt me dus niet dat dat ontzettend erg is. Het totale voedingspatroon is meer doorslaggevend lijkt mij en ook hoeveel je beweegt.
Natuurlijk gaat het om het totaal, maar 1x per week patat plus snack voor een 3-jarige die al flink is, vind ik echt wel iets dat je dan aan kan passen. Net zoals dagelijks sap/limonade bv. Of enkel zoet beleg op brood. Of bv koekjes als tussendoortje. Of toetjes als vla etc.
Wat misschien weinig is op een volwassen gewicht maar bij kinderen is dat naruurlijk best veel. Ik bedoel 0,5 kg op 12kg is iets anders dan 0,5 op 60 kg
We hebben het hier over een kind in de groei die over een maand zo 1 cm langer kan zijn. En bij 91 cm is bepaald dat 14,6 kg ok is en 15,1 kg niet meer. En bij 1 cm meer is het gewicht opeens weer wel ok. Dus drastisch het eetpatroon veranderen omdat 1 andere volwasse vind dat 1x per jaar frieten meer als genoeg vind is idd zeer overdreven. Zeker aangezien er ook nog eens een meetfout kan zijn gemaakt.en dat laatste zal niet de eerste keer zijn. Zo wilde mijn middelste niet echt meewerken op het cb bij een nogal norse medewerker. De dame is ongeduldig en schrijft op wat ze denkt te zien. Ik neem de tijd om mn dochter goed neer te zetten en ze bleek dus mooi 2 cm langer te zijn.
Het belangrijkste is dat je kind niet doorschiet in het zwaarder worden, Mijn oudste was met 3 jaar ook aan de zware kant en is best lang mollig gebleven. Het zit hem juist in de kleine dingen, een extra beker limonade, een plakje kaas of worst tussendoor, ik ben toen eens gaan rekenen en het scheelde echt best wat kcal toen ik dat ging schrappen. Ze is nu ruim 12 jaar en heeft een prachtig lif, wel stevige benen en billen maar een hele platte buik, die benen en billen heeft ze nu eenmaal maar voor de rest is ze heel mooi slank. Die limo vervangen voor water of iets zonder toegevoegde suikers scheelt echt al flink. Komt we goed maar het blijft opletten.
En als er niets mee gedaan wordt is het straks misschien een kilo... Misschien ook niet, maar even kritisch naar het eetpatroon kijken kan geen kwaad.
Maar topicstarter schreef juist dat het kind al vanaf geboorte dit 'lijntje' volgt, dus altijd al aan de stevige kant is geweest. En vanaf 2 jaar met BMI wordt daar anders naar gekeken, dan gaat leefstijl een belangrijkere reden vormen (en niet alleen maar een beetje meer of minder melk die je een baby geeft). Overigens kun je het ook andersom redeneren. Minder dan een kilo erbij, en er is sprake van obesitas. Dus ik zou het niet zomaar weg redeneren van ach zal wel meetfout zijn, de meetfout kan ook de andere kant op. Ik denk namelijk dat het CB dit soort 'let op' waarschuwingen geeft, juist voor mensen die er te gemakkelijk over denken. Al ben ik het met je eens dat de maatregelen niet drastisch hoeven te zijn, maar wel dat je wat meer bewust wordt van het eet- en beweegpatroon van je kind en daar even bij stil staat.