Het zal wel aan mij liggen dan. Als er alleen bij de gastouder en bij de grootouders ranja word gedronken zie ik idd niet direct een probleem ( tenzij dit dus 5 dagen in de week 4 bekers per dag of zo is) 1 x per week frietjes is ook niet erg. Een kind dik noemen die gewoon het zelfde groeit als altijd en op dieet willen zetten wel. Het is een kind in de groei en ik vind idd dat de maatschappij erg doorslaat om obistias te proberen te verkomen en juist daardoor een veel groter probleem veroorzaakt. Er zijn kinderen in basisschoolleeftijd die worden opgenomen vanwege eetstoornissen. Mijn eigen kleuter van toen 4 die absoluut niet te dik is maar volgens de cijfers wel tegen die grens aan zit weigerde een 2e bruine boterham met kaas want ze wilde niet dik worden.( school slaat nogal ver door in gezondheid te promoten door dus bijvoorbeeld in de klas te benoemen wat wel of niet gezond is in de broodtrommel/tussendoortjesbakje)de leraar schrok gelukkig wel toen ik dat zij en ze pakken de gezondheidslessen nu anders aan. We zijn in deze maatschappij zo gefocust op gewicht dat we niet meer zien dat we kinderen juist ziek maken door ziekelijk gefocust te zijn op onze voeding.
Hier ook de jongste. Was vanaf baby af aan echt stevig. Heeft tot 8 maanden volledig bv gehad en tot 15 maanden nog deels. Ineens had ze ook een te hoog bmi en moesten we op letten. Nu is het er hier helemaal af gegaan toen ze naar school ging en nog meer toen ze is gaan sporten. Nu is het gewoon een slanke dame van net 7. Haar zus was vanaf begin af aan slank maar nu scheelt het nog maar heel weinig.
Mijn dochter was bij de schooldokter met 5 jaar 111 cm met 20 kilo. Net geen overgewicht, maar we moesten gaan opletten van het cb. Dus ipv sap moesten we water geven en wat minder snoepen/zoet beleg. Het laatste half jaar gedaan en daarbij is ze 5 cm gegroeid en bij die 20 kg gebleven. Nu heeft ze een gezond bmi. Een groeispurt wil ook helpen hoor, maar ook bewustzijn van wat ze eigenlijk op een dag binnen krijgen en lekker veel buitenspelen.
Mijn dochter heeft volgens het cb ook overgewicht. Ik vond het erg beledigend dat er aan me gevraagd werd of ik haar dan wel voldoende beweging aanbood.. Ze is het allerliefste buiten. Ik heb het voorstel voor een extra afspraak om haar lengte en gewicht in de gaten gehouden afgewezen. Ze volgt prima haar eigen lijn. En ja.. mijn kind krijgt ook gewoon een snoepje of een koekje, net zoals een wat dunner kindje. Ga haar dat echt niet verbieden om haar bouw, we slaan er niet in door ofzo.
Als je kind verder normaal eet en drinkt zoals alle andere kinderen dan mag een patatje 1x in week toch wel? Zal wel ouderwets zijn maar om kind op water en sla te zetten is toch ook niet normaal met die leeftijd? Als mijn kind in deze zomervakantie 3 a 4 dagen naar de bso zou gaan ( hoeft niet maar andere kinderen soms wel) dan zou hij wel 2x per week patat krijgen aangezien ze veel uitstapjes hebben. Helaas lust mijn kind haast niks dus ook geen patat...
Ah ja, want niet wekelijks patat eten staat gelijk aan je kind op water en sla zetten... Ik vind wekelijks patat sowieso veel te vaak, ook voor kindjes met een volkomen gemiddeld postuur. En ook voor volwassenen.
Het is duidelijk het ene uiterste of het andere Wekelijks friet, het zou me mn neus uitkomen ook. En we eten hier echt geen quinoa, lijnzaad en hippe besjes.
Ik vind dit wel een beetje een moeilijke discussie hoor... mijn dochter was met 2,5 jaar 95 cm, 15 kilo (+2,5 lijn en +2 lijn) ik heb hier nooit commentaar op gehad van het CB, alleen maar dat ze ‘Hollands Glorie’ uitstraalde. Maar ze was op zeker een spekkie. Nu is ze 6 jaar, 1,30en 25 kilo (+2 lijn en 0,5 lijn) gewoon slank dus met spillepootjes, maar met lekkere wangen Wij letten wel op gezondheid, tussendoortjes zijn hier paprika, peentjes, tomaatjes en komkommer. Ze is niet echt een snoeper en drinkt ‘gewoon siroop, dubbelfris, Lipton, en roosvicee (en melk en water). Ze heeft heel lang 25 kilo gewogen, maar in die tijd cm’s gegroeid. Eigenlijk vind ik het goed dat het CB ouders wel bewust maakt van overgewicht, sommige ouders zien nl niets verkeerd in frootshoots, liga’s, doradorakoeken en pyamapapjes.
Ik lust wel iedere week friet, hoor. Mijn kinderen overigens niet, de jongste zeker niet. Maar we doen het sowieso niet. Wel elke week een keertje (of twee) wat ‘minder gezonds’. Zelfgemaakte pizza of pasta (zoals mijn kinderen het eten is dat echt niet megagezond ) en dus af en toe patat. Niet wekelijks patat is dus echt niet ‘water en sla’... De BSO deelt deze mening gelukkig, daar krijgen ze met uitstapjes dus ook niet standaard patat, maar gaan er gewoon lunchpakketjes en groente/fruit en iets als een koekje mee.
Arm kind als je niet elke week friet krijgt? Dat is pas doorslaan. Kinderen die in opstand komen als ze niet elke zaterdag friet krijgen...die kregen het hier helemaal niet meer. Maar goed als je een warme maaltijd prak noemt zou ik het ook al niet meer hoeven.
Helemaal mee eens. Zoals ik hier lees op zp dat men een pakje liga een goed dagelijks tussendoortje vindt voor een kind op school, daar valt mn mond van open.
Ik vergelijk het even met mij en mijn man. Hij is dik, ik ben dun. Ik kan elke week een frietje eten zonder direct aan te komen, hij niet. Kwestie van bouw, verbranding etc. Toch let hij wel wat meer op. Ook normaal toch? Ik zou een kind met overgewicht zeker niet elke week patat geven of elke dag een snoepje. Ze hoeven echt niet op een slablaadje te leven en je hoeft het ook niet te benoemen. Zelf het goede voorbeeld geven (zonder het te benoemen), dat soort dingen. Onze kinderen zijn dun (bouw van hun moeder) en die krijgen echt niet elke week friet of snoep.. en nu niet gaan gillen want ze krijgen echt wel snoep, koek en fastfood, alleen met mate. En soms wat teveel en dan minderen we weer. En schreeuwen om snoepjes koekjes en patat? WoW.... dan krijg je het gewoon even niet hoor, doei. Ben alleen wel heel erg erop tegen het te benoemen waar het kind bij is. Slecht van het CB ook...
Oh nee alles prakken! We hadden een logee vorige week, en we aten krieltjes met schil uit de oven, bloemkool en gehaktballen. Ze luste alleen agv. Prima ik pas mij als gastvrouw dan aan. Eenmaal aan tafel. Alles werd geprakt! Dat hoofd van mijn man. Goud!
Ah die. Mijn lijf kan dat. 250 gram? Dat was 200 toch? Ja das best veel komkommer wegkauwen ik weet het. Maar als we zoals vanavond broccoli eten (gekookt, zonder sausje) met een aardappeltje en rundersaucijsje dan eet ik ook echt geen 200 gram broccoli weg hoor..... terwijl het toch echt de helft van mijn bord beslaat.
Ze zijn zelfs bezig om er meer dan 300 gram per dag van te maken. Meestal kom ik er wel aan. Maar dan wel op tijd beginnen met knagen
Oh naar ik prak mijn eten niet hoor. Mijn man wel hij vind dat heerlijk. Bloemkool, aardappel, gehaktbal. Alles moet er aan geloven. heel vies! Heb wel eens gevraagd of hij de staafmixer wilde
Hier ook een man die ooit alles het liefst prakte...inmiddels is hij daar gelukkig van genezen. Ik gruw er van, maar ik gruw ook van gekookte aardappel en mijn jongste dochter ook, dat eten we dus ook zelden. Stampot eten we wel eens, omdat man en de oudste het zo geweldig lekker vinden, ik eet het dan wel mee, de jongste krijgt dan wat anders, want die krijgt dat echt niet weg.