Overgewicht en zwanger worden?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door ilja27, 12 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lisa1987

Lisa1987 Fanatiek lid

11 sep 2013
    1.845
    183
    63
    Vrouw
    daarom zeg ik er ook bij dat ik dat heb maar het niks te maken heeft met overgewicht. dat je vanalles kan krijgen tijdens de zwangerschap maar het niet hoeft (of je nu dik of dun bent) ik bedoel ook niet dat het gevaarlijk maar dat je ook iets anders kan krijgen met overgewicht (maar niet door overgewicht). was meer om de TS te laten weten dat je niet perse iets hoeft te krijgen alleen omdat je overgewicht hebt. misschien heb ik het niet duidelijk genoeg uitgelegd :)

2. Mama91012

Mama91012 Lid

20 jul 2014
    21
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bij de eerste had ik een gezond gewicht. Duurde 1,5 jaar voordat ik zwanger was. Ongeveer 15 kg aangekomen. Bij de 2e zwangerschap ongeveer 15 kg te zwaar (die kilo's zijn eraf gegaan en er na de bv weer aangekomen.....). Was meteen de eerste maand zwanger!!! Heb veel extra controles gehad. Lage bloeddruk, geen zwdiabetes en kindje is gewoon gemiddeld. Moet opletten dat ik niet teveel aankom. Ben eerst nog 8 kg afgevallen, door gewoon te blijven sporten en gezond te eten ( en geloof me ik neem gewoon een koekje bij de thee). Ben inmiddels 3 kg aangkomen. Dus kom lichter uit de zwangerschap. De teller staat nog steeds op -5 met nog 3 weken te gaan. Ik heb enorm gebaald van het overgewicht en alle dingen die je leest en vind t lastig om echt te genieten. Maar ik denk ook dat ze niet iedereen over 1 kam moeten scheren. Heb dan wel overgewicht, maar ben wel topfit. Succes met zwanger worden!

3. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Bij mij heeft overgewicht wel degelijk invloed gehad op het zwanger kunnen worden. Het duurde ongeveer 6 jaar voor ik blijvend zwanger werd en dat was pas nadat ik was afgevallen (ong 15 kg). Ik had ook last van een pco-achtig beeld bij de eierstokken (niet alle symptomen).

Ik ben zelf van mening dat iedereen een bepaalde bovengrens heeft qua gewicht waarboven zwanger worden lastiger wordt.

Ik kreeg overigens niet echt extra controles wegens het overgewicht (wel wegens de HG die ik had), heb alleen een test voor suikerziekte gehad (vingerprikken).

4. Kanarie

Kanarie Fanatiek lid

14 mrt 2014
    1.524
    1.570
    113
    Zuid-Holland
    Hier ook het gewicht van invloed, was 106 kg bij 1.75m.

Een jaar bezig geweest met zwanger worden en pas toen ik onder de 100 kg kwam was het pas Bingo!

Mijn cyclus was ook minder voorspelbaar en schommelde veel meer dan voor mijn vorige zwangerschap, scheelt nu 6 kilo.

De VK vertelde mij dat overgewicht kan leiden tot verminderde onvruchtbaarheid. Ik ken daarintegen ook veel dames die ondanks flink overgewicht heel snel zwanger zijn geraakt.

5. Zouzograag

Zouzograag Fanatiek lid

1 mei 2013
    1.346
    1
    36
    Dit is niet waar.

Natuurlijk zijn er succesverhalen van dikkere vrouwen die snel zwanger zijn geworden, maar dat neemt niet weg dat er een relatie is tussen tussen een (te) hoog BMI en vruchtbaarheid.

Er is veel onderzoek gedaan naar BMI en vruchtbaarheid. Op basis van de uitkomsten worden "factsheets"verzameld door beroepsverenigingen van gyn's en vk's. Daarin staat onder andere:

Overgewicht vermindert de kans op een zwangerschap. Bij vrouwen met overgewicht duurt het langer
    voordat zij zwanger worden. Obesitas kan leiden tot anovulatoire subfertiliteit (vertaald: geen eisprong). Maar ook bij vrouwen die wel ovuleren geeft elk punt boven een BMI van 29 een 4% verminderde kans op een spontane zwangerschap. Een gewichtsverlies van 5-15% bij subfertiele (lees: verminderd vruchtbare vrouwen) vrouwen met overgewicht leidt tot een toename van de kans op en (spontane) zwangerschap"

6. Dufel

Dufel VIP lid

10 sep 2014
    5.833
    1.469
    113
    Ik was ook zo'n 25 kilo te zwaar voordat ik zwanger werd. Gestopt met de pil en 1e ronde zwanger.

Heb wel HG tijdens mn zwangerschap waardoor ik nu zo'n 18 kilo ben afgevallen.

Oja en verder helemaal geen rare dingen tot nu toe. Bloeddruk is prima, suiker prima :)

7. Dunc1984

Dunc1984 Bekend lid

15 jun 2011
    532
    0
    0
    Noord-Brabant
    Hier ook flink overgewicht, maar alle keren geen enkel probleem gehad met zwanger worden of complicaties tijdens zwangerschap en/of bevalling. Nu zelfs zwanger door de pil heen 😉!

Ik denk dat het voor iedereen verschillend is. De een wordt nou eenmaal sneller zwanger dan de ander, wat de reden ook is. Er zitten op papier meer risico's aan een zwangerschap als je overgewicht hebt, maar ook dat wil niet zeggen dat elke zwangere met overgewicht al die extra kwalen ook krijgen!

8. Sabrinakenneth

Sabrinakenneth Bekend lid

28 sep 2014
    565
    0
    16
    NULL
    NULL
    Heb gastric bypass gehad ben van 123 naar 94 gegaan toen ik trouwde en 6 maand later zwanger op 98 kg en 1,75 cm

9. marjol

marjol Fanatiek lid

14 nov 2009
    1.881
    3
    36
    Gelderland
    Hier een BMI van 31 en altijd binnen 3 maanden zwanger (inmiddels al 9x). Ik heb een geschiedenis van miskramen :( maar deze worden niet veroorzaakt door het overgewicht, maar door immuun en stollingsproblemen. Heb afgelopen week mijn intake bij de gyn gehad en ze deden helemaal niet moeilijk over mijn gewicht. Ik maak me er zelf drukker om. Het enige is dat je extra moet prikken voor evt. zwangerschapssuiker met een verhoogd BMI.

10. krullebol81

krullebol81 Actief lid

9 jul 2014
    393
    23
    18
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Ik heb ook overgewicht, ben 176 lang en weeg rond de 100 kilo. Bij de 4e maand was het raak.

11. ilja27

ilja27 Fanatiek lid

21 jan 2010
    1.555
    1
    36
    Ik moet voor behandelingen om zwanger te raken.
    Ik weet niet wat ze accepteren.

12. Kuukske

Kuukske Bekend lid

26 nov 2012
    661
    10
    18
    Bij mij was mijn overgewicht wel de oorzaak dat ik niet zwanger raakte. Mijn cyclus was steeds te lang (tussen 39 en 56 dagen) en onregelmatig. Ik was 12 kilo te zwaar volgens het bmi-principe en ben begonnen met afvallen. Al na 5 kilo afgevallen te zijn, was mijn cyclus direct weer goed (tussen 28 en 32 dagen) en raakte ik na anderhalf jaar na mn eerste miskraam eindelijk weer zwanger. Helaas ook weer een ma geworden maar ik ben door gegaan met afvallen en vijf maanden na mn tweede ma alweer zwanger geraakt en eindelijk na 2,5 jaar proberen ben ik goed zwanger.

Kortom: bij mij had mijn overgewicht zeker invloed op mijn vruchtbaarheid..

13. Bjanc

Bjanc Fanatiek lid

8 jun 2011
    3.405
    1
    0
    Genieten van het leven in afwachting op de komst v
    Limburg
    Eerst e keer bijna 100 kg en 170 groot. Ronde 7 zwanger. Nu, 25 lichter, ronde 5 na mk zwanger

14. Mykelti

Mykelti VIP lid

3 apr 2010
    11.110
    3
    0
    Hier BMI van 39/40 bij het begin van deze zws, dus morbide obees volgens de standaard. Zo zie ik er gelukkig niet uit en zo voel ik me ook niet.

Helaas wel iemand die veel miskramen krijgt. Eerst werd het op mijn gewicht gegooid en ben ik voordat ik zwanger raakte van de eerste, 26 kilo afgevallen. Kreeg echter in hetzelfde tempo miskramen. Onderzoeken wezen niets uit. Het ziekenhuis gaf toen aan dat mijn overgewicht niet de reden was.

Cyclus is overigens altijd regelmatig geweest, rond de 31 dagen. Mooi is wel dat het eerste ziekenhuis waar we heen gingen, direct zei dat dat te lang was?! Terwijl dat voor een slanke vrouw een prima cyclus is. Raar mens. Daar dus niet meer geweest.

Ik ben nagenoeg iedere maand zwanger, maar bij mij gaat het innestelen niet. Via het alternatieve circuit raak ik zo zwanger.

Goede zwangerschappen, alleen last van mijn bekken. Ben ook hypermobiel, dus dat werkt niet in mijn voordeel.
    Bevalling ook supergoed en -snel, 6 uurtjes.

Waar je vetopslag zit, heeft wel invloed. Buikvet is over het algemeen slechter voor je hormoonhuishouding dan op je benen/billen, zoals bij mij. Heb je een onregelmatige cyclus en/of PCOS, dan is afvallen zeker nodig/aan te raden. Zo niet, dan is het erg kort door de bocht om te zeggen dat overgewicht een reden is van minder snel zwanger raken.

15. ilja27

ilja27 Fanatiek lid

21 jan 2010
    1.555
    1
    36
    #35 ilja27, 22 feb 2015
    Laatst bewerkt: 22 feb 2015
    Afvallen blijft lastig.
    Ik ben nu 23 kilo kwijt in 2 jaar.
    En nog moet er meer af.
    ben 2 keer ziek geweest eerste keer viel ik 7 kilo af.
    En nu ben ik weer ziek en ben ik 5 kilo afgevallen.
    Voor juni wil ik er nog minimaal 6 kilo proberen af te krijgen.
    En dan gaan we nog een keer voor een zwangerschap.
    Dan weeg ik tussen de 95 en 100 kilo.

16. yessie

yessie Fanatiek lid

27 nov 2009
    1.208
    12
    38
    It Fryske Lân
    Hier was het in tegenstelling tot sommige verhalen juist andersom ;) Ik woog meer dan 110 kg bij 1.70 en was in ronde 1 en ronde 2 zwanger. Inmiddels heb ik een gezond gewicht en lukt het niet om zwanger te blijven...

17. ilja27

ilja27 Fanatiek lid

21 jan 2010
    1.555
    1
    36
    Het zegt dus niks.
    We wachten het af.
    Bedankt voor de reacties

18. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Hier ook fors overgewicht. 1e keer 3e ronde zwanger, dochter geboren, 2e keer 3e ronde zwanger, vroege miskraam, en 3e keer maand na mk weer zwanger, en zie banner

19. mrien

mrien Actief lid

24 aug 2014
    185
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier voor de eerste zwangerschap 120 kg en na 3 jaar geen zwangerschap. 10 kilo afgevallen en daarna binnen 3 maanden zwanger. Dus vermoedelijk wel van invloed geweest

20. Maera

Maera Lid

22 aug 2011
    74
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier ook een morbide obees persoon. Ik ben 1,60m en 100 kilo schoon aan de haak. Ben 6 maanden geleden begonnen met tempen en kwam erachter dat mijn cyclus prut was. Ik woog toen 115 kilo. Inmiddels 15 kilo kwijt en na 6 maanden (in een prutcyclus met eisprong op dag 40) zwanger geworden! Is wel nog heel pril (zie banner), dus geen idee of het allemaal goed zal gaan. Maar het kan dus absoluut!

Deel Deze Pagina