Ha meiden, Komende week hebben mijn man en ik ons eerste gesprek op de vruchtbaarheidskliniek in het ziekenhuis. In de brief die we hebben ontvangen staat dat dit inhoud dat we zowel een gesprek als een eerste onderzoek krijgen. Wie kan mij vertellen wat dit eerste onderzoek inhoud? Ik ben best wel zenuwachtig namelijk Ik hoop dat het helpt als ik weet wat ik moet verwachten. Dank!
bij ons was het een inwendig onderzoek bij de vrouw, en een hele vragenlijst (kregen wij thuis gestuurd en moest ingevuld worden) en bij de man controle van de penis en ballen. Daarna een hele hoop vragen, en moet er sperma ingeleverd worden waar een afspraak voor gemaakt moet worden. De vrouw haar cyclus word dan normaal gemonitoord, meerdere malen bloedprikken, en eicel in de gaten houden ivm groeien ervan en springen etc. Als dat allemal gedaan is, duurt dus een hele cyclus vaak terug komen en dan verder bespreken etc.. zo ging het bij ons in elk geval
Bij mij was het gisteren een inwendige echo. Verder bloedonderzoek waarschijnlijk...dat had ik al gehad bij de huisarts dus hoefde ik niet meer. Ook vl zijn zaad was al onderzocht dus hoefde ook niet meer. Verder werden de vragenlijsten besproken.
Eerst een gesprek waarin gevraagd werd naar mijn cyclus en wat andere vragen als rook je ed. Daarna gingen we naar een andere kamer waar ik een uitstrijkje en een inwendige echo kreeg. Bij het uitstrijkje wordt voorzichtig een eendenbek ingebracht en strijkt ze daarna met een staafje. Dit doet geen pijn. Voor de inwendige echo bracht ze een echo-apparaat in. Deze is dun en langwerpig, ook dit doet geen pijn! Hierna hebben we twee keer bloedprikken ingepland en krijg ik binnenkort nog een hsg! Op youtube staan ook wat voorlichtingsfilmpjes over uitstrijkjes enzo. Misschien dat je die eens kunt bekijken zodat je er een beeld bij krijgt! Tenslotte was ik ook heel zenuwachtig, maar vond ik het echt meevallen! Probeer zoveel mogelijk te ontspannen en bedenk dat dit hun werk en ze dit dagelijks doen/zien!
Bij elk ziekenhuis werkt dat anders. Wij moesten voordat we een gesprek hadden met de gynaecoloog eerst online een aantal vragen invullen. Mijn vriend moest sperma brengen voor onderzoek, ik bloedprikken op dag 3 voor fsh en oestradiol. Bij eerste gesprek alleen een echo gehad en uitslagen van bloed en sperma. Bij echo moet je in een stoel zitten met benen in beugels. Ze brengen een staaf in in je vagina. Voel je amper iets van. En dan kijken ze op het scherm hoe je eierstokken en baarmoeder eruit zien. Daarna krijg je echo's, meestal om de paar dagen, tot je eisprong en 7 dgn na eisprong bloedprikken om progesteron te bepalen. Daarna volgt de totale uitslag en evt behandeling. Maar ik lees veel verschillen tussen ziekenhuizen hier op het forum. In ons ziekhuis doen ze niet snel een hsg of samenlevingstest en bloedprikken op lh en amh. Bij andere ziekhuizen weer wel. Dus afwachten hoe het bij jou gaat. Succes!
Ik lees even mee. Vanochtend huisarts bezocht en wij worden ook doorverwezen naar gyn, dus onze 1e afspraak zit er ook aan te komen! Fijn om te lezen wat ze precies doen dame... En wat ik lees valt het mee dus een inwendige echo. Zie daar wel tegen op!
Ik ben ook geen held mbt inwendig onderzoek...nogal preuts aangelegd geloof ik! Maar ik vond het echt meevallen! Het deed mij geen pijn en verstand maar op nul zetten! Ze zijn wel wat gewend daar
Bij ons was het anders op de fertiliteits poli. Ik moest van te voren een vragenlijst invullen, deze mee genomen. Ik kreeg een inwendige echo, moest bloedprikken en kreeg een uitstrijkje. Man moest zaad in leveren. Die inwendige echo's was ik snel aan gewend heb dat inmiddels al zo vaak gehad.
Vragenlijst van te voren invullen, hier stelt hij nog wat vragen over. Sperma onderzoek had mijn vriend al gedaan en deze was in orde, dus verder niks mee gedaan (verder is hij niet onderzocht). Ik kreeg een inwendige echo (is al uitgelegd hier) en hij heeft ook nog even naar mijn baarmoedermond gekeken (via een eendenbek). Via de echo werd bepaald hoe ver ik zat in mijn cyclus en wanneer mijn ei ongeveer ging springen. 7 Dagen na mijn eisprong moest ik bloedprikken. Hij vroeg ons van te voren ook wel onze verwachtingen uit. Hoe ver willen we zeg maar gaan en hoe staan we er nu tegenover. Het valt allemaal echt mee! Even doorbijten als je daar charmant met je benen in zo een beugel ligt, maar verder valt het dus reuze mee! Succes!
Wij hebben nooit een vragenlijst in moeten vullen. Ik kwam bij de gynaecoloog omdat ik niet meer ongesteld werd na een vroege mk. Ik moest eigenlijk meteen mee naar de onderzoekskamer en kreeg daar ook een inwendige echo. Het is even ongemakkelijk, maar die mensen zien en doen dat de hele dag door, dus voor ons is het vervelender. Ze brengen inderdaad een soort staaf in en dan kun je op een schermpje meekijken naar je eierstokken en je baarmoeder. Ik vond dat altijd erg leuk om te zien, dus ik concentreerde me daar maar op. Wij moesten later inderdaad sperma inleveren en ik moest bloedprikken. Succes!!
Hier een inwendige echo en bloedprikken. Ik vond het mega spannend de eerste keer, maar het stelt weinig voor! Ik ben nu al een stuk of 10/15 keer geweest haha. Je went er aan
Bedankt voor alle geruststellende reacties Ik heb er alle vertrouwen in nu dat het a.s. donderdag goed gaat komen. Heb inderdaad vooraf al een lange vragenlijst moeten invullen (mijn man ook). We zullen zien wat de afspraak gaat brengen!
Hoe is je afspraak gegaan bij de gynaecoloog? Viel het mee? Zo te lezen is de volgorde wat wanneer plaatsvindt bij iedereen net wat anders. Bij mij ging het als volgt. Eerste afspraak zaad moeten inleveren. Man mocht thuis zaad in bakje opvangen en dat moest binnen een half uur in het ziekenhuis zijn. Uitslag via huisarts gekregen. Tweede afspraak bij gynaecoloog vragenlijst over roken, alcohol, cyclus en ziektes in de familie. Toen ook inwendig onderzoek en uitstrijkje gehad. Daarna op vier dagen in mijn cyclus follikelonderzoek gehad. Door vier verschillende gynaecologen en assistenten. Lag er een beetje aan wie die dag werkte. Dit waren allemaal inwendige echo's. Twee keer bloedprikken gehad tussendoor en HSG. Enkel de HSG is vervelend en pijnlijk, de rest niet. Succes gewenst!