@Jessi, voel j eniet schuldig, die kleintje smoeten weerstand opbouwen en daar hoort helaas ook ziek zijn bij, de eerste paar jaar blijft dat ook zo, als ze jaar of 5 zijn reageren ze opeens veel minder heftig op ziek zijn en komen ze er beter doorheen, dat heeft niks met bv te maken het is gewoon niet leuk om je kindje ziek te zien, beterschap! Fijne kerstdagen allemaal
@Jessie dat is het echt niet jouw schuld hoor! Voor iedereen, hele fijne kerst toegewenst, ik hoop dat jullie een paar leuke dagen tegemoet gaan!
@jessi: echt niet schuldig voelen hoor!! Ik geloof niet dat ze niet ziek geworden was als je wel bv had gegeven. En anders was ze wel een andere keer ziek geworden....houd haar lekker in de gaten en geniet van de feestdagen! @all: fijne feestdagen in ieder geval. Wij vieren het lekker rustig. vandaag en morgen zijn we alleen thuis met Lucas en 2e kerstdag komen mijn ouders en broer. Ze blijven dan 1 nachtje slapen. Vraagje: weten jullie of een baby vanzelf een slaapritme gaat aanmaken? Ik voed Lucas nu op verzoek en er is nog echt geen peil op te trekken wanneer hij trek heeft. Zo had hij vannacht een jengel uurtje van half 10 tot 11. Ik heb hem toen nog een keer gevoed en daarna heeft hij geslapen tot vanmorgen half 5. Erg fijn dus!!! De kraamhulp vulde in mijn kraamboek steeds in hoe vaak en wanneer Lucas dronk enz en dat schema heb ik voor mezelf even soort van overschreven, zodat ik dat de komende weken nog bij kan houden. Dat geeft me dan iets meer houvast. Nu is het zo dat hij de ene dag om 8 uur 's ochtends drinkt maar een andere dag is dat om half 6 's ochtends en dan pas weer om 10 uur of zo. Hierdoor durf ik ook nog niet echt weg te gaan met Lucas omdat als hij dan ineens honger krijgt..... A.s. dinsdag komt er iemand van het consultatiebureau. Ben benieuwd wat die allemaal te zeggen hebben! En vanmiddag zijn we samen even een blokje om geweest in de kinderwagen. Lucas vond het wel lekker volgens mij want hij sliep meteen! Nu ligt hij in zijn bedje, slaapt heerlijk, ben benieuwd voor hoe lang!! Laatste vraagje: (ja sorry, ik heb nu ineens zoveel vragen!) wat doen jullie met je kindje als hij/zij echt klaarwakker is? Klinkt misschien stom maar ik weet soms niet zo goed wat te doen...of ik hem dan in zijn bed moet leggen, of beneden moet houden dicht bij mij, of in de box e.d. Hmm ben toch nog wel onzeker merk ik hihi
@Jessi: he kanjer, niet schuldig voelen hoor! Die kleintjes zijn zo vatbaar voor een griep/kou... Hoop dat Lisa snel weer opknapt. @Heppie: heb toch wel met een grote glimlach je laatste bericht zitten lezen... Kan me je onzekerheid goed voorstellen hoor! Helaas kan ik je geen advies/tips geven, ook ik heb nog geen ervaring. @dovemeisje: zou Maud nu toch wat rustiger gaan worden en wat meer ritme gaan krijgen? Ik hoop het zo voor jullie meis! En zo te lezen heeft vriendlief nu ook wel in de gaten dat het niet lekker met je ging. Fijn dat hij met haar gelopen heeft 's nachts. Hoe is het afgelopen nacht gegaan? Hier: gisteravond heb ik alle boodschappen gedaan. Morgen zijn we bij m'n ouders in Breda, samen met m'n broers en aanhang Kerst vieren. En tweede kerstdag zijn we met z'n 2en, vriendlief moet 's avonds weer de nachtdienst in. Iemand zei gisteren tegen me, jullie laatste kerst samen... daar had ik nog geeneens bij stilgestaan, wel een raar idee Lieve meiden, ik wens jullie allemaal hele fijne Kerstdagen toe!
Jessi,jezelf niet schuldig voelen hoor.Dat is echt nergens voor nodig! Heppie,hier was het slaapritme bij beide kindjes erg verschillend.Dochter kwam vrij strak volgens schema en zoon ook iedere keer verschillend.Dat vond ik in het begin erg wennen,maar toen ik besloot om me er maar bij neer te leggen dat ik nooit wist hoe laat hij dronk of sliep kwam er een hoop meer rust in m`n lijf. Vind je het vervelend om hem onderweg te voeden? Of zou je dan mss direct na een voeding kunnen gaan? Volgens mij doe je het hartstikke goed hoor,dat zullen ze van het cb ook vast zeggen Een wakkere baby? Lekker even in de box leggen,tot je de eerste tekenen van moe zijn ziet (in de oogjes wrijven,gapen) en dan gelijk naar bed brengen.Zo deed ik het altijd. Meiden,ik ga voor het eten zorgen.Wens jullie allemaal hele fijne dagen!
@ Heppie Roos had al gauw een slaapritme maar daar ben ik na 2 wkn overgestapt van bv naar kolven omdat zij de tepel niet goed pakte en dus kreeg ze gewoon mijn melk maar dan in de fles. Met Maud ben ik ook nog zoekende maar voordat ik iets langer weg wil en ik een vermoeden heb dat ze onderweg zou willen eten leg ik haar voordat ik wegga nog aan en zo hoop ik dat ze het red en tot op heden gaat dat goed. Ik vind het erg wennen hoor dat voeden op verzoek vooral in het begin omdat het leek alsof ze altijd wou nu zijn we er ook wel achter dat ze een zuig behoefte heeft, maar omdat wij geen speen willen zuigt ze op onze pinken en daar wordt ze rustig van. @ Djinti doe de groeten aan je schonezus. Gezellig dat je in de stad bent en juist wanneer ik er niet ben hahahahaha zit in het hoge noorden... Nou meiden heel veel plezier en fijne dagen.......
@dovemeisje: wij hebben sinds gisteren wel een speentje....Lucas heeft heel veel zuigbehoefte merken we. En de kraamhulp zei dat hij nu zo goed aan de borst drinkt dat we niet meer bang hoeven zijn voor tepel/speen verwarring. We gebruiken hem alleen voor het slapen gaan zodat Lucas rustig wordt. Vanavond gaat hij voor het eerst de nacht in zijn eigen bedje doorbrengen. Ik vind het echt super moeilijk....had ik niet verwacht. Het geeft me dan zo'n raar gevoel, alsof ik hem bij me weghoudt nu. Hij is natuurlijk ook 10 dagen alleen maar bij me geweest (in het ziekenhuis 24 u p/d en thuis ook de eerste dagen de hele dag). Gek eigenlijk omdat het toch normaal is dat je kindje een eigen kamer krijgt.... De verloskundige die mijn wond kwam checken, zei tegen me dat de navelstreng tussen moeder en kind wel doorgeknipt is, maar eigenlijk ook nog niet....zo voelt het voor mij ook! Vandaag is Lucas zijn navelklem verloren, ineens lag deze in zijn luier! Het naveltje geeft nog een beetje af, maar we mogen er niets aan doen, het moet vanzelf drogen.... Nu lekker naar bed, hopelijk slaapt Lucas vannacht als een roosje (en ik ook!)
Heel veel succes vannacht maar ik geloof dat het helemaal goed gaat komen. Ik heb de babyfoon van Maud naast mijn bed staan.. Slaap lekker Heppie
@Heppie: ik zou Lucas ook in de box leggen als hij klaar wakker is. Kan hij daar even 'spelen' Succes vannacht. Fijne kerstdagen! Hier vandaag met de achterbuurkindjes naar cirsus geweest. Was erg leuk. Toen straks lekker gegourmet. Tussendoor een geprikt voor de suiker, was iets te hoog dus meteen wat insuline gespoten en daarna netjes gebleven. (ondanks een toetje van tiramisu )
dames, ik heb zelf ook overgewicht (weeg nu 102 kilo bij 1.72 m) en ik ben 15 weken zwanger. Ik vraag me wanneer ik een mooie zwangere buik te zien krijg, nu is het vooral mijn eigen dikke blubberbuik die ik zie
Karina,hier zag ik het al heel snel..Mijn blubberbuik stond in no time vrij strak gespannen haha Maar ik denk dat dat niet alleen van je gewicht afhankelijk is,maar ook dat de ene nu eenmaal een grotere buik krijgt als de ander.
@karina: ik had tot week 25 ook een blubberbuik maar toen hij begon te groeien was ik in een x me blubberbuik kwijt. @heppie: Ik leg ze gewoon bij me als ze wakker is. En Lisa heeft ook nog geen ritme. En dat terwijl ze toch de fles krijgt. @hier: lekker bij me ouders dus heb geen kans om iets zelf te doen. Iedere x word ze nog net niet uit me handen getrokken. Me moeder komt zo thuis en dan gaan we lekker eten. tot tikkers Liefs Jessica PS zullen we een x afspreken met zun allen in utrecht ofzow
hey meiden Fijne eerste kerstdag vandaag!! Hier is alles relaxed vandaag. We hebben heerlijk tot half 11 in bed gelegen en Lucas heeft het vannacht echt goed gedaan. Als hij 's nachts komt, krijgt hij de borst, we verschonen heb, en dan leg ik hem nog een keer aan, zodat hij lekker sloom wordt. Hij valt daarna eigenlijk altijd meteen in slaap. Ik heb het idee dat hij het ritme een beetje begint te snappen. Als hij zijn puckababy aan krijgt, huilt hij nu ook niet meer, maar slaapt hij meestal best snel. Overdag moet hij wel altijd even huilen voordat hij gaat slapen, ik vind dat nog steeds moeilijk, maar het wordt al minder! Vannacht heeft Lucas voor het eerst op zijn eigen kamer geslapen. Poeh wat vond ik dat moeilijk zeg...maar ik heb wel goed geslapen. Alleen soms word ik wakker en denk ik dat hij op mijn arm ligt en dat ik aan het voeden ben. Als ik dan mijn ogen open doe, ligt hij er niet. Dan schrik ik vaak want dan denk ik dat hij uit bed gevallen is of zo....heel levendig droom ik dan @Jessi: ik heb me bijgevoegd bij je topic over december mama's van 2011, er is ook al een derde persoon bijgevoegd. Dan kunnen we elkaar daar ook wat 'ondersteunen'! Merk dat ik zo vol vragen zit en zo benieuwd ben of anderen het ook zo ervaren....
ow en ik woog me vanmorgen, ik ben al meer dan 10 kilo kwijt! Ik zit nog maar 4 kilo boven mijn startgewicht van voor de zwangerschap. Dat is wel echt fijn!!!
@heppie: mijn dochter had een redelijk vast ritme, maar als ze eerder kwam liet ik haar niet al te lang wachten en als ze een keer lekker langer lag te slapen dan liet ik haar ook liggen, ik had haar in de kraamweek ook bij mij liggen en nadat de kramhilp weg was in haar eigen bedje, dat was best raar maar merkte wel dat ik een betere nachtrust kreeg toen. Als ze wakker was liet ik haar in de box spelen of zette haar in het wipstoeltje zodat ze lekker rond kon kijken, maar geregeld pakte ik haar ook bij me om lekker te knuffelen dat in slaap huilen ken ik ook wel, deed zoë ook altijd, of ze lag te huilen of te brabbelen, duurde ff en dan sliep ze vanzelf, als ze wakker werd lag ze ook zo geluidjes te maken voordat ze echt opgepakt wilde worden. Als je je onzeker voelt, luister naar je gevoel dat klopt meestal wel, het is ook een hele verandering in je leven zo'n kleintje @ hier: ben nu bijna 32 weken en merk dat ik erg nieuwsgierig en ongeduldig begin te worden, kan me niet hard genoeg gaan om de kleine in mijn armen te houden, vriendlief zei net hetzelfde hihihi, maar ja we moeten nog ff gedud hebben, kleintj emoet nog ff bij mama blijven om te groeien gisteren bij mijn zus wezen steengrillen en nu net met zijn 3en thuis gegourmet. Ik zei al de laatste keer onder zijn 3en, heel raar fijne feestdagen nog!
Bedankt voor je reactie! Fijn om te lezen hoe jij dat hebt gedaan.En die nieuwsgierigheid herken ik heel erg! Toen ik 38 weken was had ik zoiets van: laat maar komen...helaas moesten we tot 41+3 wachten! En dat duurt lang Lucas heeft denk ik vandaag een regeldag (heeft gedronken om 2.15u-6.30u-10.00u-11.00u-13.00u-15.00u-19.45u-21.00u). Alleen weet ik nog niet zo goed het verschil tussen een regeldag en clusteren.... We hebben vanavond de puckababy piep uit gelaten. Mijn man en ik zaten net op de bank en keken elkaar aan en zeiden dat we beide geen fijn gevoel hebben bij de puckababy. Lucas moet zichzelf bijna iedere keer in slaap huilen, en we zien beide dat hij steeds probeert zijn ene handje onder de rand van de puckababy door te steken, bij zijn nekje. Daardoor zit dat ding nog strakker bij zijn nek. Bovendien hadden we beide zoiets van: zo'n jong baby'tje weet niet eens dat die handjes van hemzelf zijn, hij heeft heel erg de behoefte zijn handjes bij zijn gezicht te houden. Dit deed hij ook al toen hij nog in mijn buik zat, dat zagen we op alle echo's terug. Altijd had hij zijn handjes naast of op zijn gezicht. En daar weerhouden we hem nu eigenlijk van. En in die puckababy kan hij zijn handjes dus niet bij zijn gezicht houden. Omdat hij zichzelf vaak een beetje wakker sloeg met zijn handjes (of met spastische bewegingen in zijn slaap) raadde onze kraamhulp een bakerdoek aan. En toen hebben we dus de puckababy gekocht. Maar nu ik hem daarin zie liggen hebben ik daar best wel spijt van. Het geld maakt me niet zoveel uit, maar weet je je krijgt zoveel raad en daad van verschillende mensen, dat je zelf in de war raakt vind ik. En dan ga ik nog meer twijfelen, want ik voel me soms echt onzeker. Dit zijn van die dingen die je op gevoel moet doen, maar waar we beide nog onzeker van worden, omdat het voor ons ook nieuw is. We hebben de zak dus net uitgelaten. Lucas heeft wel even gehuild maar veeeeel minder dan anders. Laten we hopen dat dit werkt. En dat hij gewoon zijn handjes lekker bij zijn gezichtje kan leggen, dat is wat hij toch graag wil....het enige is dat hij de dekens vaak van zichzelf afgooit, dus wij moeten gewoon wat vaker checken of alles nog goed ligt. En dan willen we het even aankijken tot hij in de gaten krijgt dat zijn handen echt van hemzelf zijn.... Ook heb ik besloten een dagboekje bij te houden voor mezelf. Hierin schrijf ik dagelijks op hoe laat ik voed, of Lucas een vieze luier heeft (poep en plas) en of hij zijn vitamine D en K heeft gehad. Ook schrijf ik iedere dag voor mezelf op hoe ik me voel, waar ik tegenaan loop en welke ervaringen ik op doe. Mijn hormonen schommelen namelijk heel erg. Soms kijk ik naar Lucas en dan moet ik gewoon heel hard huilen, zo bijzonder vind ik het dat hij nu bij ons is. Maar soms huil ik ook vanwege onzekerheid. Dan ben ik bang het niet goed te doen. En omdat mijn moeder bij mij een hele zware postnatale depressie heeft gehad, schrijf ik lekker van me af. Ook gewoon voor later, mochten we ooit nog een 2e kindje krijgen, dan kan ik alles teruglezen!! Doen sommigen van jullie dat ook??
@Enchanced: alvast gefeliciteerd @Jessi: meeting lijkt me erg gezellig. Word wel moeilijk om een datum te kiezen. Verschillen in bevallen e.d. zijn nogal groot hier.
@vaddie ik wou het doen als de meeste bevallen zijn die hier al heel lang schrijven in het nieuwe jaar dus maar ik wil eerst weten wie er komen en wat we willen doen dan kun je een datum gaan afspreken