Krachttraining, eiwitten tijdens zwangerschap

Discussion in 'Gezondheid' started by Kiekieboe, Mar 6, 2022.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Kiekieboe

Kiekieboe Fanatiek lid

Jul 28, 2017
    1,726
    1,880
    113
    Female
    Zelfstandige
    Limburg
    Hi! Ik ben nu bijna 6 weken zwanger van onze 3e kind. Ik ben eigenlijk nooit sportief geweest en heb tijdens de vorige zwangerschappen ook niet gesport. Ik kwam beiden keren zo'n 10kg aan. Terwijl ik super lui was en alles at wat er maar in zicht kwam.

Dit keer is t een beetje anders. Ik ben sinds september begonnen met sporten (af en toe cardio, voornamelijk krachttraining). Ik heb sindsdien in een calorietekort gezeten, om mn vet% te verlagen voor zichtbare spieren. Dit begon de goede kant op te gaan en toen was t raak! Super blij, want we waren bijna een jaar aan t proberen. Ik blijf wel sporten, tot wanneer het kan natuurlijk. Maar omdat dit de 1ste keer is voor mij, ben ik eigenlijk op zoek naar mama's met ervaringen. Elk lichaam is anders en elke zwangerschap is anders. Maar ik wil een idee krijgen hoe vaak jullie trainden, hoe deden jullie het met eiwitten, hoeveel kwamen jullie aan, tot hoe lang hebben jullie getraind, hoe was het herstel na de bevalling etc..

Sinds ik positief heb getest, zit ik niet meer in calorietekort. Ik blijf wel mn eiwitten hoog houden en ook trainen gaat nog goed. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen! Alvast bedankt!

2. Splitijsje

Splitijsje Fanatiek lid

Nov 21, 2020
    3,133
    3,212
    113
    Female
    10 kilo aankomen per zwangerschap is niet perse veel, toch (maar geen idee wat je startgewicht was, dat is natuurlijk wel relevant). Krachttraining tijdens je zwangerschap heeft vele voordelen, voor zowel moeder als ongeboren baby. Een zwangerschap is echter niet het moment om te lijnen en/of over grenzen heen te gaan. Wat telt is dus je sportniveau voor je zwangerschap.

Luisteren naar je lichaam en trainen onder begeleiding zijn de belangrijkste tips die ik je kan geven. Ik volg momenteel lessen gericht op het shapen van billen, benen en rug, bodypump en grit. Met name bij de laatste les ligt het tempo ontzettend hoog, maar pas ik oefeningen aan en vooral: ik voer ze uit op mijn eigen tempo. Gecontroleerd bewegen en bij mijn sportschool werken instructrices die gecertificeerd zijn in het lesgeven aan zwangere vrouwen, zodat je weet wanneer je iets niet meer mag (vanaf zoveel weken geen rechte buikspieren meer trainen bijvoorbeeld).

Ik hoop voor jou dat je je goed blijft voelen: ik werd rond week 6/7 overvallen door weken van ellendigheid en moeheid, waardoor ik tot zeker week 12/13 alleen maar op de bank heb gelegen en slecht/weinig heb gegeten. Pas daarna kon ik lichamelijk weer aan de slag, wat betekent: 5000 stappen per dag (elke ochtend beginnen we met een wandeling zodat de eerste stappen zijn gezet) en langzaam het sporten oppakken (gemiddeld twee keer per week, thuis via online lessen). Sinds eind februari ga ik weer naar de sportschool en doe ik naast zwangerschapsyoga 2-3 lessen per week.

Veel succes!

3. Ly1

Ly1 Fanatiek lid

Mar 1, 2012
    1,148
    3
    38
    Drenthe
    Ik sportte ook intensief. Tot op 2,5 maand geleden. Nu in veel mindere mate, gewoon omdat ik er even geen zin in heb, op dit moment zie ik toch de resultaten niet. Kwa eten ben je op dit moment meer fruit en granen nodig, die voorzien zijn van koolhydraten en suikers. Wat helemaal prima is, ik vind het vooral belangrijk dat ik me prettig voel nu.

Opzich is trainen prima, als je dat altijd al deed, ik zou als ik jou was wel uitkijken met de deadlifts bijvoorbeeld, door de druk die er ontstaat op je onderkant.

Eiwitten en creatine zijn goed voor de groei van je kindje en eiwitten zorgen natuurlijk voor je spierbehoud daarnaast sporten is natuurlijk hartstikke gezond.

Als je verder maar gezond en voldoende blijft eten en stopt wanneer je het gevoel hebt dat t niet lekker meer gaat. Ik zou het zoveel kg aankomen tijdens zwangerschap laten voor wat het is, met 10kg per zwangerschap heb je niet de aanleg zwaar te worden dus lekker genieten en blijven doen wat goed voelt.

Share This Page