Hi Allemaal, Ik heb een vraag, hopen dat iemand hier antwoord op heeft. Mijn vriend (31) en ik (28) zijn nu drie maanden bezig om zwanger te worden. Nog niet gelukt. Nu lazen we iets teleurstellende berichten over het laat indalen van ballen. Mijn vriend weet alleen niet hoe dit verlopen is vanaf zijn geboorte. Hij weet wel dat er met zijn geboorte iets niet goed was met zijn balletjes en dat hij op latere leeftijd 8/9/10 jaar door de schoolarts werd gecontroleerd. Toen werd verteld dat hij zelf moest proberen om ze beide naar beneden te duwen als hij thuis was. (dit heeft hij nooit gedaan omdat dit pijnlijk was) Daarna is het nooit meer gecontroleerd. Op 15 jarige leeftijd schoten ze ineens/plotseling naar beneden toen ik op hem ging zitten op de bank. Nu op (31) jarige leeftijd schieten ze soms nog omhoog. (zo'n 4x per jaar ongeveer) Heeft iemand een idee wat dit te maken heeft met de vruchtbaarheid? Zijn dit dan pendelballen? Binnenkort willen we een afspraak gaan maken bij de HA. Hopen dat die meer informatie heeft over hoe dit bij de geboorte is verlopen. Is niet echt een onderwerp wat je met je moeder/schoonmoeder gaat bespreken. Alvast bedankt voor de reacties! Fee01
Mijn vriend heeft soms na het klaarkomen dat zijn bal omhoog schiet de buik in. Die drukken we dan meteen voorzichtig weer terug. Ik ben nu voor de derde keer zwanger van hem. Alleen de eerste keer was een miskraam. Dus als het alleen om omhoog schietende ballen ging lijkt me dit geen probleem. Over het laat indalen en vruchtbaarheid heb ik geen verstand
Hoi! Tja... Is lastig. Ik heb een beetje een ander verhaal met twee scenario's. Mijn man zijn testikels daalde niet in en is geopereerd toen hij 8 was op aandringen van zijn moeder. Gelukkig heeft ze dat gedaan want zijn beste vriend had hetzelfde maar hij is niet geopereerd. Hij is volledig onvruchtbaar verklaard vorig jaar. Eerst dachten ze aan kanker maar dat was niet het geval. Oorzaak dus niet ingedaalde testikels. Dit was een totale shock was voor hem en zijn vriendin. Ook voor zijn moeder die zich daar erg schuldig over voelt maar die wist niet dat dat dat de gevolgen konden zijn. Artsen zijn daar best laconiek over geweest. Bij je vriend zijn ze dus op n gegeven moment wel ingedaald maar hoe dat dan precies zit weet ik niet. Ik zou zeker een zaadonderzoek aanvragen in dit geval dan weet je de kwaliteit en kun je advies vragen. Succes!
Bedankt alvast voor jullie reacties! Het omhoog schieten van ballen (lijkt) dus niet echt een probleem te zijn. Maar ja dat hij niet geopereerd is klinkt wel slecht als ik jou verhaal hoor skye81. We weten niet of z'n ballen bij de geboorte niet waren ingedaald, of dat ze wel waren ingedaald, maar vrij snel daarna omhoog zijn geschoten, maar wel terug geduwd konden worden. Het kan namelijk ook zo zijn dat hij pendelballen heeft. En dat hij om die reden niet geopereerd is. Ik heb namelijk op internet gelezen dat pendelballen niet geopereerd hoeven te worden. En dat die tijdens de pubertijd vanzelf op z'n plek komen. Tegenwoordig krijgen kinderen een ballenkaartje op jonge leeftijd, maar of dat toen ook al was? 31 jaar geleden? En hoe dat toen allemaal in de gaten gehouden werd.
Je hebt een verschil tussen pendelballen en te laat ingedaalde ballen. Als op jonge leeftijd de ballen nog niet zijn ingedaald kan dat zeer veel gevolgen hebben op de vruchtbaarheid. In het lichaam is het gewoon te warm, daarom hangen ze er buiten. Zijn te te laat ingedaald dan heeft de temperatuur schade aangebracht die niet meer te herstellen is. En man heeft niet als een vrouw de voorraad zaadcellen bij de geboorte klaar liggen. Dus gebeurt er wat op jonge leeftijd dan heeft dat voor later gevolgen. Ik zou maar eerst even goed navragen bij zijn moeder wat nou precies het verhaal is en dan naar de huisarts. En semenanalyse kan al heel snel uitsluitsel geven. Succes.