Overgewicht, thuis bevallen

Discussion in 'Zwangerschap' started by Roos123, May 13, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Roos123

Roos123 Niet meer actief

Aan het begin van mijn zwangerschap woog ik 99 kilo, nu 104.
    Ik ben alleen bij de eerste controle gewogen.
    Elke keer als ze vragen waar ik wil bevallen antwoord ik heel zelfverzekerd met: "thuis". Geen enkele vk die mij er op wijst dat dat niet kan, in ieder geval niet boven, in verband met mijn gewicht. Maar waarom zeggen ze dat niet? Omdat ik nog niet te zwaar ben om boven te bevallen of omdat ze het vergeten?

Tijdens mijn vorige zwangerschap was ik heel bang om beneden of in het ziekenhuis te moeten bevallen. Toen ik dat aan de vk vroeg maakte ik overduidelijk een slapende hond wakker. Nee, inderdaad, dat gewicht van mij mag het personeel van de ambu niet tillen, dus ik moest maar een bed beneden zetten. Man, wat voelde ik me rot. Uiteindelijk kreeg ik een medische indicatie en werd ik ingeleid in het ziekenhuis.

Maar nu weet ik niet goed waar ik aan toe ben. Als ik het aan de vk vraag mag ik waarschijnlijk niet boven bevallen. Mocht ik echt veel te zwaar zijn geef ik dat wel aan. Maar ik vind het zon onzin om om een paar kilo mijn beeld van de ideale thuisbevalling op te geven. Dus misschien dan toch mijn mond houden? Als ik mezelf of de baby hierdoor in gevaar zou brengen zou ik echt wel beneden willen bevallen, maar ik vind het zon onzin. Stel dat ik een bloeding krijg, dan is het kind en vruchtwater er waarschijnlijk al uit.

Iemand hier ervaring mee? Hoe ging jouw vk hier mee om? En bij welk gewicht? Heb je het zelf aangegeven?

2. Missladybug

Missladybug Niet meer actief

Hoeveel woog je bij je vorige bevalling dan?
    Als je toen ongeveer hetzelfde gewicht hebt als nu, dan zal het nu waarschijnlijk weer niet mogen denk ik.
    De grens licht geloof ik wel rond de 100 kilo.

Je brengt trouwens niet je baby of jezelf in gevaar maar het ambulance personeel. Zij hebben hun rug nog vaker nodig dus echt onzin vind ik het niet.

3. engeltje23

engeltje23 VIP lid

Aug 14, 2011
    9,348
    0
    0
    Ik denk dat het meer ligt aan je BMI en dat je niet alleen naar je gewicht moet kijken. De reden dat de meeste vrouwen met overgewicht in het zh moeten bevallen is omdat ze een groter risico lopen op complicaties tijdens de bevalling.

Is je BMI te hoog, dan zou ik er toch echt nog even navraag over doen bij je Vk. Je wilt natuurlijk wel op een zo veilig mogelijke manier bevallen neem ik aan. Straks heb jij het ideaalbeeld van een thuisbevalling in je hoofd en dan mag het straks toch ineens niet, dan kun je jezelf er beter nu al op voorbereiden denk ik.

4. Madelie

Madelie VIP lid

Jun 14, 2014
    11,473
    8,734
    113
    De veiligheid van jezelf en je baby maak je je druk om. En dat is logisch.
    Maar het eventuele tilwerk van ambulancepersoneel in het geval van complicaties vind je onzin? Dat vind ik niet heel respectvol naar hen toe klinken eerlijk gezegd.
    Ze zullen wel ervaring hebben met het van de trap tillen van mensen met overgewicht om die regel te hebben ingesteld. Dat zal zowel om hun als jouw veiligheid gaan. Wat als ze je zouden laten vallen omdat één van hen door de rug gaat? Lig jij op de trap en ambulacebroeder zit misschien een paar weken ziek thuis. Dat moet je toch niet willen?

5. cactusje

cactusje VIP lid

Feb 12, 2015
    6,752
    1,993
    113
    als je echt graag thuis wil bevallen lijkt het me logisch dat ze je dan vragen om beneden een bed neer te zetten..
    in noodgevallen tillen ze mensen met overgewicht heus naar beneden maar j hebt ook grote kans dat ze zeggen probeer het eerst zelf maar.
    als je eventueel wel naar het ziekenhuis moet waarom zou je het jezelf en een ander onnodig moeilijk maken?
    de meeste trappen zijn ook niet geschikt voor een brancard dus laat staan met een (te zwaar) persoon er op..

6. pluk

pluk VIP lid

Dec 13, 2005
    16,246
    4,479
    113
    Ik was tijdens mijn zwangerschap van de eerste 128 kilo, iets wat uiteraard bij de vk bekend was. Ook hier is er niet gesproken over het wel of niet thuis boven mogen bevallen en had ik eerlijk gezegd zelf ook nooit over nagedacht.

Pas toen uit groei echo's bleek dat ik een groot kind droeg gaf de vk aan dat ze liever had dat ik in het ziekenhuis (poliklinisch) zou bevallen omdat ze me daar beter konden helpen. Mijn man ontzettend opgelucht want die zag een thuis bevalling al helemaal niet zitten.

7. SYRV

SYRV Fanatiek lid

Nov 29, 2009
    3,133
    453
    83
    Hier werd wel meteen gezegd dat ik niet thuis zou mogen bevallen. We wonen in een portiek woning, dan mag je sowieso al niet thuis bevallen sinds een paar jaar als het goed is. En ik ben te zwaar volgens de verloskundige. Ik vind het helemaal prima. Tijdens mijn vorige zwangerschap mocht ik wel thuis bevallen en toen tijdens het persen bleek dat mijn zoon een sterrekijkertje was en ik hem er niet zelf uit zou krijgen, moest ik met zware persweeën 4 trappen naar beneden lopen. Het ambulance personeel mocht mij toen ook niet dragen, of ze hadden er geen zin in haha;). Maar het was geen pretje.

8. Kanarie

Kanarie Fanatiek lid

Mar 14, 2014
    1,524
    1,570
    113
    Zuid-Holland
    ik weeg inmiddels ook 107 kg en ik mag gewoon thuisbevallen. De VK gaf aan dat ze een plaatsindicatie afgeven bij een BMI van 35 en daar voldoe ik niet aan.
    Ook wij hebben een trap maar de vk gaf aan dat de ambulancebroeders echt niet met een in barensnood-verkerende vrouw de trap af gaan. Dit met het risico dat ze kunnen laten vallen.

Dit was ook een van de vragen omtrent mijn gewicht en de vk gaf aan dat als ze er ook maar enig vermoeden van kreeg dat ik naar het ziekenhuis moet (tijdens de bevalling), we allang naar beneden gaan.

Dat is voor mij een geruststelling, maar er kan onverhoopt altijd iets gebeuren dat het anders gaat dan verwacht.

Ik zou het nog eens bespreken met de vk, zij hebben dit vaker aan de hand gehad.

9. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,228
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Je bmi is voor je eigen gezondheid en die van je kindje, je gewicht is belangrijk voor het ambulance personeel.

10. zara1983

zara1983 Fanatiek lid

Nov 1, 2013
    1,207
    534
    113
    NULL
    Ik heb dat ook nooit gehoord. Ik wil ook graag thuisbevallen. Mocht ik de 37 weken halen. Maar in mijn woonkamer zie ik ook niet echt zitten... Ik heb lichtdoorlatende gordijnen :)

Vorige bevalling was klinisch ivm stuitligging. Daarvoor wel overleg met vk gehad of evt in nood brandweer een makkelijke toegang had. Maar toen was ik niet zo zwaar als nu.... Dus geen idee of het nu wel mag??
    Ik denk zelf ook wel dat ik alles op alles zou zetten om zelf naar beneden te lopen. Dat is wel een beetje mijn instelling zeg maar!

11. Groot

Groot Actief lid

Dec 15, 2011
    231
    0
    0
    NULL
    NULL
    ...als je te zwaar bent om naar beneden te tillen, laat de ambu een hoogwerker (vd brandweer) komen om je naar beneden te halen, daar zit niemand op te wachten.

Ik weet alleen niet waar de grens ligt van "te zwaar", kan wel eens zijn dat die in sommige regio's op 120 kg ligt.

12. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,228
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Ach als je maar niet van buiten naar binnen kan kijken ;)

13. MiniMeInside

MiniMeInside Actief lid

Jan 1, 2015
    492
    1
    16
    Boven de rivieren
    Met mijn BMI van 39 mag ik nog thuis bevallen... Maar ik heb gelijk aangegeven in het zhuis te willen bevallen, en toen zei VK dat mijn overgewicht wel een reden was voor een medische indicatie. Maar ze heeft niets gezegd over verplicht in zhuis moeten bevallen.
    Wel is het volgens mij algemeen bekend dat je boven een bepaald gewicht niet meer boven mag bevallen voor eventueel ambulancebroeders....
    En BMI 40+ standaard zhuis ivm complicaties als bloedingen ed.

Ik zou het gewoon aangeven bij je VK en vragen wat mogelijk is, misschien maak je je te druk om niks en kun jij gewoon lekker in je eigen vertrouwde omgeving bevallen. :D

14. Dunc1984

Dunc1984 Bekend lid

Jun 15, 2011
    532
    0
    0
    Noord-Brabant
    Hier keek de vk inderdaad naar het BMI. Ik mocht daarom ook niet thuis bevallen, maar wel gewoon onder controle bij de vk. (bij een nog hoger BMI stond ik sowieso onder controle bij de gyn).

Ik zou het toch zelf aankaarten bij de vk. Als je er zo tegenop ziet is het misschien verstandig om het van te voren te weten in plaats van op het laatste moment...

15. Sparky

Sparky Niet meer actief

Hier startgewicht 105kg. Ik mocht van mijn vk gewoon thuis boven in bed bevallen. Wel mede omdat mijn vorige 2 bevallingen soepel en snel verlopen zijn en ze gewoon niet verwachtte dat er iets zou gebeuren en als dat wel zo zou zijn was de kans zo klein dat ze het risico op te zwaar tillen gewoon op zich zouden nemen.
    Inmiddels medisch geworden dus geen thuisbevalling maar het mocht dus wel gewoon van mijn vk.

16. jolien 1986

jolien 1986 Niet meer actief

Gewoon eerlijk zijn zou wat zijn als ze er de laatste week mee aankomen dat bed naar beneden moet. Beter maak je de slapende honden alvast wakker. Ook voor onze medewerkers in de zorg. Die hebben het al zwaar genoeg met tillen. Misschien kan je voor die tijd een kamerscherm fixen zodat er van buitenaf niks te zien is. En je er mentaal ook op voorbereiden.

Als de grens 100 kg is en je nu 4 te "zwaar " bent. wordt dat echt nog wel meer die laatste weken. Een baby en vruchtwater weegt echt niet meer dan 4 -5 kg mag ik hopen....

17. Ana leigh

Ana leigh Fanatiek lid

Feb 11, 2013
    1,753
    9
    38
    Female
    x
    Ik mocht niet thuis bevallen (al zou ik dat ook helemaal niet willen, dat even terzijde), ik was bij aanvang van de zwangerschap 108 kg bij 1.73. Aangekomen tot 122 kg.

Ik vind het enorm egoïstisch als jij thuis wil blijven en je niet druk maakt om het feit dat je misschien wel met spoed naar het ZH moet en er toch echt wel mensen zijn die jou moeten tillen... Je leeft niet alleen op de wereld..

Je kunt nog zo graag wensen hebben, als het niet kan, dan kan het simpelweg gewoon niet.

Liefs,

18. decembergirl

decembergirl Bekend lid

Feb 14, 2015
    507
    0
    0
    Wolvega
    Hallo

Ik woog met de zwangerschap van mijn dochter op het laatst 125 kg en mocht gewoon thuis bevallen maar in die tijd deed de ha nog gewoon de controle's . Ik werkte toen bij een taxi bedrijf waar ook de ambu post was gevestigd en een van de ambulance chauffeurs zei toen wel tegen me zorg er wel voor dat je beneden ligt want ik til je niet naar beneden mocht het nodig zijn ! Mijn dochter is wel thuis geboren beneden ,maar helaas moesten we nog wel met de ambu naar het ziekenhuis ze had vruchtwater binnen gekregen en was wat benauwd .
    Ik las laatst ook ergens dat sommige vk al niet eens meer willen dat je boven bevalt in geval van nood .

Nu ben ik weer zwanger en heb ik al besloten dat ik in het ziekenhuis is bevallen . Mijn gewicht zal deze keer niet zo hoog worden ik ben in vergelijking met toen nu 15 kg lichter bij begin van de zwangerschap .

19. mamameer

mamameer VIP lid

Jan 21, 2014
    8,175
    4,486
    113
    zou dit wel bespreekbaar maken bij de vk, dan kun je samen bespreken wat voor mogelijkheden er zijn. Als ze straks bij 36 weken zegt dat je absoluut niet boven mag bevallen, en je dit de hele tijd wel in je hoofd had is het een nog grotere domper dan wanneer je je nu alvast kunt voorbereiden, toch!

20. Marlijn82

Marlijn82 Fanatiek lid

Mar 28, 2012
    1,968
    0
    0
    Overijssel
    In het ergste geval bellen de ambulance broeder de brandweer die je vervolgens via een raam komen afhijsen. Tja en of je daar nou op zit te wachten om op zo'n bakkie te liggen waar de hele buurt van kan meegenieten is iets wat je je moet afvragen.

Share This Page