Ik denk niet dat het alleen maar om de ruggen van het ambulance personeel gaat. Met overgewicht heb je gewoon meer kan op complicaties tijdens de bevalling en dan kan je maar beter veilig in het ziekenhuis zijn lijkt mij. Maarja je vraag was of je het hun moest vertellen. Ik vind dat hun die verantwoordleijkheid niet moeten nemen. Dus als hun niks zeggen vind ik dat onverantwoord van hun om dan toch thuis een bevalling te gaan doen.
Bij mijn vk is het zo dat je zo ie zo beneden moet bevallen voor het geval er een noodsituatie komt. Ongeacht je een hoog of laag bmi hebt.
Ik heb nog wel zin om te reageren hoor. Mijn gedachtengang komt misschien egoïstisch over, maar zo bedoel ik het echt niet. Ik heb van mijn vorige zwangerschap geleerd dat ik bepaalde dingen beter kan afwachten, dan alles gelijk bespreken. Ik werd de vorige keer erg onzeker van de reactie van mijn vk en heb daar erg mee gezeten. Ik zal het te zijner tijd echt zeggen als ik te zwaar ben, maar als de grens 110 is en ik ben 111, dan weet ik het nog niet. Vandaar dit topic, eigenlijk wil ik gewoon weten wat de grens was bij andere dames met overgewicht. En wat betreft het personeel van de ambu, veel respect voor, maar mijn man tilt mij wel vaker voor de grap de trap op, hij zal dan ook best even willen helpen te tillen in geval van nood.
Grens is 100 kilo, voor het personeel. Lift kan wel, trappen niet. Niet zeiken dus. Het is kut, want als je groot bent en flink groeit zit je zo boven de 100 kilo, maar het is niet anders,
Ik had geen overgewicht, nu inmiddels wel denk ik Weet wel dat als je flink overgewicht hebt als je zwanger bent je over het algemeen in het ziekenhuis moet bevallen. Althans, dat zijn wel de dingen die ik hier hoor van vrouwen die flink overgewicht hebben in mijn omgeving.
Met z'n 3-en een brancard via de trap naar beneden tillen is onmogelijk. Daarbij zijn de ambulancebroeders verantwoordelijk voor jou op dat moment, niet je man. Als jij persé boven wil bevallen en niet vooraf je gewicht wil bespreken dan zit er niets anders op dan zélf de verantwoordelijkheid te nemen en je man je dan in zijn eentje de trap af te laten dragen. Dat je de vorige keer onzeker werd door iets wat je vooraf had besproken is heel vervelend voor je maar is nog geen reden om nu anderen enig risico te laten lopen.
Ik heb vanaf het begin aangegeven wat mijn gewicht is en gevraagd hoe dit zit met mogelijk over worden genomen door de gynaecoloog en een ziekenhuis bevalling. Vanaf het begin heb ik aangegeven ivm de risico's van overgewicht en de spanning die me dat op levert sowieso in het geboortehuis (aansluitend aan het ziekenhuis) te willen bevallen. voor mij wekt juist het thuis bevallen een scenario op waar ik me druk om maak. wat als er complicaties zijn door mijn overgewicht en ik moet naar het ziekenhuis? als ze hem er niet makkelijk uit krijgen door mijn dikke benen of doordat hij gewoon niet wil?wat als ze me dan moeilijk van de trap krijgen en het langer duurt doordat ik zwaarder ben? wat als ik daardoor te laat bij het ziekenhuis aan kom en mijn kind dood gaat of ik dood ga?... Dit zijn voor mij redenen om juist absoluut niet thuis te willen bevallen. het verschil is denk ik wel dat het voor mij de eerste is en voor jou de tweede; jij kan een betere inschatting maken aan de hand van je eerdere bevalling. of de kans zeg maar bestaat dat het bij voorbaat al een 'horror' bevalling zal worden. van mijn vk hoef ik in ieder geval nog steeds niet naar de gynaecoloog, hun doen het nog steeds zelf in het geboortehuis. mijn bmi is nu boven de 35 (35.7 ofzo). ik denk dat je dan ook alleen voor jezelf kan beslissen wat je wil doen. Ik denk dat je vooral jezelf moet afvragen of je het risico wil lopen dat je met moeite de trap af komt en er daardoor iets gebeurd met jou of je baby. Iedereen (ook mensen zonder overgewicht) moeten deze afweging denk ik voor zichzelf maken maar bij overgewicht denk ik net iets meer doordat er statischtisch gezien meer risico's zijn. succes met de keuze en de aankomende bevalling
Ik lees hier regelmatig dat 100 kg de 'grens' is, maar dat is toch apart? Zit er dan helemaal geen verschil in het feit dat iemand van 1,65 100 kg kan wegen, maar iemand van 1.80 ook? Dat is toch appels met peren vergelijken? Liefs,
Ik denk dat het voor zorgverleners weinig uitmaakt hoe lang iemand is, je kunt met z'n tweetjes nou eenmaal maar een bepaald gewicht tillen....
Nee er zit geen verschil in want 100 kilo is 100 kilo. Als ik dan even heel vervelend mag Doen officieel volgens arbo mogen ze eigenlijk niet meer tillen dan 23 kilo per persoon zonder hulpmiddelen. 100 kilo is dus als heel erg ruim genomen. Daarbij ik het zo dat dat de ambulance komt en je nog bij bent ze je echt niet naar beneden tillen maar je zelf de trap af moet lopen. Lukt dit niet gaan ze in 90% over tot het oproepen van de brandweer voor tilassistentie. Het is maar net wat je wil 7 mannen in je slaapkamer als jij open en bloot vol in de weeën zit.
Vreemd. Ik woog bij de eerste 79 kilo en ben ruim 30 kilo aangekomen daarna maar gestopt met wegen. Mij hebben ze had nooit gezegd en ben toen gewoon lekker boven in mijn eigen bedje bevallen.
Hier bij dochter uiteindelijk rond 75 kilo en doordat persen te lang duurde en foetale nood enz ambulance gebeld en gekomen, mocht gewoon boven bevallen, maar moest toch echt zelf trap aflopen. Denk ook voor de ruggen van de ambulancemedewerkers, wat ik eigenlijk ook heel logisch vond.
Ik woog bij alle bevallingen rond de 105-107 kg (startgewicht 92 kg, 93 kg en resp 97 kg). BMI rond de 33. Het enige dat VK ooit over gewicht heeft gezegd, dat ik extra controle van groei en glucose zou krijgen. Maar omdat baby nr 1 een grote was (en ik een grote buik had, lag gemiddeld 4 weken voor op groei) kreeg ik dat sowieso. Bij nr 1 in ziekenhuis bevallen op medische indicatie (niet gerelateerd aan BMI), de andere zijn thuis geboren. Gewoon op de eerste verdieping, in mijn eigen bed. VK heeft daar nooit iets over gezegd of gevraagd. Kraamzorg ook niet. Het hangt dus ook erg van regio/VK af?
Hier inderdaad boven de 100 kilo. Ik mag niet boven bevallen. Ik moet dus zorgen voor een bed op de begane grond of in het zkh bevallen. Wat ik ervan vind laten we maar even in het midden maar ik zou in jouw geval geen slapende honden wakker maken. Zo verzit je niet boven de 100. In mijn geval is het helaas niet anders.
Maar dat is toch krom? Ze doen heb niet om te pesten. Maar om je eigen veiligheid te kunnen waarborgen. Regels zijn regels ben je boven de 100 gewoon beneden bevallen zo simpel is het. Als jij vol in de weeën zit en je kind komt vast te zitten in het geboorte kanaal. En je moet dan zelf de trap nog af. Want ze gaan je gewoon niet tillen. Of erger ze alarmeren de brandweer dat ze met een hoogwerker moeten komen en je door het raam ten aanzien van de hele buurt naar buiten word gehaald terwijl Jij vol in de weeën zit. Nogmaals regels zijn regels en verzwijgen is toch echt wel het domste wat je kan doen