Overgewicht voor je zwangerschap....

Discussie in 'Gezondheid' gestart door 894hi, 21 mrt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. chantal26

chantal26 Fanatiek lid

25 jun 2007
    4.181
    0
    36
    Ik heb een tijdje in een rolstoel gezeten, daardoor was ik behoorlijk wat aangekomen.
    Ik heb toen ik uit de rolstoel kwam een dieet gevolgd en daar ben ik behoorlijk door afgevallen.
    Ik had echt zoiets van eerst wat afvallen voordat ik zwanger raak.
    Ik ben tijdens mijn zwangerschap ook nog 9 kilo kwijt.
    Dus ik denk dat ik dadelijk ook lichter weeg als voor mijn zwangerschap.
    En ik was voor mijn zwangerschap al zoveel afgevallen.

2. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    Bij de eerste zwangerschap begon ik met 90 kilo en ging viel in het begin af naar de 82. Later ineens heel veel aangekomen (vocht) en ik bleek dan ook pre-eclampsie hellp te hebben.
    Bij de tweede zwangerschap begon ik met 85 en viel ik af tot 79 kilo. Later weer erg veeeeel aangekomen en nu nu (bijna jaar na de bevalling nog rond de 90 kilo). Overigens was het nu ook wel vocht en hoge bloeddruk.

Helaas is het wel zo dat je meer risico hebt op complicaties als je echt overgewicht hebt, maar net zo goed als je ondergewicht hebt. (Ja hier worden echt studies naar gedaan, onder andere in het Radboud) Maar die complicaties zijn naar wat ik tot nu toe heb begrepen voor in de zwangerschap, niet zo zeer tijdens de bevalling.
    En ik ben iemand die dus complicaties had, maar eerlijk gezegd ken ik meer mensen die een goede zwangerschap hebben gehad als een met echt complicaties door het gewicht. (en die complicaties, die zijn vaak toch wel in combinatie met andere onzichtbare risico factoren).

Iedere verloskundige lijkt haar/zijn eigen regeltjes te hebben voor wat betreft wel/niet thuis bevallen ivm gewicht. Het liever niet boven bevallen heeft te maken met de arbo regels van de ambulance broeders/zuster, of je moet door de brandweer uit huis gehaald willen worden... (Maar ik vraag me ook wel af waar die grens echt ligt, want ze hebben mij bij de eerste zwangerschap hier nooit op gewezen, terwijl ik al met de 90 begon en dus dan is de kans erg reeel dat je boven de 100 eindigt, nu mocht ik uiteindelijk toch niet thuis bevallen maar ja, dat wisten we toen nog niet).

3. Hellen1971

Hellen1971 VIP lid

16 dec 2008
    6.069
    1
    38
    Senior consulente Wmo
    Sliedrecht
    Ik ben nog niet zo lang zwanger, maar wel..euhm...voluptueus, zeg maar. Dus ik kom even meelezen...

4. Merel69

Merel69 Fanatiek lid

16 feb 2007
    1.852
    0
    0
    Voor de eerste zwangerschap was ik prima op gewicht. Tijdens zwangerschap groeide ik als kool (aan het eind 30 kilo erbij) waardoor ze vonden dat ik voor suiker moest prikken enz. Alles was goed. Moest wel in het ziekenhuis bevallen maar dat had een andere reden (myomen)

Al die kilo's zijn er niet afgegaan, dus toen ik dit keer zwanger werd, had ik behoorlijk over gewicht. Ik groei minder hard (nu 12 kilo) maar weeg hetzelfde als bij mijn vorige zwangerschap. Alleen nu hoef ik geen bloed te laten prikken, kan gewoon thuis bevallen als ik dat zou willen. Dus het is maar net hoe en at en welke verlos of gyn je voor je hebt.....

Ik heb wel eens gehoord dat je boven de 100 kilo in het ziekenhuis zou moeten bevallen, maar daar heb ik nog niks over gehoord van mijn eigen verlos en gyn.

5. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ik heb overgewicht, hou heel veel vocht vast, maar heb verder geen signalen van zwangerschapsvergiftiging dan wel HELLP-syndroom.
    Het is niet zo dat een zwaardere zwangere eerder last krijgt van dat soort aandoeningen. Het lijkt alsof je dat suggereert, omdat je schrijft: "ik kreeg -dan ook-". Het hoeft helemaal niet zo te zijn! Ik word zeer regelmatig gecontroleerd en mijn bloeddruk is goed en ik heb geen eiwitten in de urine.
    Vriendinnetje van mij woog 60 kilo en kreeg wel last van HELLP het is dus niet gekoppeld aan gewicht!

6. Mili

Mili VIP lid

23 feb 2007
    6.199
    0
    0
    :) :) leuk verwoord ;)

7. Flipper2288

Flipper2288 Actief lid

21 nov 2008
    155
    0
    0
    Voorhout
    Ik was voor de zwangerschap 86 kilo (nu 85) bij een lengte van 1.69.
    Mijn BMI is dus boven de 30, wat betekent dat ik zwaar overgewicht heb (volgens de "regels")
    Mijn verloskundige vertelde me dat ik wel thuis kon bevallen, maar idd niet op de bovenste etage, omdat de ambulancebroeders mij niet van de trap mogen dragen.
    Dat wordt dus ook beneden bevallen als ik er voor kies om thuis te bevallen. Ik snap wel dat er regels zijn en dat het heel belangrijk is om aan rug en andere ledenmaten te denken als je veel moet tillen.
    Maar dat het nu goed is voor je zelfvertrouwen om te horen dat je door 4 man brandweer als een walvis uit het raam moet worden getilt als er tijdens de bevalling wat gebeurt..... nou nee....

Tja......

8. Lise32

Lise32 Lid

30 jan 2009
    71
    0
    0
    Het is inmiddels lang geleden dat de laatste een berichtje heeft geschreven maar ik schrijf er toch in. Vind het een leuk onderwerp.
    Ook ik heb overgewicht, een BMI van 29. De vk zei dat ik tijdens de hele zwangerschap niet meer dan 10 kg aan mag komen. Ik doe heel erg mijn best en eet echt volgens het boekje. Ik ben nu 1 kg aangekomen. Gelukkig wordt het gezond eten me wel makkelijk gemaakt aangezien ik misselijk ben en ongezonde dingen gewoon niet binnen kan houden :)
    Maar ik ben wel bang om veel aan te komen. Maar ik probeer het te beperken door ook te sporten enzo. Die schrikverhalen van mensen die meer dan 30 kg aankomen maken me echt wel een beetje bang. Maar goed, we zien wel.

9. Jaleesa

Jaleesa Actief lid

21 jul 2008
    235
    0
    0
    Een beetje een vreemde opmerking van je vk... Je mag niet meer aankomen dan 10kg. Alsof je dat in de hand hebt? En het jammere is dat door deze opmerking je gewoon bang wordt gemaakt.

Wat heeft jouw vk als reden gegeven dat je niet meer aan mag komen dan 10kg? En wat gebeurd er als je daarover heen gaat?

Gr. Jaleesa

10. Lise32

Lise32 Lid

30 jan 2009
    71
    0
    0
    HOi Jaleesa

Ja ze zei het echt. En de reden was gewoon omdat ik anders veel te zwaar zou worden. Ze zei dat de baby, incl het vruchtwater en vastgehouden vocht niet meer dan 10 kg weegt en alles wat iedereen meer aankomt hebben ze aan zichzelf te wijten ( te veel snoepen enzo).
    Ik weet ook niet precies hoe het werkt, dit is mijn eerste zwangerschap dus ik weet helemaal niet wat ik kan verwachten.

Groetjes

11. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

13 kilo is gemiddeld wat je aankomt bij een baby van 3500 gram:

baby: 3,5 kilo
    placenta 0,5
    baarmoeder 1
    vruchtwater 1
    melkklierweefsel 0,5
    extra bloed ! 1,5 kilo
    lichaamsvocht 2
    vetreserves 3

Als je wat meer vetreserves hebt, kom je idd op 10 kilo uit.

Ik heb niet gesnoept, eet sowieso geen vet en suiker, maar als ik echt "honger" had, nam ik wel een boterham of stuk fruit extra.
    Ik had een BMI van 30 en ben nu rond de 20 kilo aangekomen. Zit stil vanwege bekkeninstabiliteit en houd erg veel vocht vast en verwacht een grote baby.
    De 1 komt veel aan en eet niks, de ander vreet zich te barsten en komt niks aan, het is zo relatief!
    Als je maar voldoende en gezond blijft eten! ;)

12. Jaleesa

Jaleesa Actief lid

21 jul 2008
    235
    0
    0
    Ik vind het echt heel erg wat jouw VK heeft gezegd. En die vrouwen die 30kg aankomen? Die hebben die 20kg er allemaal aan zitten vreten? I don't think so. Lise, laat je a.ub. niet gek en bang maken door die VK en probeer gewoon normaal, gezond en lekker te leven. Er zijn zat vrouwen die tijdens de zwangerschap super gezond eten en niet snoepen nog 20kg aankomen. Ik moet wel erbij zeggen dat als je volgens mij al wat vetreserves hebt, dat je dan tijdens de zwangerschap minder aankomt.

Veel succes, maak je niet druk en gewoon lekker eten, leven en genieten van de zwangerschap!

Gr. Jaleesa

13. Hellen1971

Hellen1971 VIP lid

16 dec 2008
    6.069
    1
    38
    Senior consulente Wmo
    Sliedrecht
    Inderdaad!

Tegen mij ( BMI 40plus) is gezegd, dat ik zo min mogelijk moet aankomen en onder de 9 kg moet blijven. Liefst proberen op hetzelfde gewicht te blijven (ja..het schijnt te kunnen). Maar toen is er wel bijgezegd, dat je ook aankomt onder invloed van hormonen en dat je dáár niets aan kunt dun. Dus als jij je netjes houdt aan de leefregels die je kreeg en je hormonen ( deels genetisch bepaald volgens mij) je toch flink laten aankomen, dan kun je daar écht niets aan doen!

14. vlekkengek

vlekkengek Fanatiek lid

8 jul 2008
    1.782
    0
    0
    veehoudster
    hier nog iemand met (ruim) overgewicht voor de zwangerschap.
    ben in de 3e ronde zwanger geraakt, ik haalde me ook van allerlei waanbeelden in het hoofd van wat de vk tegen me zou zeggen.
    vk was juist heel aardig, wegen doet ze niet, vind ze niet belangrijk zolang het met het kindje maar goed gaat en dat doet ze door middel van voelen op mijn buik.
    wel moet ik rond 30 weken een test ondergaan voor diabetes, maar dat is meer omdat mijn vader het ook heeft en ik het dan ook zou kunnen hebben.
    ik mocht zelfs kiezen of ik thuis of in het ziekenhuis wou bevallen, thuis zou het dan wel op de begane grond moeten omdat er een draai in onze trap zit en het dan met de brancard lastig werd mij naar onder te halen, maar over mijn gewicht werd niets gezegd.
    wel heb ik een operatie gehad voor een cyste aan mijn eileider, maar zelfs de gyn legde er niet de nadruk op, hij heeft 1 x gezegd dat het beter was niet teveel aan te komen en op de voeding te letten, maar dat deed ik al.
    wel zei hij het hele nette woorden, dus kwetsend kwam het zeker niet over.
    ik had verwacht dat het een hele strijd zou zijn, en me telkens zou moeten verdedigen, maar tot nu toe is dit niet het geval, en ik hoop dat het zo blijft.

15. 894hi

894hi Niet meer actief

ik ben tot nu toe ongeveer zo een 7 kilo aangekomen mja nu de laatste maanden nog

16. wolliewobbel

28 okt 2008
    68
    0
    0
    hallo

ik heb ook overgewicht (BMI is 34)
    ben 165 hoog
    was 96 kilo aan het begin van zwangerschap :oops: ben afgevallen naar 86 kilo
    ben nu 23 weken zwanger en weeg 88,9 kilo
    mocht niet te veel aankomen van de vk
    probeer wel te letten op wat ik eet

maar neem af en toe ook wel een hamburger met extra ui bij de burgerking

bij mijn vorige zwangerscahp kwam ik ook een hoop aan en kreeg het met moeite eraf

ik kan niet veel bewegen door de reuma
    probeer wel een paar keer per dag de hond uit te laten om toch in beweging te blijven

probeer me er niet druk om te maken
    en zodra de kleine geboren is proberen we het overgewicht er weer af te krijgen
    maar of dat lukt

groetjes wolliewobbel

17. Hellen1971

Hellen1971 VIP lid

16 dec 2008
    6.069
    1
    38
    Senior consulente Wmo
    Sliedrecht
    Ben net terug van de controle. De gyn was vreselijk uitgelopen, dus we waren laat aan de beurt. Geen echo deze keer :( ...ze kon van buitenaf goed voelen aan mijn baarmoeder en de groei werd "uitstekend" genoemd. Mijn baarmoeder reikt nu tot nét iets onder de navel. De doppler gaf een heerlijk kloppend hartje aan. De bloeddruk was alleen een héél ander verhaal. De eerste meting, voor ik bij de gyn zelf kwam, was nl. torenhoog: 154/97 :confused:
    Ik schrok me wild, want ik ben best bang voor zwangerschapsvergiftiging. Ze dachten dus al, dat ik me onbewust zo druk maak, dat ie daarom ook verder steeg. Dus ik mocht mooi een ruim uur plat terwijl steeds met tussenpozen de druk werd gemeten. Die zakte gelukkig tot een aanvaardbaar niveau van 145/83. Voor mijn gewicht best netjes.

O ja..het leukste komt nog: ik ben de hele zwangerschap tot nu toe ( toch al bijna 18 weken) maar 2 ons aangekomen. Dat is voor een zwaargewicht als ikzelf héél goed en belangrijk. Dus ik ben best trots! Volgende check is de 20 weken echo op 8 mei.

Vanavond ga ik op kraamvisite bij mijn vriendin die op 4 april beviel...heb er helemaal zin in!

En nu weer snel aan het werk!

18. Gijsje

Gijsje Fanatiek lid

29 okt 2008
    3.862
    0
    0
    Brabandse Land
    Fijn dat het zo goed gaat Hellen en dat ze alles zo goed kunnen voelen :)
    Kan me me voorstellen dat je je druk maakte,gelukkig was na wat rust je bloeddruk goed!

19. Belle

Belle Fanatiek lid

7 nov 2005
    1.380
    1
    0
    Verpleegkundige, columniste
    Amsterdam
    Ik had een BMI van 29 toen ik zwanger bleek te zijn. Ik heb er eigenlijk nooit bij stilgestaan dat dat een probleem zou zijn. Ik ben fit, ik eet gezond, ik beweeg voldoende en omdat mijn lichaam prima in verhouding is zie ik er kilo's slanker uit dan ik ben. Ik ben gewoon niet het type supermodel, that's all.

Maar de verloskundige heeft me vandaag toch doorgestuurd naar het ziekenhuis voor een bloedonderzoek op lange termijn glucose. Protocol. Want als je overgewicht hebt (volgens de BMI-grenzen, die totaal voorbij gaan aan iemands lichaamstype, levensstijl etc.) dan kun je natuurlijk onmogelijk gezond zijn. *zucht!*

Ik weet dat ze dit moet doen, maar ik baal er wel van om vanwege mijn gewicht in de ongezonde hoek geplaatst te worden. En vanwege mijn zwangerschapshormonen ben ik sowieso al sneller uit mijn humeur dan anders.

Nou ja, ik check af en toe mijn bloedsuiker op het werk, en ik weet dat ik me nergens zorgen om hoef te maken. Laat ik maandag maar gelijk gaan, dan heb ik het gehad ook. Dat gezeur ook...

Belle, rond en gezond.

20. 894hi

894hi Niet meer actief

nou belle suc6
    hoop dat alles goed is
    test is zo gedaan alleen dat DRANKJE! getver.. ik kreeg het niet weg heb zitten kokhalzen daar en omdat ze mij ook al niet goed kon prikken heeft ze 2x in mn vinger geprikt en mocht ik ipv dat drankje thuis goed eten veel suikers ook .. maar alles was prima gelukkig en nu nog zo houden :)

Deel Deze Pagina