Griekse burgerschap aanvragen voor kind - wie ervaring?

Discussie in 'De lounge' gestart door Bo20, 25 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bo20

Bo20 Fanatiek lid

8 jun 2006
    2.696
    0
    0
    HR
    Hi meiden,

De uitgerekende datum komt steeds dichterbij en daarom zitten mijn partner en ik met een aantal vragen. Mijn partner heeft de Griekse nationaliteit en ik de Nederlandse. Het is al duidelijk dat het kindje de Nederlandse nationaliteit zal krijgen, echter wil mijn partner wel heel graag het Griekse burgerschap aanvragen voor ons kindje (ik wist niet dat dit mogelijk was, maar hij geeft aan dat dit wel mogelijk is). Ik kan hierover heel weinig vinden op het internet en ik ben even benieuwd of iemand hier kennis van heeft of ervaring mee heeft?

2. Eylem

Eylem Niet meer actief

Op de site van het Griekse consulaat/ambassade zal wel staan wat je hiervoor moet doen. Waarschijnlijk krijgt je kindje gewoon de Griekse nationaliteit, ik weet niet of er zoiets als 'burgerschap' bestaat, dat is geen aparte status volgens mij. Een dubbele nationaliteit is toegestaan voor (onder meer) kinderen van ouders met verschillende nationaliteiten. Onze kinderen hebben de Nederlandse en Turkse nationaliteit. Voor ons was met een internationale geboorteakte naar het consulaat gaan en daar wat formulieren invullen alles wat nodig was om de nationaliteit aan te vragen. Maar dat zal per land verschillen.

3. Nahla2013

Nahla2013 VIP lid

4 okt 2012
    5.965
    3
    0

Goed dat je het zegt! Hoe kom ik eigenlijk aan een internationale geboorteakte?

4. Eylem

Eylem Niet meer actief

Gewoon bij de gemeente waar je kindje geboren is aanvragen :). Bij de tweede hebben we het meteen bij de aangifte aangevraagd als ik het me goed herinner dan ben je in één keer klaar. Je moet officieel je kindje binnen 4 maanden aanmelden bij het consulaat, daarna krijg je een 'boete' (paar tientjes). Je kan beter even op de site van het consulaat kijken, het verandert nogal eens wat je nodig hebt en daar kun je ook alvast online een afspraak maken dat scheelt een hoop wachttijd (bij de oudste kon dat nog niet en daar zit je dan met een baby van 2 maanden 3 uur in een wachtkamer in Deventer :x gelukkig gaat het inmiddels meestal op afspraak).

5. Nahla2013

Nahla2013 VIP lid

4 okt 2012
    5.965
    3
    0
    Ahhh ik kan me het Turkse consulaat nog herinneren vroeger.
    Was een grote rokerige ruimte in Rotterdam waar je heeeeeeeel lang moest wachten.

Mijn dochter is al bijna 1, dus ik krijg die boete.
    Het gekke is dat op haar geboorteakte staat dat ze Turkse is, maar ze is half Turks.

Bedankt, ik ga even naar de site.
    Ik wil dat mijn dochter ook de Turkse nationaliteit krijgt.

6. kar89

kar89 Fanatiek lid

15 feb 2012
    2.246
    727
    113
    Bij het turkse consulaat hoef je je kind niet mee te nemen meer.dus mijn man gaat dat binnenkort even doen.
    Internationale gba en paspoort/id van de ouders heb je nodig.

7. Eylem

Eylem Niet meer actief

Oh ja dat klopt elvira, mijn man is bij de jongste ook alleen gegaan, helemaal vergeten.

Nahla, het consulaat in Rotterdam is helemaal vernieuwd en gelukkig niet meer rokerig ;)

8. Bo20

Bo20 Fanatiek lid

8 jun 2006
    2.696
    0
    0
    HR
    Ah, dank voor jullie info! Wij gaan ons kindje in elk geval as vrijdag erkennen, wellicht dat we bij de gemeente nog iets meer informatie kunnen krijgen.

Deel Deze Pagina