Overgewicht..

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door nerdygirl123, 24 mrt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. famofthree

famofthree Fanatiek lid

13 sep 2017
    1.024
    1.031
    113
    Vrouw
    Ik mag aannemen dat haar schildklierwaardes etc allemaal nagekeken zijn ??

Oceanna vindt dit leuk.
  2. nerdygirl123

nerdygirl123 Actief lid

20 jun 2014
    295
    60
    28
    1 koekje per dag is veel..?

Voorheen kreeg ze eigenlijk nauwelijks snoep, maar vanaf dat ze ~5 is, pikt ze t wel. Vandaar dat ik die trommel heb ingevoerd (advies van iemand).
    Zat zelf ook te denken om naar 1 snoepje per dag te gaan (en de Bso dagen niet, dag bij vader krijgt ze ook niet). Maar vrees dat ze dan weer gaat pikken.. (ja niet in huis.. dan pakt ze vla oid. En had t ook al achter slot gezet)

Bso krijgt ze 2 rijstwafels, fruit en 1 koekje. Wat ik ook best veel vind! Meestal krijgt ze dat thuis liefst niet allemaal. Maar ja, daar doe je weinig aan.

Minder melk, ok.. dat zou kunnen, al vindt ze t wel lekker. Sochtends kan ik evt schrappen, wat ik vaak al doe als ze pap wil (zit al melk in). Op school geen melk zal ze niet zomaar accepteren, baalt al dat ze alleen water mee krijgt verder. Want ‘iedereen krijgt koek en limonade’.

Qua beweging.. yep i know. Maar geloof dat ik haar hier al aardig in stimuleer..
    Iedere dag wandelen.. dat zou hoogstens 2x in de week lukken (extra, buiten het fietsen naar school en clubjes). Zoals ik zei 2x Bso, 1 dag bij vader (daar sport ze wel op apparaten), 2 dagen sport ze al+muziekles, dan nog 1x afspreken..
    Als t straks weer lichter wordt, hebben we wat meer tijd. Maar dat doe ik dan ook wel.

3. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.818
    113
    Maar is ze alleen dan dat ze het kan pikken?

En verder qua accepteren, tja, volgens mij ben jij nu degene die grenzen moet gaan stellen. Zoals ik het zie help je haar niet door zo door te gaan. Als ze te zwaar is kun je beter nu wat strenger zijn, het wordt alleen maar lastiger. En wat iedereen doet is hier geen argument. Interesseert mij niks wat een ander doet.
    Dus 1x per dag ranja of melk. Niet wennen aan half yoghurt/half vla. Gewoon vla afschaffen. Waar is het voor nodig?

En wat voor pap? Met suiker?

DastyQueen vindt dit leuk.
  4. nerdygirl123

nerdygirl123 Actief lid

20 jun 2014
    295
    60
    28
    Nou nee. Aangezien ze stevig gebouwd is en nooit mager geweest (ook brede voeten bv) en ik ook wel weet dat ze een ‘goede’ eter is én geen super beweeglijk kind.
    Ze heeft geen enorm overgewicht, maar laatste 2 jaar gaat het dus wel harder.

Zou het nodig zijn om het te laten nakijken?

5. nerdygirl123

nerdygirl123 Actief lid

20 jun 2014
    295
    60
    28
    #25 nerdygirl123, 24 mrt 2018
    Laatst bewerkt: 24 mrt 2018
    maar dan vind ik dat je echt gaat diëten..
    yoghurt als toetje, tja dat krijg ik zelf ook niet weg.

In het weekend hebben we ook nog een stiefzus hier, die sowieso al heel wat meer snoep gewend is (waar ik al hard genoeg tegen moet werken, omdat ik dat hier niet wil) Die is ‘helaas’ heel mager, omdat ze in totaliteit weinig eet.

En ja, natuurlijk is ze wel eens alleen in de kamer. Ze is 9, ik zit niet de hele dag op dr lip ;)

Pap: suikervrije soort Brinta van Lidl. Aangezien ze brood sochtends geen trek in heeft.
    Ik heb magere kwark met wat havermout en gedroogd fruit geprobeerd (eet ik zelf), maar vindt ze echt niet lekker.

6. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.818
    113
    Ik vind de vla weglaten en 1 x per dag limonade of melk geen diëten, maar normaal eetgedrag. Ik heb er een van 10, maar die hoeft geen dingen te pikken, dan gaat alles achter slot en grendel.

DastyQueen vindt dit leuk.
  7. Riverdale87

Riverdale87 Fanatiek lid

15 okt 2017
    4.151
    4.681
    113
    Vrouw
    Vla weglaten is niet gelijk een dieet. Ik persoonlijk vind vla niet passen in een gezond eetpatroon. Evenals elke dag koek of snoep.
    Honger lijden is niet nodig maar je kunt wel kleine veranderen maken.

Kwark ipv vla
    Thee ipv limonade
    1x melk ipv 2x
    Koek en snoep beperken tot het weekend

Een dieet is in mijn ogen laag in calorieën en iets wat niet op de lange termijn vol te houden is. Deze aanpassingen zijn dat wel.

Nikki88, DastyQueen, Simba1992 en 2 anderen vinden dit leuk.
  8. nerdygirl123

nerdygirl123 Actief lid

20 jun 2014
    295
    60
    28
    Het is niet zo dat ik geen grenzen kan stellen. Ik denk alleen dat als ik zó streng ga zijn als jullie nu suggereren, dat het echt mis gaat als ik straks geen/minder vat meer op haar heb (puberteit).

Natuurlijk ga ik niet doen zoals ze bij anderen doen. Doe ik ook/al niet. Maar zíj ziet het wel.

9. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.133
    8.867
    113
    Dan begin je met een ding aanpassen/beperken?

En mis gaan kan net zo goed als je wel ‘veel’ toestaat. Ik zou vooral met haar praten over gezond eten en drinken en een gezond leefpatroon ed, zodat ze daar inzicht in krijgt en zelf goede keuzes kan maken.

10. Lieke1989

Lieke1989 Niet meer actief

Niet om aan te vallen.maar te streng zijn bij kinderen kan echt averechts gaan werken. Het vergroot juist de kans op eetstoornissen. En aangezien het meisje nu met 9 jaar al zeer bewust ervan is en al 2x is gaan diëten op haar verzoek zie ik eerder problemen met zo rigoureus de regels rondom eten strenger te maken dan dat het problemen gaat oplossen.

Oceanna, Mar76 en Lynx vinden dit leuk.
  11. Anan

Anan Fanatiek lid

10 mei 2013
    3.006
    2.372
    113
    Volgens mij zijn er bij (licht)overgewicht maar een aantal dingen die je kunt doen:
    - medische redenen uitsluiten
    - minder calorieën erin
    - meer calorieën eruit

Andere opties zijn er volgens mij niet...

DastyQueen, Syane en NiekeKris vinden dit leuk.
  12. nerdygirl123

nerdygirl123 Actief lid

20 jun 2014
    295
    60
    28
    Dat heeft t dus al gestaan. Maar feit dat dit nodig is, is niet ok.

13. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Sorry maar dit is niet streng hoor.
    Gewoon geen vla meer en ik lees nu dat ze pap eet omdat ze geen trek heeft in brood, dan heeft ze dus ook geen honger.

DastyQueen en suus1983 vinden dit leuk.
  14. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    Bij onze dochter was op haar 9e veel gaan eten een teken van een groeispurt. Eerst kwam er ook een vetbuikje....maar ook andere puber dingen.

Ze is nu 10 ( bijna 11) en eet ze nog altijd erg veel. Ze is inmiddels van de kleinste van de klas naar net zo groot of groter gegroeid en heeft geen vetbuikje meer.

Ter vergelijking...ze is nu 1.51 en ik 1.58. Ze zal dus iets groter worden dan ik.. ha ha

Ik gaf onze dochter nog weleens een ei in de middag. Dan maakte ik een bord met een appel en een ei ... vond ze heerlijk. Vult ook goed. Of bij de lunch inderdaad groente gaan geven. Onze dochter krijgt 2 boterhammen, groente en crackers. Ze heeft ook heel lang een gekookt ei mee naar school gehad. Dan 2 boterhammen en een ei.

Ik ontbijt zelf met volkoren pap met een beetje stevia er in. Dan een flink bord vol. Ik heb dan nog om 11 uur een halve appel en dan tot half 1 echt geen honger meer. Ik neem 60 gram.

Persoonlijk vind ik dat jou dochter helemaal niet zoveel eet. 4 boterhammen vind ik vrij normaal. Daar kun je wel 3 van maken met nog iets vullend erbij.

Soms kun je trouwens dorst ook met honger verwarren. Dus misschien als ze honger heeft eerst water laten drinken ( of thee). Doe ik zelf ook als ik zin in iets heb. Eerst drinken en daarna kijken of ik nog trek heb. Vaak is dat dan niet zo. Had ik dus eigenlijk dorst.

DastyQueen, Athina en huggybird vinden dit leuk.
  15. Deliana

Deliana Niet meer actief

:)Ik denk dat ze sowieso meer binnenkrijgt als je denkt; op de BSO krijgen ze ook vaak een cracker met iets, traktaties op school.... etc.

Daarnaast zou ik proberen wat meer te variëren; niet iedere dag brood als ontbijt, maar bijv. afwisselen met kwark, ontbijtmuffin, fruit, kwarkbrood, cracker met beleg...
    En hetzelfde met de lunch: zelfgemaakte soep met een broodje, speltpannekoeken, wraps, gekookt eitje...

Waarom nog vla na het avondeten trouwens? Ik zou er persoonlijk gewoon mee stoppen.... suikerbom! In 100 gram vanille vla zitten al 350 calorieën, dat is meteen 25% van het aantal caloriën wat ze op een dag mag eten.... tel daarbij op 6 volkomen boterhammen met beleg en ze houdt nog maar ca. 200-300 calorieën over voor het avondeten, die ze in principe op een dag “mag” hebben.

Ik zou je dus ook adviseren om een paar dagen bij te houden hoeveel ze nu eigenlijk aan calorieën binnenkrijgt (bijv. via Myfitnesspal). Zoals ik al zei denk ik echt dat ze ongemerkt meer eet als je denkt. En ik bedoel dit niet vervelend, want ik geloof wel dat je er bewust mee bezig bent :) Ik heb het voor mezelf ook een tijd gedaan en kwam er toen achter dat ik gewoon te weinig eet, ik vond het ontzettend leerzaam!

Syane en suus1983 vinden dit leuk.
  16. nerdygirl123

nerdygirl123 Actief lid

20 jun 2014
    295
    60
    28
    Dank je.. dit bedoel ik dus..

Wat zou jij adviseren dan qua eten?

ze moet van mij wel íets ontbijten..;)

17. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.818
    113
    #37 suus1983, 24 mrt 2018
    Laatst bewerkt: 24 mrt 2018
    Weet ik. Mijn moeder was er zo eentje. Maar je hebt grenzen stellen en te streg zijn. Maar serieus water drinken en geen toetjes eten kun je toch niet zien als te streng? Dat is gewoon normaal eetgedrag en melk meegeven omdat ze niet anders accepteert? Volgens mij ben je als moeder echt nog wel de volwassene hier.

Bovendien zit ze duidelijk met haar gewicht, anders zou ze nu niet al willen dieeten.
    Maar daar zou je haar dan zeker in kunnen begeleiden en uitleggen dat ze best in de middag uit school een koekje kan pakken en dat ze best een glas melk kan drinken, maar dat het niet en melk en pap en vla en limonade en koek kan zijn.

DastyQueen en Syane vinden dit leuk.
  18. Lieke1989

Lieke1989 Niet meer actief

Mijn dochter zei vorig jaar toen nog 4, ik wil geen 2e boterham met kaas want dan word ik dik.... er heerst nu een groot probleem onder basisschoolleerlingen op het gebied van eetstoornissen omdat we er té veel bovenop zitten, omdat we té gezond willen eten.omdat onze generatie met overgewicht kampt.kinderen waren vroeger helemaal niet zo bezig net dik/dun en gezond/ongezond.
    Er is niks mis met 1 of 2 bekers melk. Alleen water/thee is niet nodig. Net zoals snoepen verbieden juist vaak averechts werkt.

pluk en Oceanna vinden dit leuk.
  19. Sandy01

Sandy01 Bekend lid

5 okt 2009
    727
    306
    63
    Heb je al contact gezocht met een diëtist? Die kan bepalen of je dochter inderdaad overgewicht heeft en je tips geven wat betreft eten.

Ik ben bang dat ze anders eetstoornis gaat ontwikkelen als je zelf gaat zitten "vogelen" met haar eten.

Line vindt dit leuk.
  20. Riverdale87

Riverdale87 Fanatiek lid

15 okt 2017
    4.151
    4.681
    113
    Vrouw
    Maar je hoeft snoepen toch niet gelijk te verbieden? @Lieke1989
    Wij snoepen hier ook hoor, maar met mate. Als je zorgt dat de rest van de maaltijden gezond is dan kan dat ook. Alleen is vla in mijn ogen een suikerbom en dus snoep. Vervang dat door kwark, drink water/thee en je hebt al heel wat meer ruimte voor het snoepen.

DastyQueen en suus1983 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina