Mijn zoon van 9 was altijd een mager jongetje wat wel erg goed at. Nu heeft hij nog steeds een goed gewicht maar zie ik opeens een klein vetbuikje. Hij is 142 cm en weegt bijna 30 kg. Ook zijn benen zijn steviger geworden. Hij eet nog steeds precies hetzelfde als daarvoor maar hij lijkt wel ‘dikker’ geworden. Ik weet ook niet precies wat het is maar wij hebben het toetje helemaal vervangen door fruit, wat hij gelukkig helemaal niet erg vind. Hij dronk ook ranja en 1 keer fristi per dag en dat hebben we vervangen door thee zonder suiker wat hij erg lekker vind.
Wie heeft het over verbieden? Niks mis met 2 bekers melk, niet zoveel mis met vla, niet zoveel mis met een koekje of met pap. Maar bij een kind met overgewicht is allemaal wel teveel van het goede. En vroeger waren er ook gewoon veel minder dikke kinderen.
@bosi, ok het kan dus wel daar aan liggen.. ik hoop t Ze heeft idd al puberkenmerken. Ze is nu al groot voor haar leeftijd (altijd geweest). @Deliana, in 100mlvla zit 350kJ..geen 350 calorieën..!! En ja ik ben mij zeker bewust van wat ze verder nog meer binnenkrijgt en wat ze allemaal krijgt aangeboden. (Helaas!)
Aan de ene kant verstandige keuzes, maar dit vind ik dan wel weer wat voorbarig. Met die lengte mag je kind tot 40 kg wegen. Mijn zoontje is 1.42 en weegt 35 kilo. Hij is absoluut niet dik. Misschien dan wat meer bewegen?
Dat denk ik ook. Het zijn ongeveer 90 per 100 ml. Hetzelfde zal gelden voor melk en ranja, maar samen is het, uitgaande van 200ml porties, bijna 800 calorieën per dag! Dat is ongeveer de helft van wat ze "mag" binnenkrijgen. Ter vergelijking, dat is meer dan een patatje met. Dus ik vraag me idd af of je je wel bewust bent van wat ze allemaal binnenkrijgt.
En toch heeft hij een buikje? Ik denk dat hij wel genoeg beweegt, hij gymt 2 keer per week en 1 keer gym van school. Hij is wel een tablet kind maar dat mag bij ons pas na het avondeten. Daarvoor is hij altijd buiten aan het fietsen of in de speeltuin aan het voetballen.
Ik heb t even nagekeken.. In magere kwark zitten 52kcal en in vla 95kcal per 100ml. Als ik de vla halveer zit je dus op 75kcal. Kwark met fruit zal niet veel minder zijn (aangezien pure kwark echt geen optie is ) Halfvolle melk ook 50kcal. In een klein bakje volkoren Brinta met melk zitten niet meer kcal dan een volkoren boterham met beleg.. (lijkt me, losse pols) Snoep.. tja dat is ‘niet nodig’. Maar dames, het is een kind. Als ik haar dat ga verbieden of echt zwaar terugschroeven naar bv alleen het weekend, dan vrees ik dat het later mis gaat.. En vraag me af hoeveel ik met zware maatregelen daadwerkelijk kan voorkomen. Want dan zal ze t ws buiten de deur proberen in te halen. In fruit zit ook suiker etc. Mijn conclusie: Melk, vla en snoep halveren en nu het mooi weer wordt, weer meer beweging stimuleren lijkt mij voorlopig voldoende..
Ja dat ben ik. Ik zeg ook niet voor niets dat ze altijd een goede eter is geweest. Dat ze sinds ze 3 is al een volwassen portie eet. Dat ik 4 boterhammen smiddags teveel vind. Dat ik ervan baal hoeveel ze buiten de deur nog krijgt! Limonade is sterk verdund. Melk.. ik drink het niet en ik weet dat ze t voor calcium niet nodig heeft. Maar ze is een slechte drinker (plast ook erg weinig). Maar melk vindt ze wel lekker. Nou liever dat en sterk verdunde limo (soms zonder suiker, maar ja das ook weer niet zo goed) dan chocolademelk en fristi. Als ze alleen water en thee zou krijgen (dan gaat ze echt t minimale drinken), dan vrees ik dat ze een keer een niersteen gaat krijgen. Vla, ja dat is dan mss mijn ding.
Waarom zou je de vla halveren? En waarom is niet geven dan geen optie? Dat is toch niet zo’n zware maatregel? Na 2 weken is ze er aan gewend dat ze geen toetje krijgt en zal je haar er niet meer over horen. De toegevoegde waarde is nihil; het zijn alleen maar extra kcal. En tsja wat betreft snoep, het is maar net wat ze gewend zijn.... er zit een heel groot verschil tussen verbieden en alleen een snoepje in het weekend.
Omdat ik vind dat je ook best iedere dag wat lekkers mag. Het zijn echt geen excessieve hoeveelheden. 1 glas verdunde limo, 2 kleine snoepjes (óf een koekje) en vla.. nou tjonge.. daar zit t m echt niet in. Wat leer je een kind als ze nauwelijks mag snoepen thuis? Het zal per kind verschillen uiteraard. Sinds ze kan praten zeurt ze om eten en snoep en niet een beetje. Het is áltijd een struggle geweest. Dus nee, die went daar niet aan in 2 weken. En pure yoghurt/kwark vind ik zelf ook niet te eten. Ik denk persoonlijk eerder dat het tussendoor eten/honger (na school), vaak uit verveling is. Dus daar een max aan leggen, vind ik -bij haar- ook logischer.
Ik zou stoppen met de vla, en 1 glas melk per dag geven. 's Middags fruit/rauwkost en een snoepje/koekje. Geen limonade. Hier krijgen ze bovenstaande en dat is echt niet zielig of een dieet, maar gewoon normaal. En inderdaad bewegen stimuleren, want ze beweegt nu erg weinig vind ik. Voor binnen is een wii misschien een idee?
@snoopy, maar dat vind ik ook weer anders dan ‘alleen een snoepje in het weekend’. Zielig heb ik niet gezegd. Het gaat mij om het vinden van een juiste tussenvorm voor míjn kind, dat erg op eten gefocussed is. Teveel schrappen is imo onverstandig. Wii hebben we, maar dat vind ik geen beweging! Ze is idd geen buitenspeel-kind, maar fietst wel 20-25km/week (zomer ~35) en sport 3u/wk +2x gym natuurlijk. Het is niet dat ze echt niets doet.
Zou je inderdaad afvragen wat je dan wilt. Je opent een topic met een aantal vragen, maar je vindt de meeste reacties overdreven. Dat is op zich prima, maar dan zou ik vooral doorgaan met wat jij denkt dat goed is, toch? En dat bedoel ik absoluut niet lullig oid, En Nathaly1972, bijna 30 kilo bij 142 cm is perfect, eerder richting onderkant dan te zwaar (met 28 kg heeft een kind van die lengte ondergewicht, pas bij 39 kg is er sprake van overgewicht, natuurlijk is het eea afhankelijk van de bouw, maar om met (bijna) 30 kg dingen aan te gaan passen omdat hij iets steviger wordt vind ik wel een beetje overdreven, misschien komt hij nu juist eindelijk op een gezond gewicht?). Mijn oudste is overigens exact evenlang en weegt tussen de 33 en 34 kg, ze is absoluut niet dik.
Klopt, alleen een snoepje in het weekend vind ik zelf ook geen optie, maar dat is persoonlijk ook. Maar wat ik aangaf scheelt al een hoop en is wel realistisch in jullie geval toch? Wat betreft de wii, het ligt eraan welk spel je doet natuurlijk. Wij hebben just dance en dat is echt wel beweging! Qua beweging lijkt het veel maar in het geval van je dochter toch te weinig denk ik, zeker als ze van zichzelf niet zo beweeglijk is. Hier merk ik inmiddels bij de oudste dat ze in de zomervakantie wat dikker wordt, omdat ze dan veel minder beweegt. In normale weken fietst ze zo'n 20 km, sport 6 uur en turnt thuis ook nog een paar uur. Waarom is elke dag samen een half uurtje wandelen na het eten geen optie? Ik vind trouwens dat je op deze leeftijd best kan aangeven dat bewegen en gezond eten belangrijk is voor je lichaam, ook om niet te dik te worden.
Eerst dus eens alles medisch uitsluiten en dan zou ik haar zelf eens vragen wat ze wil. Wil ze zelf naar een diëtiste om samen een gezond voedingspatroon te leren. Ik lees overigens geen hele rare dingen hoor. Onze kids drinken ook echt niet de hele water en krijgen elke dag een snoepje of koek en vaak zelfs 2 x per dag en vla of yoghurt vind ik ook geen probleem of een uitbundig iets om te eten.