Overgewicht..

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door nerdygirl123, 24 mrt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nerdygirl123

nerdygirl123 Actief lid

20 jun 2014
    295
    60
    28
    Voedingscentrum, advies voor 9-13 jaar (óók bij (licht) overgewicht):

4-6 sneeen brood
    3x 150ml Zuivel per dag

Buiten schijf van 5:
    3-5 kleine extras per dag (bv zoet brood beleg, koekje, stukje chocola, waterijsje)
    3 grote extras per week (stukje taart, chips, frisdrank, diepvriespizza)

Verder min 1uur matige tot intensieve lichaamsbeweging per dag. Dit haalt ze wel.

Oceanna vindt dit leuk.
  2. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.183
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Haar schema vind ik niet buitensporig maar je zou de limonade weg kunnen laten, evt gewoon water en anders een variant met minder suikers en evt gezoet met stevia. 3 boterhammen vind ik best aan de flinke kant voor tussen de middag. Doe er anders twee en schil een appeltje voor haar. Ik vind 3 melkproducten op een dag best aan de ruime kant, zou ik terugbrengen naar 2 momenten en kies voor de magere varianten mbt de vla.
    Mijn oudste dochter is 12 jaar en heeft ook een flink postuur maar zij wordt nu juist slanker naarmate ze ouder wordt, wel bredere heupen maar ze menstrueert en krijgt vrouwelijke vormen.
    Hier wordt veel gesport en alles wordt gelopen en gefietst.
    Ik zou er wel op letten want ik zie het vaak gebeuren dat kinderen voorheen slank waren en ineens van die dikkertjes worden met zo’n dikke buik. Mijn dochter heeft flinke benen maar haar buik is helemaal plat. Bij haar is het echt haar postuur maar het blijft opletten.

3. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.133
    8.867
    113
    Dergelijke schema’s zijn natuurlijk gemiddelden, kan best dat het voor een individueel kind net anders uitpakt.

En wat wil je dan? Als je vindt dat alles in haar voedings- en beweegpatroon goed is zoals het is, dan moet je vooral niets veranderen. Ik snap het doel van je topic dan alleen niet zo goed?

DastyQueen, suus1983, Syane en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  4. nerdygirl123

nerdygirl123 Actief lid

20 jun 2014
    295
    60
    28
    #64 nerdygirl123, 25 mrt 2018
    Laatst bewerkt: 25 mrt 2018
    @NiekeKris,
    Dan heb je niet goed gelezen!

Ik heb al 3x aangegeven dat ik ga minderen met snoep, 1x melk minder, kwark/yoghurt door vla en strenger met extra brood na school!
    Lijkt me (voorlopig) meer dan zat! Dit gaat niet makkelijk zijn.
    Ik vind dat ze veel eet. En ze is niet super beweeglijk (maar ook niet inactief)

Helaas wordt dit als onvoldoende beschouwd. Ik mag volgens sommigen geen vla/toetje geven of liever alleen een snoepje in t weekend.

Mijn punt is dat ik díe kritiek best wel.. raar vind.. Zo rigoreus (voor mijn dochter) dat het juist overgewicht in de hand kan werken.

Limonade; ik heb cool bear, dit is met (alleen) stevia.

Verder wordt me verweten dat ik geen grenzen stel. Je moest eens weten!

5. nerdygirl123

nerdygirl123 Actief lid

20 jun 2014
    295
    60
    28
    @snoopy, dat laatste dat weet ze ook ;)
    En ook dat een beetje snoepen zeker wel mag!

Meer buiten bewegen doen we zeker in de lente-nazomer. Fietsen, skaten, trampoline etc. Winter tja.. te donker (woon afgelegen), te koud en overdag te weinig tijd. Maar ook dan wel fietsen, soms wandelen, is niet zo ons ding.

Justdance.. ah die! Dat zou mss wel wat zijn! Ze houdt niet van dansen, maar heb haar daar idd wel eens over gehoord.

6. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.133
    8.867
    113
    Dat lijkt me inderdaad prima. :) Mocht het na een tijd (meerdere weken, maanden) geen effect hebben, dan kun je altijd weer verder kijken, toch? :)

En in de winter misschien een keer naar de binnenspeeltuin, het zwembad, een trampolinehal, ... Ook binnen is genoeg te doen. :) En ook met bv. een dagje dierentuin of zelfs shoppen beweeg je ongemerkt aardig veel. ;)

DastyQueen vindt dit leuk.
  7. nerdygirl123

nerdygirl123 Actief lid

20 jun 2014
    295
    60
    28
    Dat doen we uiteraard ook. Wintersport geweest en ook schaatsen is ze gek op.
    Gisteren naar stad gefietst, vanmorgen toernooi gehad en zo zwemmen

8. tuc

tuc Niet meer actief

Je voelt je aangevallen door alles wat gezegd wordt. Ik snap echt niet dat je denkt dat kwark door de vla een oplossing is en waarom gewone yoghurt geen optie is. Dat is imo verwend gedrag. Er is helemaal niks zieligs aan om vla te schrappen, je stelt zelf melk, een snoepje en een bak vla daar zit het hem allemaal niet in. Nou daar zit het hem dus wel in. Als je de ingrediënten van vla goed bekijkt staat een schaaltje gelijk aan meerdere snoepjes qua suikers.
    Dus dat totaal schrappen is de 1e verdienste. En nee je werkt geen overgewicht in de hand door vla te schrappen. Hier rigoureus gestopt met toetjes toen de jongste kma bleek te hebben. Hij krijgt soms appelmoes (gepureerde appels zonder toevoeging) als toetje en de oudste soms pure volle griekse yoghurt. Is gewoon een kwestie van wennen.

Deliana, Caithy, Riverdale87 en 2 anderen vinden dit leuk.
  9. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    Idd. Als je denkt dat je dochter overgewicht heeft ga je eerst naar iemand die er verstand van heeft ipv zelf lopen klooien waarbij je het risico loopt dat ze een eetstoornis oploopt. En heel veel kindjes groeien op die leeftijd eerst in de breedte voor ze de hoogte in gaan.

Sandy01 vindt dit leuk.
  10. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    Mijn jongste vind het niet eens lekker als het gezoet is, en eigenlijk is het ook niet eens zuur.

tuc en suus1983 vinden dit leuk.
  11. pnirmal

pnirmal Lid

2 mrt 2018
    26
    51
    13
    Vrouw
    Zou het zo laten. Ze gaat nu groeien. Vla kan er af melk kan je magere melk van maken.

Om het af te wennen vla met kwark/yoghurt

Trouwens rijsten wafels kdv ze zijn helemaal niet zo gezond als we dachten in rijst zit heel veel koolhydraad en dat zet je weer om in juist suiker.

Maak er niet een te groot probleem van de groei komt er aan en wat spek op de boven benen behoord bij vrouwen voeding voor als je zwanger bent bv geeft opslag voor slechtere tijden.

Even beetje gekkigheid. Opletten prima maar laat haar vooral goed en gezellig leren eten. Eetproblemen ontstaan door verschillende dingen ook het verplicht altijd maar afgepast eten.

Oceanna vindt dit leuk.
  12. nerdygirl123

nerdygirl123 Actief lid

20 jun 2014
    295
    60
    28
    Ongelooflijk. De neerbuigendheid hier.
    Zet er maar een groot slot op.

Ik heb genoeg fatsoenlijke reacties gehad om verder te kunnen.

13. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.818
    113
    Denk dat het ook een beetje bij jou ligt. Je opent hier een topic, maar schiet iedereen af. Volgens mij wil je alleen maar horen dat je het goed doet en als er geen medische reden is waarom ze overgewicht heeft, dan gaat er dus iets niet goed.

En er zijn genoeg kinderen die wel de hele dag van alles kunnen eten en er zijn genoeg die dat niet kunnen en bij die 2e groep hoort jouw dochter dan waarschijnlijk.

amdaa, Caithy, tuc en 2 anderen vinden dit leuk.
  14. Lovely123

Lovely123 Fanatiek lid

28 nov 2013
    1.249
    228
    63
    Leiden
    Eens met bovenstaande..

Wij kregen vroeger altijd alleen maar snoep of zakje chips in het weekend.
    Ik heb echt geen eetstoornis ontwikkeld hoor.. wel een gezond eet patroon waar ik mijn hele leven profijt van heb.

Mijn kinderen krijgen altijd Griekse yoghurt na het eten, vla zit vol suiker en heeft totaal geen voedingswaarde voor een kind in de groei.
    Mijn kinderen zijn geen snoepers en vragen er ook niet om, is maar net wat je je kind aanwend.

Riverdale87 vindt dit leuk.
  15. nerdygirl123

nerdygirl123 Actief lid

20 jun 2014
    295
    60
    28
    Maar dát zeg ik ook niet. Dat andere kinderen makkelijk accepteren dat ze iets niet krijgen, geloof ik direct. En daar geen eetprobleem van krijgen, absoluut.

Je kunt niet alle kinderen over een kam scheren.. Ik heb t alleen over mijn kind, die ‘moeilijk’ is op dit gebied en imo wél vatbaar daarvoor.

Ik kreeg vroeger wel vla met yoghurt en een snoepje en ranja. En heb ook geen overgewicht of eetstoornis. Duh

Ik heb veel wel opgepikt, maar niet alles. En kennelijk mag dat dan niet. Dan neem ik niets aan en stel geen grenzen. Dat vind ik neerbuigend naar mij persoonlijk.

16. tuc

tuc Niet meer actief

Dat zegt niemand hoor, dat vul je zelf in.
    De 1 kan kilo's friet per week eten en komt niks aan, de ander komt al aan als die naar een paaseitje kijkt.
    Je kunt jezelf niet vergelijken met jouw dochter en jouw ervaringen ook niet projecteren op haar. Niet elk kind dat beperkt wordt in zoetigheid ontwikkeld direct een eetstoornis.
    Bij heel veel kinderen is voortleven een goed idee zodat ze dat overnemen.
    Je leest al verschillende reacties van eetgewoonten met beperkt limo en suiker waar helemaal geen sprake van dieet is maar gewoon een manier van leven. Die kinderen vinden dat ook helemaal niet beperkt, ze weten niet beter.

Syane, Riverdale87 en suus1983 vinden dit leuk.
  17. nerdygirl123

nerdygirl123 Actief lid

20 jun 2014
    295
    60
    28
    Ik vergelijk mijzelf ook niet met mijn dochter.. het was slechts een omgekeerde reactie op lovely.
    Maar goed, er wordt teveel verkeerd geïnterpreteerd beide kanten op geloof ik.

Ik heb mijn conclusies getrokken en dat is nu mijn vertrekpunt.
    Als je hier niet achter kunt staan, is dat ook prima.

18. nerdygirl123

nerdygirl123 Actief lid

20 jun 2014
    295
    60
    28
    Ik heb t met haar besproken. Gezegd dat ik uitgezocht heb wat normaal is om te eten op haar leeftijd, omdat ik het idee heb dat het wat veel is de laatste tijd.

Ze heeft (uit zich)zelf een schema gemaakt om komende week bij te houden obv het Voedingscentrum model (aantal kleine en grote extras).

Ze wil 2 boterhammen naar school i.p.v. 3/4, plus rauwkost. En thee i.p.v. melk.
    Vandaag heeft ze gekozen voor yoghurt met (halva)jam als toetje. Volgens mij net zoveel calorieën als yoghurt met wat vanillevla ;)
    Ben benieuwd. Ze vindt het leuk.. nu de praktijk.

Bedankt voor het meedenken!

Syane, bosi333 en Snoopy1979 vinden dit leuk.
  19. Riverdale87

Riverdale87 Fanatiek lid

15 okt 2017
    4.151
    4.681
    113
    Vrouw
    Het zelf doen lijkt me al heel goed :)

20. nerdygirl123

nerdygirl123 Actief lid

20 jun 2014
    295
    60
    28
    Ze vindt t heel belangrijk om dingen zelf te kunnen bepalen. Ik zet de lijnen, zij kleurt het in.

Even ter info. Sinds een klein jaar wonen mijn (nieuwe) vriend en stiefdochter bij ons (kennen elkaar al langer). Qua opvoeding hebben vriend en ik nog wat te overbruggen.
    Stiefdochter is een moeilijke eter en is/was (imo) heel erg veel snoep gewend en ook op een verkeerde manier. Chips of snoep als je goed gegeten hebt, limonade wanneer je wil, pasta op boterham, vlokken in de pap, chocolademelk bij de boterham, koek net voor het avondeten, pakje sap mee naar school of onderweg.. Zo ernstig is het gelukkig al lang niet meer, maar even kort gezegd waar we vandaan komen.
    Mijn dochter zag/ziet natuurlijk wel de verschillen, het is anders dan bij een vriendinnetje. En stiefdochter accepteert niet zomaar dat het anders moet. Vriend ziet de belangen wat minder dan ik.

Dit zal ook zijn weerslag (gehad) hebben op dochters eetpatroon en hoe ik erin ben komen te staan, ondanks dat ik er hard voor gewerkt heb om haar wel zoveel mogelijk 'normaal' te laten eten.
    Ik vond de focus die in dit topic gelegd werd, hierdoor best lastig en tegenstrijdig. Mss dat dat hiermee wat begrijpelijker is.

Syane en suus1983 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina