Hallo allemaal, Ik zit met een heel groot probleem. Ik ben werkzaam als vertegenwoordigster en sta voor 40 uur op papier en werk er wel 50. Nou had ik vorige week een griepje en ben maandag weer begonnen. Dinsdag kwam ik uit bed en heb de hele dag lopen janken. Dus ik had mijn werkgever opgebeld en gezegd dat ik het niet helemaal meer aankan en dat ik het een tijdje rustig aan wil gaan doen. Dat kan wel volgens hem maar dan moet ik ontslag nemen, want meneer wil mij niet in de ziektewet 'gooien'! Want hij is bang dat hij failliet gaat. Volgens het UWV is hij dus niet verzekerd. Zegt hij ook nog zo leuk tegen mij dat ik mijn 'probleem' bij hem neerleg...... Hij legt zijn probleem toch ook bij mij neer?? Kan mij het wat schelen dat hij failliet gaat!!! Hij wil gewoon hebben dat ik nu aan het werk ga en de gezondheid van mijn kind op het spel zet. Maar ik verdom het om ontslag te nemen, dan heb ik helemaal nergens geen recht op!!! En hij wil mij geen ontslag geven omdat de kantonrechter hem geen gelijk geeft omdat het geen werk weigering is. Nou dat lucht al een heel eind op!! Misschien zijn er nog meer meiden die met hetzelfde probleem zitten of hebben meegemaakt?! Laat het me dan maar even weten. Dikke kus Fennita
Klinkt lullig maar je moet jezelf gewoon ziek melden! Als hij zich niet verzekerd heeft is dat zijn probleem, niet het jouwe. Zeker geen ontslag nemen!!!!! En ik weet niet precies hoe de regels omtrent ziekte ivm zwangerschap zijn geregeld, maar volgens mij is elke werkgever hiervoor verzekerd. (Vanuit de overheid). Sterkte Daphne
Hier sluit ik me bij aan. Die handige meneer de werkgever probeert gewoon de zaken om te draaien omdat hij zijn handeltje niet goed voor elkaar heeft. Dat is toch echt zijn en niet jou probleem. Gewoon ziekmelden dus. Ik zou wel even ook langs je huisarts gaan, als je die aan je kant hebt sta je ook vaak weer wat sterker. Al is het maar voor je eigen gevoel. Veel sterkte want het is wel een ontzettend vervelende situatie!
ja meid, gewoon de ziektewet in gaan. Als je ontslag neemt heb je geen recht op een ww uitkering,als je ontslag krijgt wel. Sterkte ermee Groetjes Wendy
Hoi Hoi, Ik werk dus bij het UWV en dit is wat ik je kan vertellen.. Een werkgever moet elke werknemer in zijn/haar dienst melden bij het UWV. Over het loon dat de werkgever aan de werknemer betaalt, moeten premies afgedragen worden aan UWV. Een aantal premies zijn zogenaamde werkgeverspremies die de werkgever betaalt bovenop het (bruto)loon van de werknemer. Daarnaast zijn er werknemerspremies die de werkgever inhoudt op het loon van de werknemer en vervolgens afdraagt aan UWV. Zelfs als de werkgever verzuimt deze premies af te dragen, is de werknemer verzekerd. Om goed vast te kunnen stellen of de juiste premie wordt afgedragen, is de werkgever VERPLICHT een goede loonadministratie te voeren. Behalve verplichtingen ten aanzien van loon-en premiebetaling en "zich als goed werkgever te gedragen", zijn werkgevers ook verplicht hun werknemers goed te begeleiden als zij ziek worden. Dan is het ook nog eens zo dat zwangere vrouwen die ziek worden vóór of na het wettelijk zwangerschapsverlof aanspraak kunnen maken op een ziektewetuitkering, dit heet vangnetregeling, dan heb je recht op 100% van het laatstverdiende loon. Een werkgever heeft ook een loondoorbetalingsverplichting bij ziekte. Dus zoals je leest heeft je werkgever helemaal niets te willen Ik hoop dat ik het duidelijk heb omschreven en dat je er wat mee kunt. Mocht die eikel nou door blijven zeuren zou ik als ik jou was rechtsbijstand erbij halen (hoop dat je je daarvoor hebt verzekerd) en laat je het lekker aan hun over..Je werkgever zal vast wel anders piepen hoor
oh ja..en idd wat de rest zegt..vooral GEEN ontslag nemen, anders heb je inderdaad geen recht op een ww uitkering!
Wat een rotsituatie en nu net als je al niet lekker in je vel zit.. Maar zoals de rest al zegt..in geen geval ontslag nemen, daar kan je werkgever je NOOIT toe dwingen. Dus gewoon ziekmelden, heel jammer voor hem. Misschien voel je je lullig naar hem toe maar het is een zakelijke overeenkomst en die moet je ook zeker zo benaderen. Veel succes en laat even weten hoe het afgelopen is. lfs berber
Ziek melden. Je werkgever probeert van zijn probleem jouw probleem te maken. Geen ontslag nemen hoor! Nu jouw werkgever kennelijk geen premie afdraagt aan het UWV, hoe zit dat dan?Staat de afdracht wel op je loonstrook en steekt de werkgever de premie die hij zogenaamd afdraagt in zijn zak? Pim
wat een schoft! Kan nog leuk verhaal worden.. Ik zou hem ergens aangeven haha.. lekker narren! En zeker geen ontslag nemen!
dat kun je toch terug lezen op je loonstrookje of er idd geld wordt afgehouden... je brutoloon is toch niet je nettoloon....
jemig wat een ***, ik sluit me aan bij bovenstaande adviezen! mijn man heeft ooit eens in een gelijke situatie gezeten, ziek melden en ik zou zeker notities maken van zijn uitspraken en alvast het één en ander bij elkaar verzamelen, mocht je dit bij rechtshulp nodig hebben heb je dit alvast. hij trekt hier echt aan het kortste eind! laat je niet gebruiken en neem zeker nooit ontslag! heel veel sterkte
Hallo, Even een xtra tip GEEN ONTSLAG NEMEN. Ik werk zelf op de loonadministratie, en zo te lezen heb je een vast contract. Als die werkgever van jou zich niet verzekerd is dat zijn probleem en niet de jouwe. Als hij een goede loonadministrateur had, dan had hij kunnen weten dat alle ziekte voortvloeiende uit een zwangerschap uitgekeerd wordt door het UWV. Maar omdat hij jouw even lekker afzeikt zou ik dit zeker niet aan hem melden. Volg gewoon je eigen lichaamstaal, dan maar hard spelen tov hem. Je zou wel gek zijn om dit te doen. Even nog een tip, schrijf op wanneer hij jou belt of wanneer hij langs is geweest. Probeer alle gesprekken op te nemen, mocht het echt uit de hand lopen dan moet je echt een advocaat inschakelen, want sommigen kunnen heel ver gaan, is mijn ervaring(van wederzijdse kant). Jaslynn even nog een opmerking en ik hoop dat je dit niet verkeerd opvangt want ik wil niet lullig overkomen. Vanaf 1-1-2006 hebben we een nieuw loonstelsel. De werkgever draagt haar premies niet meer af aan het UWV maar aan de belastingdienst, tevens hoeven wij de meldingen ook niet meer aan te leveren aan het UWV, maar dit gaat allemaal via eerste dagsmelding bij de belastingdienst. Hier is een aparte afdeling polisadministratie die het UWV alle benodigde informatie verschaft. Maar dit heeft niets met dit alles te maken. Gewoon aan jezelf denken, en schijt aan de rest, je hebt alle recht om thuis te blijven. Groetjea Monique76
Hoi! Ook ik wil nog even zeggen: Wat een flapdr*l zeg!!! Zo kan ik het ook, een bedrijf voeren. Nee hoor meis, gewoon ziek melden, je kindje is nu veel belangrijker en als hij failliet gaat door jouw verzuim dan gaat ie zonder jouw verzuim ook wel failliet. Wat een grappenmaker zeg!! En neem geen ontslag!!! (voor het geval dat) En als je beter bent dan plak je er voor de zekerheid nog maar een weekje aan vast, puur om te narren!!!
Poot stijf houden meid! Laat die sukkel maar in zn sop gaar koken. Ziek is ziek! En je moet nu extra goed voor jezelf zorgen! Geen ontslag nemen hoor dan geef je hem alleen maar wat ie wil en dan heeft hij gewonnen. Erg laag van hem hoor! Succes ermee!
Hoi Hoi, komt helemaal niet lullig over hoor, je hebt ook helemaal gelijk wat betreft die premies, dat is inderdaad veranderd per 1-1-2006, komt omdat ik daar al behoorlijk lang werkt (veel te lang soms maar das een andere verhaal ) dat ik soms nog van de oude situatie uitga. Ik zelf zit dan ook niet op de ziektewet maar op de wao en wij gaan bij bepaalde berekeningen nog van die premies uit vandaar dat ik zelf weinig tot niets van die veranderingen merk.Hoe dan ook een werkgever hoort ze wel af te dragen, doet die dat niet is hij uiteindelijke degene die met de gebakken peren zit..en die schijnen niet zo lekker te zijn
Hallo allemaal, Heel erg bedankt voor jullie reactie's dat was en ben ik wel nodig. Maar ik neem sobieso geen ontslag ik zou mij daar een partijtje gek zijn, en dan zelf aan het kortste eind trekken. Ik heb net even alle bedragen die ik nog tegoed heb van hem opgezocht en onder elkaar gezet en die moet hij mij allemaal nog betalen. Morgen bel ik even met de HA en leg ik het hele verhaal uit. Zal mij benieuwen wie er aan het kortste eind trekt, ik in ieder geval niet!!!!! Dikke kus Fennita