Overheid schaft onderwijs af! - teken alsjeblieft!

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door dirksmama, 31 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kim11

Kim11 VIP lid

23 mrt 2011
    5.960
    178
    63
    Ook helemaal mee eens, tis natuurlijk ook een compleet ander verhaal je verder gewoon met NL te maken hebt.

Is inderdaad wat anders dan dat je echt naar het buitenland vertrekt.

2. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Vind ik ergens ook een onzinnige subsidie. Als je naar het buitenland verhuist, dan die je je ook in te zetten om de taal van het land te spreken, en je in te burgeren in het land. Dat hoeft geen honderden euro's te kosten hoor, gewoon meedoen met alledaagse dingen is voldoende.

3. Ikapika

Ikapika VIP lid

21 okt 2012
    5.073
    0
    0
    omgeving Haarlem
    Ik werk zelf in het onderwijs en ja ook hier valt nog wel in te bezuinigen en daar vind ik deze subsidie er één van. Net zoals de subsidie die wegvalt voor het gvo en hvo onderwijs. Ja, het is verschraling van het aanbod, maar het is een luxe. Je kunt ook zonder. Door alle bezuinigingen krijgen wij minder gymuren van een vakdocent. Dat vind ik persoonlijk een stuk erger. Ik zal zelf meer gymles moeten geven. Dat is niet erg, maar mijn inhoudelijke kennis is een stuk minder. Dus dat worden meer spellessen dan toestellessen. Dat is volgens mij niet de bedoeling. Maar ik zie mezelf niet met groep 8 salto's over een kast maken.
    Ik vind de titel van dit topic overigens nogal overdreven.

4. dobbel

dobbel Fanatiek lid

12 feb 2009
    3.868
    39
    48
    ergens in het heelal
    Als schipper ben je gewoon volgens mij nog NL, vaak haal je vrachten toch ook vanuit NL, je hebt een postadres in NL, (athans zo was het bij ons in de familie altijd, we hebben nog 1 schipper in de familie met postadres inNL, vaart ook op buitenland)

wel is 3 jaar voor een lespakket te jong, leerplicht is vanaf 5 jaar officieel, dus ik zou zelf zeggen pas vanaf 4 jaar is vroeg genoeg,
    maar je valt gewoon onder NL,ook al vaar je wel op buitenland, je doet hier belastingaangifte enz, dat is niet te vergelijken met bv wonen in indonesie om wat voor reden dan ook,

Ik vind schipper zijn zo wie zo daar niet mee te vergelijken omdat je gewoon geen vaste plek hebt, ene keer is het duitsland, dan weer een ander land, je kan er zoveel kanten mee op.

ben wel benieuwd wat je straks gaat doen, thuisschool geven, of naar een schippers internaat?

5. guppekop

guppekop VIP lid

28 aug 2009
    13.271
    1
    0
    varend op schip
    Kinderen van schippers moeten òòk naar school hoor, alleen "pas" met 6jaar, en anders verplicht zelf lesgeven, maar ze lekker tot hun 18de zonder scholing aan boord houden is echt niet aan de orde.

6. guppekop

guppekop VIP lid

28 aug 2009
    13.271
    1
    0
    varend op schip
    en vanaf 2(of 2,5?)jaar psz is niet te jong? Lespakket klinkt misschien euh streng/moeilijk? maar het is meer samen spelen adhv "opdrachten" ter vergroting van de woordenschat.

We hopen dat over 3 jaar onze financien het wel toelaten om er een huis bij te hebben zodat ik aan de wal kan. De oudste kan dan in groep 3 starten, de jongste groep 1.

Misschien niet echt te vergelijken nee, maar vroeg het me ineens af. Ik kan nl goed snappen dat als je weet dat je voor 1/2/3jaar naar Verweggistan gaat en daarna weer naar NL en je kinderen daar weer naar school moeten je graag heb dat ze in verweggistan NLse les kunnen hebben, voelt voor mij "hetzelfde" aangezien wij maar amper in NL zijn (dit jaar redden we de 25dagen nog niet). Vind het wel anders als je emigreert "voor altijd", dan zie ik het nut er niet van in.
    trouwens, kinderen leren hier aan boord ook duits (en een enkel woord slowaaks) omdat ze dat denk ik 40% van de tijd horen. (slowaaks personeel, communiceren wij in het duits mee)

@ikapika wat is gvo en hvo onderwijs?

7. Kim11

Kim11 VIP lid

23 mrt 2011
    5.960
    178
    63
    Als je in NL gewoon een postadres hebt, en belasting betaald, dan heb ik sowieso niets te zeuren. Bedoel, dan is het toch prima dat je kinderen ook een bepaalde vorm van scholing krijgen. Het is wat anders dan echt 'weg' zijn.

En dat de financien een reden zijn om niet in NL te blijven,... Tjah, sorry, maar waar een wil is, is een weg. Je kunt ook gaan werken, of desnoods maar klein gaan wonen. Er zijn ook een heleboel alleenstaande moeders met een laag inkomen, zij redden het ook, waarom zou jij dat niet kunnen? Het is wel degelijk een keuze die je maakt, en natuurlijk heeft het varen op een schip ook iets bijzonders, maar het is en blijft een keuze.

8. guppekop

guppekop VIP lid

28 aug 2009
    13.271
    1
    0
    varend op schip
    ja hebben postadres en betalen netjes (met een zuur gezicht :p ) de belasting ;)

kan wel merken dat jij onze situatie niet kent, hoeft ook niet, of jij moet denken van wel, dan pb je maar ;) Maar ik hoop dat het volgend jaar weer goed gaat en dat ik dan aan de wal kan tegen de tijd dat ze naar school moeten cq kunnen

9. dobbel

dobbel Fanatiek lid

12 feb 2009
    3.868
    39
    48
    ergens in het heelal
    Ik ken het schippersleven wel, onze familie stamt af van schippers, van zowel vader als moeders kant,

dit is toch naar mijn mening en inzicht iets heel anders als ook al is het voor maar 5 jaar, naar een ander land te gaan om te werken, velen doen dit omdat het gewoon goed verdiend, of het heeft andere voordelen, anders zou je wel in NL blijven.

Bij jullie is het varen gewoon jullie beroep, of je dat nou in NL doet of buitenland maakt even niet uit, de basis is NL,

Vanaf welke leeftijd leerplichtig wist ik niet exact voor schippers, maar 6 jaar dus, en ik vind inderdaad het pakket wat je hebt te jong, je zegt is de peuterspeelzaal niet te vroeg,
    1 van de belangrijkste dingen op de psz is het samen spelen, naar mijn mening. heel veel kinderen in NL kunnen er niet heen omdat het niet betaalbaar is, het kost dus maandelijks geld,
    vind dus dat jouw pakket ook best een eigen bijdrage mag kosten als je het op die manier gaat vergelijken ;)

verder heb je als schipper een aantal keuses,

1, je blijft samen meevaren en je geeft je kinderen thuisschool, moet je dan wel zelf geschikt voor zijn qua kunde en kennis vind ik.

2, Je gaat zelf aan de wal wonen en op die manier woon je dus veel gescheiden van je man, maar kan je kind gewoon naar school.

3. wat bij ons in de fam wel gebeurde was dat de kinderen door de weeks bij een tante verbleven, en vaak in de weekenden ook als het te ver van boord was, in de vakanties gingen ze gewoon meevaren.

4, en dan heb je nog het schippers internaat, zelde idee als hierboven met tante, alleen dan op een internaat, geen idee hoeveel gebruik er nu nog van gemaakt wordt, maar vroeger was het vrij normaal.

al met al is de keus die je maakt een eigen keus, maar nu al gesubisidueerde pakketen nee dat hoeft van mij dus niet.

peuterspeelzaal kost gemiddeld toch al gauw 50 euro, (lees nog veel hogere bedragen hier) dat maal 11,(vakantie maaand betaal je niet) dus toch 550 euro wat je zelf betaald.

10. Ikapika

Ikapika VIP lid

21 okt 2012
    5.073
    0
    0
    omgeving Haarlem
    GVO is goedsdienst onderwijs en HVO is humanistisch vormingsonderwijs. In groep 7 en 8 krijgen veel kinderen de keuze welk vak ze willen volgen. Dit wordt dan door een vakdocent gegeven. Het onderwijs in geestelijke stromingen is een verplicht onderdeel in de kerndoelen. We zullen dit dus anders in het lespakket moeten gaan vormgeven.

Ik vind het overigens een groot verschil of het gaat om schipperskinderen of om gezinnen die emigreren naar het buitenland. Schipperskinderen zijn Nederlandse staatsburgers en hebben dus recht op onderwijs. Mensen die tijdelijk in het buitenland gaan wonen voor hun werk, zullen hun kinderen daar op een (internationale) school doen. Ik vind het dan een taak van de ouders om daar te zorgen voor het onderhouden van de Nederlandse taal totdat ze terugkomen. Wij hebben ook vaak kinderen die voor een jaar naar het buitenland vertrekken en geen gebruik maken van deze subsidieregeling. Daarnaast hebben we ook kinderen op school die uit het buitenland komen en hier geen onderwijs volgen in eigen taal.

Men moet bezuinigen. Helaas ook op onderwijs. En dat kun je beter doen met 'de extra's of luxe' dan met de basiszaken. Er moet komend schooljaar weer een leerkracht weg, terwijl de groepen alleen nog maar boven de 30 uitkomen...

11. guppekop

guppekop VIP lid

28 aug 2009
    13.271
    1
    0
    varend op schip
    dobbel, ik had ook verwacht dat ik er voor meost betalen, maar moeten nu alleen betalen als ze naar een (gast)psz of school gaan. Probeer ik zo vaak mogelijk te doen, inderdaad om het sociale gebied. Maar heb er nooit bij mogen blijven dus weet niet hoe het er allemaal aan toe gaat.

en wij willen (zonder naar geld te kijken) dus keuze 1 en straks 2. Bij familie: niemand in de familie waar wij willen die ook willen en kunnen. Internaat zie ik zelf niet zo zitten, maar als het moet dan moet het. Jaren zelf lesgeven zie ik zelf niet zitten, groep 1 en 2 verwacht ik nog wel dat ik dat kan, groep 3 lijkt me al stuk lastiger. En voor het sociaal contact vind ik dat ook niet goed.

12. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    #132 Chebu, 2 jun 2013
    Laatst bewerkt: 2 jun 2013
    Wat een onzin Ikapika. Nederlanders in het buitenland zijn nog steeds Nederlandse staatsburgers. Het is niet zo dat je, eenmaal over de grens, een andere nationaliteit hebt en je paspoort weggooit . Je mag nog steeds stemmen. Stemrecht dan ook gelijk maar afpakken?
    Nederlandse kinderen in het buitenland zijn Nederlandse staatsburgers en hebben dus recht op Nederlands onderwijs. Daarom heeft het Ministerie van Onderwijs het NOB in 1980 opgericht.

13. cherie

cherie VIP lid

18 okt 2009
    5.757
    0
    36
    Nou ik snap best dat guppekop gesubsideerd lespakket krijgt.
    Hier in NL krijg een hele grote groep ook gesubsideerd VVV. vooral voor de taalontwikkeling (meestal dus allochtone ouders, maar ook anderen hier waarbij kinderen een achterstand oplopen) in het geval van guppekop waarbij de kinderen eigenlijk meertalig opgevoed worden omdat ze veel met buitenlandse talen te maken hebben zouden ze hier in NL in alle waarschijnlijkheid ook in aanmerking komen voor VVV. dus ik vind het niet gek.

voor de rest... tja.. ben ik neutraal... ik denk dat ik het per situatie verschillend vind.

14. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    #134 Umm85, 2 jun 2013
    Laatst bewerkt: 2 jun 2013
    Nou dat is bijna niet meer te verkrijgen hoor die subsidie, dat potje raakt ook leeg. (edit, het heet trouwens VVE)

15. Ikapika

Ikapika VIP lid

21 okt 2012
    5.073
    0
    0
    omgeving Haarlem
    Je begrijpt me verkeerd. Mensen die er voor bijv. een jaar uitstappen zijn idd ook Nederlandse staatsburgers, maar kunnen gewoon onderwijs volgen in het buitenland. Daar hoeft geen subsidie voor gegeven te worden. Er is immers onderwijs voorhanden. Voor een schipperskind dat voortdurend van plek wisselt is dit er niet en is er dus een keuze voor thuisonderwijs of een schippersinternaat. Iemand die emigreert met zijn gezin geeft in principe zijn nationaliteit op en zal dus het onderwijs in dat land volgen.
    Het volgen van Nederlands onderwijs is in mijn optiek een luxe. Ik ken het principe van de stichting NOB. Maar in een tijd van bezuinigingen kan men beter hierop bezuinigen dan bijv. de extra ondersteuning die nodig is voor zorgleerlingen.

16. cherie

cherie VIP lid

18 okt 2009
    5.757
    0
    36
    Ja die bedoel ik 😉 maar hier is de helft van de groep psz vve. En die hebben ook 2 dagdelen extra. En dat geld voor alle psz in deze stichting. Stuk of 8

17. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Maar dan kost het de overheid ook geld. Als een Nederlands kind na 5 jaar weer terugkomt en het heeft een achterstand zodat het geen aansluiting vindt, dan wordt er als nog ondersteuning voor betaald.

18. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Ik mag aannemen dat dat toch wel door de ouders zelf wordt betaald in de vorm van bijlessen e.d.?

19. adi

adi Niet meer actief

VVE in Nederland is bedoeld voor kinderen met een taalachterstand. Dat zijn hier vaak kinderen van buitenlandse ouders die Nederlands onvoldoende beheersen om het hun kind goed aan te leren.

Nederlanders in het buitenland krijgen ook het advies om niet zelf hun kind de locale taal aan te leren, omdat het niet hun moedertaal is. Dus het kost het het betreffende land ook geld om het Nederlandse kind dat taal aan te leren, want dan is er ook sprake van achterstand. Kind praat immers thuis Nederlands en op school de locale taal (dezelfde situatie wat je hier veel ziet, alleen omgekeerd dus).

Dan kunnen de Nederlandse ouders hun kind thuis toch Nederlands leren/ op peil houden? Waarom moet een EIGEN taal ook door iemand anders worden geleerd?

20. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ja hier is het potje op een gegeven moment op en voor speciale gevallen is er dus geen subsidie meer. Mijn zoontje zit op een zwarte psz, die allemaal onder de vve-regeling vallen, mijn zoontje praat het slechtste van de hele klas maar het cb kan geen machtiging meer afgeven en daarom betalen we helaas 120 euro pm voor de 4 dagdelen. Erg jammer.

Deel Deze Pagina