'overige' embryo's die niet ingevroren kunnen worden

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door rach84, 31 mrt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Wat gebeurd daarmee? laten jullie ze 'weggooien'?
    doneren van embryo's is in nederland niet toegestaan las ik net.
    je kan ook toestemmen dat de embryo's gebuikt worden voor wetenschappelijk onderzoek. wat hebben jullie gedaan?

2. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Lieve Rachel,

Zoals je weet is dit voor mijzelf ook een heel moeilijk punt. Embryo-adoptie is in Nederland niet verboden, maar is wel nog steeds omstreden. Vooral omdat er nogal wat ethische vragen stelt. Want ja... wat wordt een kindje verteld als het wat ouder is? Vertel je een kindje dat het geadopteerd is? Of niet? Daar worden wel heel wat discussies over gevoerd.

Zelf ben ik voorstander van embryo-adoptie. Het 'normale' adoptiecircuit is helemaal uit zijn voegen gebarst en het is bijna niet meer mogelijk om een kindje te adopteren (of je moet én super veel geld hebben én jaren de tijd hebben... echt jaaaaaaren).

Het idee dat er nog eskimootjes in een diepvries liggen: potentiële wondertjes voor mensen met een intense wens. En dat die dan weggegooid zouden worden. Ik vind het heel moeilijk. Daarom zou ik zelf wel kunnen instemmen met embryo-adoptie. Maar goed... het is natuurlijk niet alleen maar mooi en leuk. Natuurlijk zitten er ook wel morele moeilijkheden aan. Biologisch gezien blijft het natuurlijk wel je kind. Maar het idee dat een vrouw dat kindje 9 maanden mag dragen, maakt voor mij dat je er toch wel van mag spreken dat dit de echte mamma en pappa van jouw kindje zullen zijn.

Maar goed... dit is een moeilijke discussie en ook niet in een avond of topicpost te beantwoorden. Wellicht ben ik weer heel veel voor- en nadelen vergeten te noemen ;).

Wetenschappelijk onderzoek vind ik ook wel mooi... al zou ik dus meer een voorstander zijn van embryo-adoptie om de hierboven beschreven redenen.

Liefs,
    Josien

3. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    Ik geloof dat mijn schoonzusje er voor gekozen heeft om ze toch in te laten vriezen en als ze zwanger wordt en er zijn nog embryo's over dan wil ze die toch ook teruggeplaatst hebben te zijner tijd. Etisch vind ze het niet kunnen dat ze dan vernietigd worden omdat het toch een potentieel kindje is zeg maar.

Mag embryo-donatie in Nederland helemaal nog niet, of kan het wel op verzoek?

4. op wikipedia heb ik gelezen dat het niet mag. Maar ik heb zojuist een website gezien (www.embryoadoptie.nl) waar staat dat het dus wel kan.
    Hoe dan ook, een embryo kan pas afgestaan (of geadopteerd) worden als het ingevroren kan worden. Je kan deze embryo('s) dus later ook voor jezelf gebruiken.

Maar nu vraag ik me af wat er met de embryo's gebeurd die dus niet goed genoeg zijn om ingevroren te worden?

5. Caruli

Caruli VIP lid

15 nov 2007
    31.699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    bij ons in het zh worden ze vernietigd als ze niet goed gekeurd zijn om in te vriezen of een tp mee te doen..

6. Elvira

Elvira VIP lid

6 okt 2005
    7.494
    0
    36
    Als er bij ons geen cryo's overblijven, laat ik de embryo's over aan het wetenschappelijke onderzoek.

Als ze wel overblijven bewaren wij ze uiteraard voor eigen gebruik.

Groetjes,
    Elvira

7. Elmo

Elmo Niet meer actief

Wij hebben nu nog 3 embryo's in de vriezer.
    Stel:
    We gaan voor een brusje en de eerste is raak (laten ze dan 2 terugplaatsen) dan hebben we er 1 over. Ik denk niet dat we dan nog 1 willen (verwend he!).
    Dit embryo.... dat overblijft...wat gaan we daar dan mee doen?
    We weten het nog niet.
    Eerst wilde we het doneren! Maar nu er 1 kindje is ontstaan en we hem kunnen zien etc. kunnen we dat niet meer over ons hart verkrijgen. Het is een kindje van ons, een volle broer of zus van Ruben (hoe raar het ook klinkt). We willen niet dat we deze zeg maar "weggeven".
    We beslissen dus nog niks. Gewoon weggooien sowieso niet...het zal dan eerder de wetenschap worden.

Dat vond ik zo heerlijk van de ICSI in eigen cyclus. Dan hou je dus nooit wat over!

Het druist denk ik altijd tegen je gevoel in.

8. Elmo

Elmo Niet meer actief

Ow...die niet goed zijn om in te vriezen...solly.

Die worden volgens mij vernietigd!
    We hebben wel geloof ik ondertekend dat ze deze voor onderzoek mogen gebruiken.
    Met deze embryo's heb ik dus ook geen moeite.
    Medisch gemanipuleerd ontstaan, niet goed ontwikkeld en dus gewoon niet goed in mijn ogen.

Elmo

9. ik wil het liefste 3 of 4 kinderen.
    ik denk ook dat als er iets overblijft (een goede of slechte embryo) die niet meer word gebruikt, ik het aan wetenschappelijk onderzoek overlaat.

ik weet zeker als ik het zou doneren, ik me mijn hele leven zou afvragen: zou het een meisje of jongen zijn? zou het op mij lijken? zou het - ongeacht de andere ouders- toch veel van ons weghebben? zou ik hem/haar herkennen op straat? ik zou dat echt niet trekken.

en als ik dan een kindje zie dat op mij lijkt, met 'die leeftijd' zou ik helemaal van streek zijn.

10. Elmo

Elmo Niet meer actief

Precies Rachel, dat hebben wij dus ook!
    Het is wel een vol kindje van jou en je partner + een broer/zus van de kind(eren) die je op dat moment wel hebt.
    Brrrrrr..naar idee zeg!

Ik zeg trouwens altijd wel: ik wil niet meer dan 2 kinderen...maar hoe dat idee is ontstaan?
    Volgens mij NA de vruchtbaarheidsproblemen...stukje zelfbescherming denk ik.

11. ookal gaat het wat moeilijk, ik wil wel nog steeds een groot gezin. als het niet lukt, dan lukt het niet, maar het is wel een wens.
    Lijkt me heerlijk om die drukte in me huis te hebben.
    Me man heeft dan 6 ( + een vlinderkindje), dus 7 kinderen :confused:

12. Baby81

Baby81 Actief lid

7 mrt 2008
    249
    0
    0
    Moeilijk allemaal.
    Maar overige embryo's die niet ingevroren kunnen worden zijn toch eigenlijk geen goede embryo's.
    Deze zijn dan toch niet goed 'gelukt' zeg maar.

13. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Nou... dat is niet helemaal waar denk ik ;). In het ziekenhuis zeggen ze dat deze embryo's zich wat minder snel ontwikkelen, maar dat het niet een 'minder kwaliteit kind' zou zijn. Zou ook vreemd zijn, want anders zouden ze nooit B- of C-embryo's terugplaatsen. Maar goed, die B- en C-embryootjes delen dus niet zo snel en zullen dus ook het vriesproces niet overleven.

Groetjes,
    Josien

14. Elmo

Elmo Niet meer actief

Dus zijn ze in mijn ogen niet echt heel goed.
    Tuurlijk, bij een tp zou je er misschien zwanger van worden maar als je reeel aan een ivf poging begint is dat iets wat je weet.
    Het is onverandwoord en dat maakt het in mijn geval dan goed dragelijk.
    Ingevroren embryo's vind ik veel lastiger...die zijn "steengoed" zeg maar....

Deel Deze Pagina