Ik ben even op zoek naar informatie over het wonen in België. Mijn ouders wonen vlakbij de grens en ik vroeg me eigenlijk eens af hoe het zit als je daar zou gaan wonen. Hoe werkt het met de financiën (zorgverzekering, auto, andere kosten), kinderbijslag, kosten school, andere zorgkosten)? Iemand die eens wat info zou willen geven? Dankjewel!
Het ligt eraan waar je werkt. Het is heel erg gecompliceerd. Ik woon en werk helemaal in België en heb dus alle sociale lasten en rechten in België. Ik ken mensen die in NL werken, die betalen daar de sociale lasten. Er is volgens mij wel een regeling voor grenslanders maar die ken ik niet zo goed. Ik weet wel dat als je geen inkomen uit België hebt je ook niet in aanmerking komt voor kinderbijslag en andere zaken.
Hoi @snoes79 ervan uitgaande inderdaad dat we allebei in België wonen en ook werken. Dus wel Nederlanders, maar geen banden als zodanig meer met Nederland.
Wij wonen op de grens nog nét in Nederland. Maar werk in België. Dus niet helemaal je vraag, maar qua belasting en zorgtoeslag is dat heel gunstig haha. Oh sorry beschouw maar als niet verstuurd. Zie nu dat je met Nederland compleet wilt "breken". Haha.
Ik woon in België (al mijn hele leven): maar ik vind het een heel open vraag... Wat wil je precies weten?
School: grootste verschil: kleuterschool is vanaf 2,5 tot ongeveer 6 jaar (afhankelijk van wanneer je kindje start is dat dus 3 tot 4 schooljaren (peuterklas, 1ste tot 3de kleuterklas), daarna 6 jaar lager onderwijs (1ste tot 6de leerjaar) tot 12 jaar ongeveer, daarna secundair onderwijs (tot 18 jaar), onderwijs in Vlaanderen is gratis: maar voor bv uitstappen, zwemlessen, ... Is er een maximumfactuur 45 euro voor kleuters, 90 voor lagere school. Kinderbijslag krijgen wij maandelijks (was tot voor kort afhankelijk van hoeveelste kind in het gezin, kinderen geboren vanaf 2019 krijgt elk kind hetzelfde)
In Vlaanderen kies je een mutualiteit, zij betalen veel ziekenkosten terug bv je gaat naar de dokter, betaalt 26 euro maar je krijgt van de mutualiteit 22 euro terug... Er zijn zelfs huisdokters die enkel het 'remgeld' aanrekenen (die 4 euro die je niet terug krijgt), mutualiteiten vergelijk je best goed met elkaar: de ene betaalt bv per jaar 50 euro voor bril of lenzen, een andere 40 euro, de ene betaalt het remgeld (die 4 euro bv bij de dokter) terug voor kinderen tem 7, de andere niet... Zo zijn er tal van voordelen bij de ene en andere voordelen bij de andere... Ik denk dat er hier in Vlaanderen meer dingzn 'standaard' terugbetaald worden bv kinesitherapie of logopedie wordt meestal een groot stuk terugbetaald, mits op voorschrift van een dokter... Auto: je betaalt autoverzekering (dat is verplicht) en taks elk jaar (dit laatste is afhankelijk van je soort auto, aantal pk, hoe vervuilend, ...)
Als je volledig breekt met NL is dat simpel, dan heb je ook niets meer met NL te maken. Ik vind het sociale stelsel in België veel gunstiger als in NL. Zorgkosten zoals boven beschreven, kinderopvang veel goedkoper, kinderbijslag echt belachelijk hoog. Aan de andere kant, zijn de vaste lasten wel hoger als in NL. Klein voorbeeldje is televisie en internet enz. In NL is dat veel goedkoper. Hier betaal ik €135 per maand voor televisie( met sport) internet en 3 mobiele telefoons( twee voor kinderen). Ik heb het nog steeds af en toe lastig hier te wonen. Ik voel me toch niet altijd geaccepteerd en blijf altijd denollander. Maar ik heb het idee dat het echt plaats bepalend is. Wellicht dat ze in Limburg anders naar Nederlanders kijken als in west Vlaanderen. Ook mijn kinderen zijn hier geboren, maar blijven stoeien met vooroordelen. Maar over het algemeen is het erg prettig wonen!
Tv en inet hier is ook 70 a 80 pm plus 3 mobiele telefoons a 20 euro per maand abbo. Zit ik op 140 euro pm dus is niet echt veel goedkoper dan Belgie
Mijn Zus woont in Jurbise, daar is Frans de voertaal. Hun zijn compleet Belg geworden, eig nooit gevraagd waarom, maar vast omdat dat meer opbracht XD Ze komen over 2 jaar met piepende bandjes terug. Nog steeds zegt geen kip in hun flat meer dan goedemorgen. Na 4 jaar heeft ze de moed opgegeven en telt ze de nachtjes tot de volgende 2 jaar om zijn. Integreren is vaak erg moeilijk.
Vind je dat goedkoop? Een pakket van kpn incl tv en internet kost je zo 80 euro. Of je.moet genoeg hebben aan 10 zenders en 5 mb download snelheid :') Edit: net gekeken. Wij zouden bij kpn voor tv, inet en 1 mobiel 97.99 kwijt zijn per maand met dezelfde opties die we nu hebben bij ZIGGO, daar betalen we 62.95