Overkapping op ‘mijn’ grond

Discussie in 'De lounge' gestart door merah, 11 mrt 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.018
    5.227
    113
    Wat een gezeur zeg. Als je een goede relatie hebt met je buren dan kan je dit gewoon vragen. En als je een goede relatie wilt houden dan kan je beiden kijken wat de mogelijkheden zijn.

Maar goed niet iedereen staat op goede voet met zijn buren of hecht daar verder belang aan.

Kundera, hummeltje5, Sandy01 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  2. Achterkantvandemaan

31 dec 2020
    7.876
    8.040
    113
    Hier hebben de buren de zolder verhoogd en op onze binnenmuur gebouwd. Dat is allemaal nog door vorige bewoners gedaan. Houdt in dat als wij precies hetzelfde zouden willen, wij aan het kortste eind trekken omdat wij dan een heel stuk naar binnen moeten bouwen.
    Ik vind dat echt schandalig, los van of er misschien geen andere mogelijkheid is en dit altijd zo moet.
    Het is een beetje 'wie het eerst komt wie het eerst maalt' en dat vind ik niet fair. Iemand trekt aan het kortste eind.
    Huizen worden ooit weer verkocht. Wij hadden wel een plan om de zolder op.te hogen, maar zo'n concreet plan dat je dit al helemaal uitzoekt heb je vaak niet. Wij zijn met een architect en constructeur aan de slag gegaan nadat we het huis gekocht hadden. En dan stuit je op zoiets, dat is toch gewoon kut. De buren hebben een kei grote zolder hierdoor. Ze hebben het zelfs aan twee kanten gedaan namelijk, ook aan de andere kant. Dat zullen wij en de andere buren dus nooit hetzelfde kunnen krijgen.

Huismuisie vindt dit leuk.
  3. Butchke

Butchke Niet meer actief

Whut:eek::eek::eek::eek:
    Dan vraag ik me af of dat legaal gebeurd is…. Incl overleg met de buren destijds.

4. Achterkantvandemaan

31 dec 2020
    7.876
    8.040
    113
    Dat vragen wij ons ook af. Maar je kan de nieuwe bewoners ook nooit meer dwingen om het ongedaan te maken. En zij kunnen er ook niks aan doen natuurlijk. Het is gewoon zuur, maar dat moet je dan maar accepteren.
    Maar ik snap frustraties over zo'n onderwerp wel dus :D

Huismuisie en Lisa2 vinden dit leuk.
  5. Lisa2

Lisa2 Fanatiek lid

21 apr 2013
    3.539
    1.551
    113
    Mijn mening is als je een goede relatie met je buren wil en wil behouden, dan zorg je ervoor dat je buren geen last van je hebben. En je buren hebben minder last van je als je gewoon op je eigen grond blijft.

6. LizMe

LizMe Fanatiek lid

7 aug 2016
    3.864
    2.548
    113
    Ik vind deze reactie dus veel meer typisch zp, gelijk zo aanvallend.
    Het had niks te maken met je niet geloven of wat dan ook maar dat mensen zeiden aan de hand van de informatie die je gaf dat die grens wel eens anders kon lopen bij het kadaster bijvoorbeeld.

Als je nou had verteld ik ben al wezen kijken en nagekeken bij kadaster en die grens ligt daar en wat kan ik hier mee, dan had je ook andere reacties gehad.

Ik begreep in verdere reacties van anderen dat je veel op je bord krijgt dus ik wens je veel sterkte en hopelijk is dit een fijn huisje voor je.

hummeltje5, Dubbelgeluk en Mapje vinden dit leuk.
  7. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Jeetje wat ben ik blij dat ik sommige mensen niet als mijn buren heb :rolleyes:

hummeltje5, Clairemin, Krily en 5 anderen vinden dit leuk.
  8. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.664
    18.730
    113
    Vrouw
    Dit kan 2 kanten op natuurlijk.
    Ik ben ook blij dat ik sommige niet als buur heb. Degene die denkt dat ik gratis stukjes grond of huis uitdeel zou niet eens moeten beginnen aan een verhaal dat gebeurd namelijk NIET :D.

Huismuisie, wishfulthinking, Novi en 2 anderen vinden dit leuk.
  9. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.878
    6.405
    113
    Haha hier ook niet, inderdaad, maar dat is ook wel weer context; bij mijn schoonzus staat de uitbouw van de buren over de erfgrens, maar dat stuk hebben ze weer verrekend over het resterende deel van de tuin - het gaat daarbij om een tuin die sowieso al erg ruim is, dus de tuin bij de uitbouw voelt niet ineens veel smaller aan door die uitbouw. Ze verliezen er effectief dus niks mee, buren blij, zij blij, prima oplossing dus.

10. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.664
    18.730
    113
    Vrouw
    Ja ook dat zou ik dus niet willen. Het deel waar je mag bouwen of aanbouwen is het interessante deel van uw grond dus daar zou ik niets van weggeven :D

Novi vindt dit leuk.
  11. Ysabella

Ysabella VIP lid

27 jan 2017
    9.041
    16.545
    113
    In dit geval vind ik een aantal reacties veel te hard naar @merah toe. Natuurlijk kan niet iedereen van haar situatie weten, dat begrijp ik heel goed. Maar ze heeft het vreselijk zwaar. Laten we een beetje aardig blijven ik kan mij zo goed voorstellen dat het gedoe met een erfgrens nog meer stres geeft dan dat ze überhaupt al heeft.

12. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.696
    4.304
    113
    noord holland
    Dat misschien wel, maar iedereen kan toch ooit verhuizen? Dan zit de volgende dus met het probleem wanneer het kadaster niet op deze persoonlijke goedkeuring is aan gepast maar op een mondelinge goedkeuring. Heel handig is het dus niet om op de grond van een ander iets te bouwen zeg maar

Neuzeke vindt dit leuk.
  13. dreames

dreames VIP lid

9 dec 2007
    7.811
    4.050
    113
    Dat ligt toch compleet aan de inhoud van de afspraken.

Edit: daarom zeg ik misschien is er wel iets vastgelegd over wat er gebeurd als een van beide verhuisd. Eerst eens kijken of er wat vast ligt en zo ja, wat.

14. Elsa86

Elsa86 VIP lid

30 jun 2014
    6.569
    3.507
    113
    Zo is het bij ons ook gegaan, alleen dan nieuwbouw. Ons huis wordt 12 meter lang en dat van onze medebouwer zou 9,5 meter lang worden, uiteindelijk is ze naar 11,70 meter gegaan. Wij hebben met haar overlegd dat onze buitenmuur op haar grond komt te staan (ook vast laten leggen bij de notaris). Als ze niet akkoord was gegaan, dan hadden wij dat uiteraard aangepast.

Nu wonen we in een huis waar later een uitbouw is geplaatst. Deze buitenmuur is aan de buitenmuur van de buren gebouwd en daardoor is onze binnenmuur een stuk naar binnen geplaatst en loopt die muur dus niet door.

Sandy01 vindt dit leuk.
  15. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.878
    6.405
    113
    Snap ik ja, bij schoonzus is al maximaal aangebouwd - alleen aan de andere zijde van de tuin. Dus voor hun was dat geen argument meer. Maar mochten zij alles helemaal gaan verbouwen en toch daar uit willen bouwen, dan kan dat ook gewoon - dan zit de spouw exact op de erfgrens. Dus daar is ook juist rekening mee gehouden.
    Wijzelf hebben een smallere tuin - ik wil geen uitbouw (dan wordt de tuin echt te klein) en ook geen muur van de buren op mijn grobd, ik begrijp je dus helemaal :D

Neuzeke vindt dit leuk.
  16. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.696
    4.304
    113
    noord holland
    Dat sowieso, ze zal moeten uitzoeken hoe t precies zit door informatie in te winnen.

dreames vindt dit leuk.
  17. Novi

Novi Niet meer actief

Maar is het dan zo dat als zij dezelfde uitbouw willen jullie precies dezelfde ruimte overhouden doordat die muur zo geplaatst is? Dan klinkt het op zich nog wel redelijk. Al zou ik zelf altijd nee zeggen als iemand iets op mijn grond wil....

18. Novi

Novi Niet meer actief

Wij zijn nu geïnteresseerd in een huis waarbij de verkopers hun containers op het terrein van de buren hebben staan. De buurman schijnt dit prima te vinden. Toch zou ik ze er meteen weghalen als we er gaan wonen. Voelt voor mij niet oke om ruimte van een ander in te nemen. En ik zou mijn grond dus ook nooit uitdelen, nog geen milimeter :roflmao:

spruitje80 vindt dit leuk.
  19. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.858
    5.118
    113
    Home
    Als het op jou grond staat dan zal het waarschijnlijk wel moeten kunnen
    Maar hoe lang dat duurt en of het lukt geen idee

ik zou mezelf eerder afvragen of je die moeite er allemaal voor wilt doen want naast het geregel zouden je buren het vast ook niet leuk vinden om een gedeelte van hun verkapping te moeten veranderen omdat er nieuwe buren zijn
    En wie weet zat het er al voordat hun de woning gingen huren

hummeltje5 vindt dit leuk.
  20. frummelke86

frummelke86 Fanatiek lid

17 feb 2017
    2.040
    2.726
    113
    Vrouw
    Zo, dat is kort door de bocht. Wellicht waren het de vorige bewoners? Ni bestempel je de buren gelijk als aso

hummeltje5 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina