Je weet helemaal niet of ze op de grond van de buren hebben gebouwd. Misschien ligt de erfgrens tot aan waar zij de overkapping hebben gebouwd.
Als het echt jouw grond is, dan kun je in theorie naar de rechter stappen lijkt me. Althans zo werkt dat hier (niet NL) en het lijkt me logisch dat dit overal zo werktt, maar ik ben geen jurist. Onze buren hebben hun zwembad hek per ongeluk deels in onze tuin laten plaatsen. Toen er een keer een meting werd gedaan en de tuin met vlaggen werd afgezet kwamen wij (en zij) erachter. Ze hebben toen onmiddelijk aangeboden het te verplaatsen, maar wij vonden dat niet nodig. Volgens de "meter meneer" (geen flauw idee hoe je zo'n typ in NL noemt ) hadden wij het recht om te eisen dat het hek verplaatst zou worden op kosten van de buren.
Ik heb niet alles gelezen, dus misschien staat dit antwoord al ergens: staat er iets in de vragenlijst Deel B, pagina 1? of staat er iets benoemd in de akte van levering/bewijs van eigendom over erfdienstbaarheden? zo niet, dan sta je in de recht om er iets van te vinden. In principe zou de makelaar hier ook meer van moeten weten. succes!
Maar het is dan ook wel een beetje naief. Het risico is er altijd dat huis weer wordt verkocht aan iemand anders. En die heeft natuurlijk niks te maken met de afspraken die je met de oude bewoners had gemaakt. Dat is iets wat je natuurlijk mee moet nemen in je besluit zo je uitbouw te bouwen.
Ik zou eerst tot de bodem uitzoeken hoe het tot stand is gekomen (misschien is het wel vastgelegd, misschien is het niet de erfgrens, misschien misschien misschien dat weten wij allemaal niet tot ts het ons verteld) Als het wel zo is dan kan je ook gewoon in gesprek met je buren en samen tot een oplossing komen. Je kan wel gelijk met een gestrekt been erin gaan en roepen ik eis dat je het weg gaat halen maar ik weet niet of je er dan nog leuk gaat wonen. Ga langs, heb het erover en er is vaak meer mogelijk dan je denkt. heel plat gezegd: ja als het op je grond is en je wil het weg hebben dan kan je gewoon naar de rechter stappen om het af te dwingen. Dus dat is denk ik het antwoord op je vraag toch?
Hier kunje juridisch gezien niets mee op basis van de tekeningen die je via de makelaar krijgt. Daar staat niet voor niks op 'dat er geen aan ontleend kunnen worden'. de manier waarop je wel rechten kan krijgen is door informatie of een meting bij het kadaster te laten uitvoeren. Wanneer uit de meting blijkt dat het op/over jou (potentiele) stuk grond is dan is de termijn nog van toepassing waarin dit heeft plaats gevonden en evt gedoogd is en of de toenmalige bewoners (tenzij het huur was, dan is het de toenmalige verhuurder) toestemming hebben gegeven schriftelijk. Er zit wel een keerzijde aan, want mocht jij er moeilijk over gaan doen of het laten afbreken, kunnen zij ook moeilijk gaan doen wanneer jij bijvoorbeeld een uitbouw of overkapping wilt plaatsen tot op de erfgrens. Ik zou dus wel kijken of je duidelijkheid kunt krijgen over de erfgrens en bij op/over de erfgrens dit kenbaar maken. Maar voor je dingen gaat eisen eerst een overweging maken wat je in de toekomst wilt. Als de woning naast je huur is, is de kans groot dat ze een overkapping bij vertrek moeten afbreken of zo maken dat deze binnen de erfgrens valt. Dat laatste kun je met de bovenstaande gegevens wel vast laten leggen, waardoor je in ieder geval niet direct in onmin komt te leven met je buren. Het spreekwoord is niet voor niks 'beter een goede buur dan een verre vriend'
Ik zou dit probleem echt bij de makelaar leggen om in gang te zetten. Wellicht kan hij het gesprek aangaan met de potentiële buren om te zien of ze zonder teveel morren willen toegeven en de muur verplaatsen.
Toen wij ons huis kochten zei de makelaar al tijdens de bezichtiging dat de buren hun oprit over onze grond hadden lopen. Dit was al jaren zo en, ondanks dit kadastraal niet klopt, moest dit wel zo blijven. Toen er nieuwe buren kwamen en zij iets aan die oprit wilde veranderen hebben we wel aangegeven dat het in overleg moest. Dat deden ze ook netjes.
Het valt natuurlijk te proberen, maar als het al jaren zo staat denk ik niet dat ze het willen verplaatsen. Zeker niet zonder morren.
In dat geval zou ik het huis niet kopen als ik ts was. Je weet nu al dat het gezeur gaat opleveren. En volgensmij heeft ze al genoeg aan haar hoofd.
Ik denk dat makelaars in de huidige tijd de arrogantie te hebben voor makkelijke kopers te gaan die ook goed te vinden zijn en dossier dicht en courtage factureren maar