overkill aan cadeaus, nu al... hoe beperken?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Druif78, 20 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

@druif: ja wij doen ook geen kadootjes onder de boom met kerst.. maar gek genoeg eindigen we toch altijd met allerlei kadootjes...
    heel apart :)

@sidmick: wij vragen inderdaad ook vaak knutselspullen en puzzels... daar kun je bijna niet genoeg van hebben tenslotte.
    En knutselspullen kun je elke gelegenheid weer opnieuw kopen.
    (al moet ik zeggen.. vorig jaar doosje met 100 waskrijtjes gekregen.. nou daar kan ze nog wel 3 jaar mee kleuren)

2. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.816
    4.194
    113
    Wij kregen vorig jaar kerst in totaal 40potjes klei ;)

3. Vash

Vash Bekend lid

24 nov 2008
    889
    0
    0
    Amsterdam
    Irritant ja al die cadeau's. Ik kan me nog herinneren van pasen dat mijn dochtertje (2 jaar) een week lang elke dag een woedeuitbarsting gehad heeft omdat er geen paaseieren meer te zoeken waren. Ik ben benieuwd hoe dat zal gaan als de sint weer weg gaat.

De kids waren dit weekend bij opa en oma en er is een nieuwe fiets mee terug gekomen. Leuk, die had ik al gekocht voor vijf december en ik had het zelfs nog gezegd. Weinig tegen te beginnen helaas. Sinds oma marktplaats ontdekt heeft worden we overspoeld met cadeau's.

4. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.816
    4.194
    113
    Wij hebben ingesteld wat oma "zomaar" tussendoor koopt blijft bij oma thuis :p

5. Saskia78

Mja dat doen we met 1 oma wel.... want daar is ze ook regelmatig dus dat is dan altijd leuk.

maar de andere oma's kopen gewoon spulletjes voor "de kleinkinderen" en daar speelt ze dan mee als ze daar is.
    wat ze echt zelf krigjt gaat dan gewoon weer mee naar huis.

6. Saskia78

@sidmick: tijd voor een kleiparty met alle buurkindjes
    daarna allemaal je eigen maaksel mee naar huis :D

7. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Hier gelukkig hele begripvolle (schoon)ouders. Al mag het van mij nog wel wat minder hoor ;).

In jouw situatie zou ik volgend jaar hele duidelijke afspraken maken en goed uitleggen wat jouw motivatie is. Als je nu al een zak speelgoed hebt dan zou ik dat zelf langsbrengen bij de weggeefwinkel oid. Dat doe ik sowieso eens per jaar: alles waar niet mee wordt gespeeld of echt het label 'te' verdient (1 pannensetje is wel genoeg ed) gaat dan naar een 'goed doel'.

8. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Sidmick, 40 potjes klei dat is klei-hemel voor mijn dochter :D. En hier zeg ik ook als ze weer eens iets heeft gekregen bij mijn ouders: ooooo dat is leuk, dan kan je daar fijn bij oma mee spelen ;) ... Gelukkig snapt mijn moeder dat soort hints wel en heeft ze geen lange tenen :)

9. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.816
    4.194
    113
    Ik heb toch maar verzocht of sommige kerstmannen wellicht het bonnetje nog hadden en eea terug wilde brengen :D
    Precies, dat soort opmerkingen en acties zorgen ervoor dat mijn moeder iets indimpt met kopen (en spaaracties bij supers enzo) want alles wat ze aanschaft moet bij haar blijven in principe

10. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Wij hebben laatst een hele tas vol met autootjes terug gebracht "om bij oma mee te spelen" ;) het werd gewoon te gek... we hebben 1 volle kist in de woonkamer, 1 plastic krat op zn slaapkamer en 1 krat op zolder. De inhoud rouleert. Als de kist niet meer dicht kan doen we het overschot naar oma! En alle autootjes waar ook maar 1 wiel van af is beland in de prullenbak!
    Ben benieuwd hoeveel auto's er deze sinterklaas weer bij zullen komen... je zou toch zeggen: hij heeft al zoveel auto's, en "een auto is een auto". Mn zoontje denkt daar wel anders over, helaas... en mn schoonouders nemen daarom ook altijd wel wat mee, van rommelmarkten ( 10 autootjes voor een euro) zucht...

OMG... 40 potjes klei... hihi, ik vond 6 knutsel/doe boeken al veel... vond de tip van saskia wel heel goed: je knutselwerkje mee naar huis nemen ;)

11. bengeltje86

bengeltje86 VIP lid

6 jan 2007
    8.553
    0
    36
    renkum
    herkenbaar
    mijn zoontje is dan 17 dec jarig
    maar ook hier staan al even denken 14 cadeaus te wachten op pakjes avond omdat opa en oma en opa(ouders gescheiden) cadeaus hebben gekocht en ik .
    dan zijn verjaardag 17 dec staan van onze kant 2 cadeaus te wachten
    en dan nog kerst bij opa en oma krijg die van mij 2 cadeaus dus ja snap je wel:(

hier stonden vanaf zijn 1ste verjaardag 3 grote speelsets 1 jaar later nog in de kast omdat die met sint en kerst veel gehad heeft dus daar speelt die nu nog mee was van 1,5 jaar tot 4 jaar

12. Anias

Anias Bekend lid

25 mei 2011
    855
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik herken het wel.
    Mijn zoontje is aan beide kanten (nog) het enige kleinkind ;).

Mijn zoontje is bijna vier en hebben we leuke afspraken gemaakt. Althans ik ben er blij mee. Wat de oma's 'zomaar' kopen blijft bij de oma's. Ik merk dat ze nu ook meer letten op irritante geluidjes e.d.

Voor de Sint en zijn Verjaardag ga ik altijd winkelen met mijn moeder en een dag later met mijn schoonmoeder. Het is een beetje een opgave. Maar het zorgt er voor dat ik het een beetje kan sturen, in de hand kan houden, en er voor kan zorgen dat hij het speelgoed krijgt wat ik goed bij hem vindt passen / aansluit bij zijn ontwikkeling. En eigenlijk... heb ik zo ook een paar leuke dagen met mijn moeder en schoonmoeder (tot mijn verbazing).
    En er is meer begrip. Ik kan beter uitleggen waarom sommige aankopen (zoals een drumstel) gewoon niet zo handig zijn ;)

13. Saskia78

@anais: ik had gehoopt dat het minder werd nu er 4 kleinkinderen zijn aan 1 kant... maar eh.. tja.. nu hebben ze in het dorp ook een action.
    dus enkel de gemiddelde prijs is omlaag gegaan :)

14. Anna27

Anna27 Fanatiek lid

7 feb 2011
    2.484
    0
    0
    Hier ook een schoonfamilie die door het jaar heen continu cadeaus voor mijn zoontje koopt... Gemiddeld krijgt hij om de week wel iets, en het wordt hem in zijn handen geduwd, voordat wij het in de gaten hebben. Ik ben begonnen om er subtiel iets van te zeggen, maar inmiddels is dat niet meer zo subtiel, en nóg lijkt het kwartje niet te vallen...
    Ik heb net twee volle vuilniszakken met kleding naar de kledingcontainer gebracht, waarvan sommige dingen nooit gedragen waren. Ik denk dat ik nog geen 10% van de kleding van mijn zoontje zelf gekocht heb... Maar het meest stoort me inderdaad dat speelgoed. De kast puilt uit, en nu komt er ook nog een meisje bij, dus dat zal wel weer een excuus zijn voor nog hééééél veel meer speelgoed....
    We hebben iig al afgesproken dat het grootste deel naar zolder gaat...

15. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Kleding wordt hier ook het hele jaar door gegeven. Soms ben ik dr blij mee, maar voor mn meisje kijken mn s.ouders onze smaak niet geheel te begrijpen... en dan druk ik het nog subtiel uit ;) Ik zeg: lang leve marktplaats! Hou je er nog een leuk centje aan over!
    ook heeft mn meisje van net 3 maandne oud al een paar poppen, poppenwiegje, keukentje... haha, speelgoed waar ze het eerste jaar waarschijnlijk nog niet veel meer zal spelen! En mn zoontje heeft al vanaf dat hij een half jaar oud is een moutainbike staan bij opa en oma :$:$:$
    Ik vind het overbodig en daarbij vind ik het ook leuk om haar eerste pop te kopen of zijn eerste fietsje :x...
    Snappen ze niet...
    Doen jullie speelgoed weleens naar een rommelmarkt of kringloop winkel??

16. Saskia78

mja kleding geef ik bij voorkeur weg

maar nog geen idee wat te doen met overtollig speelgoed.
    little people en playmobil gaat in ieder geval niet weg
    maar ik heb verder al een stapels puzzels op het kdv gebracht laatst.. dr loopfietsje is daar ook geeindigd.
    die had ik wel op marktplaats gezet maar niemand gaf er meer dan 10e voor (houten fietsje van 70e, nauwelijks gebruikt).
    Nou dan geef ik het liever gratis weg aan iemand (of iets dus) waar ik weet dat ze er heel blij mee zijn en er bovendien zuinig op zijn. Nu zijn heel veel kindjes er blij mee ipv 1tje.

en laatst toen iemand een zak (of 3) kleding kwam halen en dr dochtertje mee had genomen heb ik dochterlief naar boven gestuurd om wat speelgoed uit te zoeken om weg te geven.
    Dat bleek ze hartstikke leuk te vinden dus misschien dat we dat vaker moeten doen :)

ik vind het zonde om weg te gooien.. maarja.. alles bewaren is ook geen optie :)
    dus wat stuk is gaat echt weg.. wat niet stuk is zoek ik bij voorkeur een toekomstige eigenaar voor
    wat dus als gevolg heeft dat er volgens mij nog meer dan genoeg babyspeelgoed in de schuur ligt :)

17. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    #37 Druif78, 22 nov 2011
    Laatst bewerkt: 22 nov 2011
    Ik vind het ook zonde om weg te gooien, maar heb inmiddels ook heel veel speelgoed waar ik nog wel 100 verjaardagen mee kan vullen. Misschien toch ook wat speelgoed op marktplaats zetten en wil me nog eens verdiepen in de kringloop winkels hier in de buurt.

18. Saskia78

hmm mja.. maar bewaren tot de eeuwigheid is ook weer zoiets he ;)

19. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.263
    4.497
    113
    Kleding van zowel mijn zoon als mijn dochter gaan naar mijn oudste nicht (die heeft toevallig ook een zoon en dochter die net iets jonger zijn dan die van mij) Aangezien mijn schoonouders nogal dol zijn op merkkleding is zij ook heel blij met "mijn" kleding.

Speelgoed zoek ik uit, dingen waar ze zo af en toe nog mee spelen gaat naar mijn ouders, kunnen ze er daar nog mee spelen.
    Daar waar ze helemaal niet meer mee spelen gaat naar de jachthaven zodat er daar kinderen mee kunnen spelen (vooral in de zomertijd).

20. Anias

Anias Bekend lid

25 mei 2011
    855
    0
    0
    Zuid-Holland

Deel Deze Pagina