Meiden ben erg benieuwd hoe jullie het aanpakken als jullie kinderen voor het eerst bij iemand gaat spelen van school waar je de thuis situatie niet goed kent. Wij roken niet, hebben geen grote honden en laten onze kinderen (nog) niet zonder toezicht buiten spelen enz. Ik weet dat elk huishouden anders is en dat respecteer ik ook en kan ook echt mijn dochter wel voor een deel loslaten maar vind het toch wel eng om haar zomaar mee te laten gaan met "vreemden" Probeer zoveel mogelijk de eerste keer een kindje eerst bij ons te laten spelen zodat je bij ophalen ook al de ouder(s) een beetje leert kennen. Maar om nou elke x bij de eerste speelafspraak mee te gaan en een bakkie te doen lijkt me ook niet goed. En niet elke ouder zal dat waarderen. Alvast bedankt voor jullie reacties!
Het is wel even een raar idee, maar gelukkig was zijn eerste afspraakje bij een vriendje van het kdv. Die ouders ken je dan al wel een tijdje. Inmiddels zitten we vol in de afspraakjes en bij nieuwe kinderen vraag ik wel even aan de vader/moeder of ik ergens rekening mee moet houden. Ik nodig ze wel uit voor een kopje koffie, maar dat komt ook niet altijd uit met andere kinderen en zo. Dus dan is het even een praatje aan de deur en ook weer bij het afhalen. Zelf probeer ik het bij het wegbrengen ook zo kort mogelijk te houden. Ik heb dan ook de jongste bij me, dus mee naar binnen wordt dan ook weer zo'n verhaal. Verder zorgen dat je de juiste telefoonnummers uitgewisseld hebt en laten bellen als het niet goed gaat. Het is hier een keer nodig geweest, omdat het daar te druk was en hij al een drukke dag achter de rug had.
Ik kom uit een dorp dus de meeste ouders ken je wel, of via verhalen Ga niet perse mee om een bakkie te doen, maar ik ben misschien ook wel erg makkelijk in dit soort dingen hoor!
Fleur zit net op school en heeft nu bij 3 kindjes gespeeld, maar heb eigenlijk nooit iets met de ouders afgesproken. Wel telefoonnummers en adres uitgewisseld maar dat is het.
Ik bespreek wel dat ik haar niet alleen buiten wil hebben spelen. Verder moet ze zich aanpassen aan de regels van die mensen. Trouwens, ik heb hier vaak genoeg mensen gehad die gewoon even een kopje koffie bleven drinken. Ik vind dat geen probleem
ik bekijk zelf even of ik het nodig vind dat ik de eerste keer meega, is eigenlijk nog nooit gebeurd, maar 1 moeder vroeg gewoon of ik meeging een bakkie doen. Ik laat de regels ed aan die ouders over, maar 1 ding geef ik wel mee: dat ze van mij niet zonder toezicht buiten mag spelen. Dat geef ik aan de papa of mama door. En tot nu toe reageerden ze allemaal: oooo nee dat mag die van ons ook niet, goed dat je het zegt
Alle eerste keren zijn wij er een half uurtje bij gebleven, gewoon om te zien hoe onze zoon reageert op een andere thuis situatie, Andere ouders deden dit ook bij ons, Nu spelen ze vaak op woensdag of vrijdag middag met elkaar en die dagen hebben ze in de middag vrij, ze hebben nu allemaal zo vaak samen gespeeld dat de kinderen zich bij ons kind aan huis voelen en onze zoon daar ook, vaak is het op die dagen ook zo dat wij het andere kind bijv meteen mee naar huis nemen en bij ons eet tussen de middag zodat de andere ouder er niet voor naar school hoeft te komen om vervolgens na de boterham hem hier te brengen,
Bedankt meiden voor de reacties! Heb ik een beetje een idee hoe jullie het doen. Goed idee om een half uurtje te blijven en dan de situatie in te schatten, hoe mijn dochter het vind. En om erbij te zeggen dat ze niet gewend is om alleen buiten te spelen.
Hier is het gelukkig redelijk gebruikelijk dat de ouders even mee naar binnen gaan en/of koffie blijven drinken. Ik heb gelukkig een goede klik met moeders waar ze veel mee spelen, en inmiddels zet ik de kinderen gewoon af bij deze vriendjes.
Ik laat het een beetje los, alleen de eerste keer wat gaan drinken bij een vriendje, omdat mijn zoontje het wat eng vond, maar sindsdien niet meer. Scheelt voor mijn zoontje, dat hij nu in de combiklas zit waar mijn dochter vorig jaar in zat en hij dus ook vaak speelt bij kinderen waar zij ook al had gespeeld. Bij een enkeling zorgde ik wel dat ze vaker bij ons speelden dan daar, want daar stond het bijv. blauw van de sigarettenrook, vond ik niet zo lekker. Ligt denk ik ook een beetje aan het kind, maar over het algemeen gaat het allemaal prima en letten ouders wel goed op.
Wij hebben trouwens wel geoefend met alleen buiten spelen. Leek me een handige vaardigheid voor als ze bij anderen zou gaan spelen. Dingen als niet op straat spelen en in zicht blijven. En luisteren als mama niet met d'r neus er bovenop zit. Voor het geval ze toch buiten zou mogen spelen bij iemand ondanks dat wij dat liever niet hebben. Achteraf dachten veel ouders er net zo over als wij. Maar zeker niet alle ouders houden hun kleuters binnen als er geen toezicht is. Wel alle ouders vonden het prima als ik zei dat ik het liever niet had.
Mijn dochter laat ik ook niet overal spelen. Buiten dat om werk ik de helft van de week en vind ik het ook wel gezellig als ze eens bij mij is tussen de middag of na school. Het is dus niet op wekelijkse basis dat ze ergens gaat spelen. Maar als ze ergens heen gaat, ga ik daar echt geen bak koffie drinken hoor (behalve als ze bij mijn vriendin gaat spelen, maar dat is een ander verhaal). Heb ik helemaal geen behoefte aan trouwens. Ze speelt wel al alleen buiten (sinds het voorjaar) maar weet dat ze de straat niet uit mag.
hier word en afgesproken en dan dan na school gaan ze of met mij mee of met de moeder/vader van het kindje. ik ken de ouders verder niet goed maar ik neem aan dat ze het beste voor hebben met mijn kinderen.
ik wissel telefoonnummers uit en verder niks... mijn dochter is 1x bij een vreselijke asofamilie geweest. ik wist dat maar kon het op dat moment even niet tegenhouden. heb haar laten gaan uiteraard niet met lekker gevoel. die moeder is verder wel heel aardig maar heeft een bepaald verleden. toen ik ze ging halen schrok ik me kapot van de teringbende daar maar mijn dochter had het leuk gehad en die moeder is op haar manier aardig voor mijn dochter dus ik heb ze gewoon thuis in bad gestopt en verder niet meer over na gedacht
Julia heeft tot nu toe "maar" 1 keer bij een vriendje gespeeld. Ik liep even mee naar binnen, een kort praatje gehouden en ging weer. Dacht eerlijk gezegd niet eens na over buiten spelen of niet?!?