Wanneer aanmelden voor peuterspeelzaal en basisschool??

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door lolliebol, 22 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lolliebol

lolliebol Bekend lid

15 nov 2012
    647
    0
    0
    Hoi allemaal,

Namens mijn man en mij de volgende vraag:
    Wanneer moet je je kind inschrijven op de peuterspeelzaal en de basisschool??

Onze kleine is pas 4,5 maand maar we horen dat je tegenwoordig je kind vroeg in moet schrijven dus vandaar dat ik het hier vraag.

Groetjes

2. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Hier in het dorp kun je vanaf 1½ jaar aanmelden bij de peuterspeelzaal. Vanaf 2 jaar kunnen ze dan heen.

Onze dochter heb ik bij de plaatselijke openbare basisschool ingeschreven, hier is geen wachtlijst. Maar wij wonen dan ook in een zgn. krimpregio;):).

3. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    De peuterspeelzaal weet ik niet. Maar volgens mij is het beiden enorm afhankelijk van waar je woont. In sommige woonplaatsen moet je je kind al bij geboorte onderhand inschrijven op de basisschool. In andere gemeente eigenlijk ook ;) - maar mág het pas vanaf 2 of 3 .
    En bij ons valt het qua drukte enorm mee en moet ik de jongste écht gaan inschrijven nu - simpelweg uit fatsoen ;) . Ze weten wel dat ze op school komt, maar administratief is het nog niet geregeld, dus dat moet ik echt gaan doen. Maar hier is sowieso wel plek.

Volgens mij krijg je in het jaar dat je kindje 3 wordt een brief hierover van het rijk overigens...
    Wij hadden die brief dus al in februari 2013 ;) toen was ze net 2 jaar en 3 maanden. Dat vonden we nog net wat vroeg. (aanhef was iets van ; je kindje wordt bijna 3)

4. pien25

pien25 Fanatiek lid

2 dec 2008
    1.272
    0
    0
    Hier met 1,5 ingeschreven, maar ik hoor ook wel eens verhalen dat het veel vroeger moet. Ik zou gewoon even bellen om het na te vragen.

5. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    totaal afhankelijk waar je woont. Hier in de wijk hebben scholen te maken met grote terugloop en vechten ze om ieder kind wat 4 wordt. Vorige week hadden we een gesprek op een school en we mochten mijn zoontje een maand voor hij 4 werd nog inschrijven, zo graag wilden ze 'm hebben!

6. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Hier in het dorp is het verstandig om vroeg in te schrijven voor peuterspeelzaal. Er is een wachttijd van zeker een half jaar. School is geen probleem door de teruglopende leerlingen aantallen.

7. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ligt aan de gemeente waar je woont. Ik woon in een klein dorp en hier pas met 3,5 jaar hoeven inschrijven. Een vriendin komt uit een grote stad en die heeft de kennismaking/ inschrijving gedaan toen ze hoogzwanger was ;)
    De peuterspeelzaal weet ik zo niet...

8. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Ligt idd aan de gemeente en soms ook verschillend per school.
    Populaire school bij ons in t dorp, moet je ze al inschrijven voor de geboorte. Belachelijk ;)

9. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Hier voor peuterspeelzaal ingeschreven met 6 maanden, en hoooop dat hij met 2 kan beginnen. Mijn middelste ingeschreven met bijna 3 voor de basisschool die ook propvol zit.

10. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.064
    3.859
    113
    Dat is erg afhankelijk van de school en/of regio.
    Hier is een wachtlijst van een half jaar als je voor de peuterspeelzaal de ochtenden wilt, als je een ochtend en middag wilt, is het ongeveer 3 maanden.
    Voor de school waar mijn kinderen op zitten, is een wachtlijst van 2 jaar, maar er zijn ook scholen hier in de buurt zonder wachtlijst.

11. mama van ruben

mama van ruben Fanatiek lid

2 aug 2010
    1.094
    0
    0
    NULL
    NULL
    peuterspeelzaal weet ik niet maar hier in het dorp wordt in februari/ maart ingeschreven voor het schooljaar erop.

12. Eylem

Eylem Niet meer actief

Dat moet je even nakijken in jouw gemeente. Hier mag je voor de peuterspeelzaal pas met 2 jaar inschrijven. Basisschool heb ik met 3,5 jaar ingeschreven maar ik wist dat ze niet overvol zitten dus is vroeg inschrijven niet nodig.

13. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    peuterspeelzaal weet ik niet. Dacht dat je er hier al vlug bij moest zijn. Rond leeftijd van half jaar. Wij krijgen hier een oproep van de gemeente om je kind in te schrijven voor een basisschool. Toevallig gisteren gekregen. De mijne is nu 2.5 jaar. Maar mijn zusje heeft haar kleine met 3 maanden al in moeten schrijven op een school en peuterspeelzaal. Nieuwbouwwijk met veel jonge kinderen. Ik zou het gewoon even navragen.

14. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    De peuterspeelzaal is hier met 2 jaar inschrijving en dan 2,3 jaar plaatsing.

Op 3 van de 5 scholen hier kunnen kinderen altijd terecht en 1 moet je met 3 jaar toch wel gaan inschrijven. De school waar mijn oudste nu zit is met 2 jaar echt inschrijven anders zitten ze vol.

15. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Geen ervaring met peuterspeelzaal, maar de basisschool is geen enkel probleem hier, geen wachtlijsten (maar ook krimpregio). Ik heb mijn kinderen niet zo lang na 3e verjaardag ingeschreven, maar ik geloof dat ik het ook een dag voor hun 4e verjaardag had kunnen doen ;). De school zelf wil graag alle inschrijvingen voor zomervakantie binnen hebben, zodat ze weten hoeveel kleutertjes gaan instromen in het jaar erna en ze dus ook rekening kunnen houden met planning personeel, klassen e.d. Dus een jaar van te voren, beetje afhankelijk van wanneer kindje jarig is.

Ik zou dus gewoon even informeren hoe het zit in jouw buurt.

16. Charlie84

Charlie84 Fanatiek lid

8 okt 2013
    1.686
    0
    36
    NULL
    NULL
    ligt er aan waar je woont. Ik heb mijn dochter 1 week voor de kerstvakantie opgegeven, ze werd in de kerstvakantie 4 en begon gelijk daarna.

Peuters, ik heb mijn dochter 3 maanden van te voren opgegeven omdat ik toen de leidster bij school zag :)

17. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.774
    18.919
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Het is echt per regio verschillend. Bij ons is er bijvoorbeeld een enorme wachtlijst voor de psz. Zoon staat er al een half jaar op, nog niks gehoord. Maar voor de basisscholen zijn helemaal geen wachtlijsten. Ze zijn hier echt blij met elke aanmelding.
    Ik denk dat je dus het beste antwoord krijgt door gewoon even te informeren bij de stichtingen die bij jou in de buurt de peuterspeelzaal en basisscholen besturen.

18. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Wanneer je hier aankomt bij 2,5 dat je je kind op de peuterspeelzaal wil hebben geven ze al aan dat dat niet meer gaat lukken.

19. lolliebol

lolliebol Bekend lid

15 nov 2012
    647
    0
    0
    Bedankt voor jullie uitleg! Ik weet nu in ieder geval waar ik moet zijn, ga dus na de kerstvakantie eens even bellen naar de peuterspeelzaal en naar school.

Nogmaals, bedankt!!!

Deel Deze Pagina