De geluidsgrenzen voor particulieren woningen, gemeten aan de gevel, zijn als volgt: gemiddeld piekbelasting overdag (07.00 - 18.00) 50 -70 dB(A) 's avonds (18.00 - 23.00) 45 dB-65 dB(A) 's nachts (23.00 - 07.00) 40 dB-60 dB(A) 60db is gespreksniveau
Persoonlijk vind ik klusgeluiden tussen 8.00 en 22.00 niet onredelijk. Ook op zondag. Niet iedereen is Christen, tenslotte. Sterker nog: het merendeel van de Nederlanders is niet meer belijdend. Dus is zondag wat mij betreft gewoon een dag als alle anderen. Als je niet met een grote klus bezig ben, zou ik wel proberen in het weekend wat later te beginnen. Ook is het natuurlijk sympathiek om de echte herrie-klussen hooguit tot half negen / negen uur te laten duren. Maar ja, als je met iets groots bezig bent, is dat nu eenmaal niet handig. De meeste mensen werken nu eenmaal en zijn voor het klussen afhankelijk van vrije dagen. Dan wil je natuurlijk zoveel mogelijk doen op één dag en dus op tijd beginnen en zo lang mogelijk doorgaan. Je kunt ook denken: hoe vroeger hij begint, hoe eerder hij klaar is, dus hoe minder (zon-)dagen we er last van hebben. Klussen is maar tijdelijke overlast.
8 uur 's morgens vind ik niet shockerend vroeg eigenlijk... En welke dag het is maakt mij ook niet uit. Ik ben niet gelovig dus zondag is hier geen verplichte rustdag, en als dat het hier wel was, dat kun je een ander niet opleggen. Ik zou het gewoon laten gaan. Over een paar dagen is je buur klaar met zijn tegels, en dan zal t weer lekker rustig zijn
Moet zeggen dat ik 8 uur wel een redelijk schappelijke tijd vind nog hoor... hubbie is loodgieter en daar beginnen ze rond die tijd ook met de klus maar goed da's door de week natuurlijk. Misschien als je toch naar de buurman gaat kun je het ook nog anders vragen, of hij misschien niet wat "stillere" klusjes heeft die hij rond dat tijdstip kan doen en dan later op de ochtend pas de echt lawaaierige... Maar goed als het om 1 klus gaat dan is dat miss niet een optie... Maar het valt te proberen natuurlijk? sterkte ermee, hoop dat je kindje er een beetje van kan slapen en dat het snel weer gedaan is met het klusgebeuren!
ik zou me er niet zo druk om maken joh, je buurman wil gewoon zn tegels vernieuwen en tja daar zit geluid bij....
Ik zou gewoon even een praatje maken met de buurman je moet er tenslotte nog jaren naast hen wonen, en het liefst op een prettige manier. Laat het niet oplopen totdat je het echt zat bent, want dan zeg je wss dingen die je wel meent maar beter op een andere manier zou kunnen zeggen buurman heeft wss niet eens in de gaten dat er mensen zijn die zich er aan irriteren, hij hoort immers niemand klagen