Prins Willem-Alexander heeft tijdens een staatsbezoek in Mexico een gênante taalfout gemaakt door zich onbedoeld in zeer grove bewoordingen uit te laten. In een speech waarin hij pleitte voor duurzame energie, wilde hij zijn verhaal in het Engels kracht bijzetten met een Mexicaans gezegde: "een slapende garnaal wordt meegenomen door het getij". Voor het woord getij gebruikte hij 'chingada'. De Argentijn die de prins had geholpen wist niet dat het in Mexico straattaal is en een andere lading heeft, namelijk 'verneukt worden' of 'naar de klote gaan'. De juiste vertaling was 'corriente' geweest. De Argentijn heeft de prins zijn excuses aangeboden. Volgens de Mexicaanse ambassadeur in Nederland neemt niemand in Mexico de zaak hoog op. Hier het filmpje: YouTube - Willem-Alexander slachtoffer van vertaalfout
Ik kan er niets aan doen.... maar ik vind het ongeloooooooooflijk dom! En dat moet onze koning worden... pfff.. En pas op... Ik vind een Koningshuis leuk... Ben er niet voor dat het opgeheven wordt... Maar alsjeblieft... zo een Koning....
Hahaha, ik vind het een giller! Hoe hard lachen die reporters die erbij zitten, hahaha! En hoe DOM om er niet bij stil te staan dat het Argentijns Spaans iets heel anders kan zijn dan het Mexicaans Spaans of het Spaans Spaans of het Guatemalaans Spaans of het Cubaans Spaans of .... of .... of ..... Typisch Argentijns. Belgisch Nederlands is toch ook heel anders dan Nederlands Nederlands?
Ik vind eerder die Argentijn dom, want als Argentijn hoor je te weten dat over de hele wereld waar Spaans word gesproken het toch heel anders is. En in genoeg landen is de Spaanse taal per provincie nog verschillend ook. Heb het filmpje niet gekeken, maar het zal vast humoristisch zijn dat hij een verspreking maakt. Hoort erbij Maakt hem niet meteen dom hoor, volgende keer gewoon een Mexicaan vragen om iets te vertalen.
Dat is het probleem juist: Argentijnen zijn te arrogant om te bedenken dat hun taal niet overal hetzelfde wordt gesproken/begrepen...
Ik vind het knap dat hij heeft gesproken. Doe ik hem echt niet na, ik kon er wel om lachen! Die Argentijnen ook. Voor de liefhebbers... NOS - Koningshuis - Video - Toespraak Willem-Alexander onbedoeld hilarisch (2009)
geweldig zeg!! ik zag t op t nieuws ik denk je maakt een grapje wat zegt ie nou.. ik spreek zelf ook spaans mijn man is namelijk mexicaans nou vond t wel lachen en hoe dom zeker als je een argentijnse vriouw hebt.. ken verschillende mensen uit argentinie nou die kennendat woordt dus ok echt zo hahaha
Echt geweldig, dit is pas lachen zoiets... En dit word onze koning!! Geweldig toch? Zo kan je het natuurlijk ook zien... liever zo'n spontane met af en toe en foutje (waar ie zelf dit keer niet eens iets aan kan doen) dan zo'n chagerijnige/stijve waar geen lachje af kan... toch???
Ik vond het wel grappig, jeetje gelijk reacties van moet dat onze koning worden, wat een onzin. Fouten maken is menselijk, en tis wat, maar zelfs de kroonprins is maar gewoon een mens.
Of zijn speechschrijver / Maxima heeft gewoon een heel goed gevoel voor humor. Het zal niet de historie ingaan in het rijtje "Ich bin ein Berliner" enzo, maar die mensen zullen zijn toespraak in elk geval niet snel meer vergeten en dat is toch al met al ook belangrijk voor hem.
Gut gut wat een reacties zeg, wat nou dom? Ten 1e schrijft hij zijn speeches echt niet zelf.......dat word voor hem gedaan. Ten 2e..iedereen kan fouten maken, maakt hem zo alleen maar meer mens en dát maakt een toekomstige koning in mijn ogen.