Zoon heeft zoveel woede in zich

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Porsche, Feb 4, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Porsche

Porsche Niet meer actief

Hoi meiden,

Ik heb even jullie hulp nodig!

Onze zoon is 4.5 jaar.... En heeft zoveel woede in zich.
    Zal een voorbeeld geven.
    Onze zoon was aan tafel aan het spelen met de Lego, hij heeft de hele dag op de rechtse stoel gezeten en gespeeld en de middelste zoon op de linkse stoel! De middelste zoon kwam om drinken vragen aan mijn in de keuken
    Toen is onze oudste zoon snel op onze middelste zoon plek gaan zitten.
    Dus hij in tranen. Ik zeg heel netjes en rustig luister jij hebt de hele dag op de rechtse stoel gezeten dus ik wil graag dat je terug op je stoel gaat!

Nou hij schreeuwt werkelijk IK WIL NIET EN IK GA NIET!
    Dus ik pak hem heel rustig van de stoel af... Hij smijt de Lego op de grond en begint te gillen,
    Ik ga op oog hoogte zitten en zeg tegen hem hier word niet gegild en al helemaal niet met spullen gegooid. En voor straf ga je nu in de hoek staan.
    Hij ging helemaal door het lint!

Wat moet ik hier nu mee en wat kan km het beste ermee doen?

2. Janneke21

Janneke21 Fanatiek lid

Jul 25, 2008
    1,945
    0
    0
    Kinderopvang en studerend
    Ik denk dat dit wel beetje bij de leeftijd hoort. Mijn zoon is bijna 4 en kan ook redelijk boos om onbenullige dingen worden. Het enige dat hier helpt.. praten, praten, praten... Nu is zoonlief ook bijna 30 kilo, dus 'even oppakken' is hier niet van toepassing.
    Maar in je voorbeeld... misschien is de middelste stoel wel de beste plek om er bij te kunnen en wil hij dit nu graag?
    Optie om te overleggen met je zoons?
    Heb je er later nog over gepraat?

Ik denk dat op deze leeftijd véél praten en bespreekbaar maken heel belangrijk is. Daardoor kun je dit soort uitbarstingen voorkomen.

3. Porsche

Porsche Niet meer actief

Nou ik heb ooit ergens geleZen dat een moeder het kind liet " kleuren " / krassen om te laten zien hoe boos hij was,
    Dus toen het hoekje tijd was afgelopen ben ik samen met hem op de grond gaan zitten en heb pen en papier gepakt en hij begon meteen te kleuren.

Maar zoveel woede .. Onze middelste zoon ziet dit ook en gaat het overnemen etc
    Maar dat gillen / krijgen pfffff

4. mamavanmeisje

mamavanmeisje Fanatiek lid

Jan 17, 2010
    3,076
    0
    0
    Als eerste heb ik mijn dochter geleerd dat ze wel boos mag zijn. We hebben op een rustig (blij) moment besproken wat je wel/niet mag doen als je boos bent. Hier zijn de regels: niet met spullen gooien, niet gillen, niet slaan en geen lelijke woorden zeggen. Wat ze wel mag is even weglopen, stampvoeten, mopperen. Bij mijn dochter moet ik heel consequent zijn. Op de gang is ook op de stoel blijven zitten die in de gang staat en niet op de deur kloppen, de deur open doen etc. Wat hier ook werkt is kleine truukjes zoals 'verboden te lachen of een boos gezicht wegpoetsen. Afleiden werkt ook goed in situaties die niet zo heel belangrijk zijn. In dit geval zou ik tegen de jongste zeggen 'kom dan gaan wij toch lekker op de grond zitten, wat zullen we maken?'. Als je dan samen met de jongste gaat spelen dan komt de oudste er volgens mij snel naast zitten?

5. Porsche

Porsche Niet meer actief

Super dankjewel voor je antwoord! Achter af had ik ook misschien iets anders aan kunnen pakken maar ja als je alles van te voren weet.

Het gaat me er meer om om zijn woede en hoe er mee om te gaan.
    Maar dat van het bespreken heb ik nog niet gedaan. Ga ik straks meteen doen thansk

Share This Page